Standardowo samochody poruszające się po drogach powinny posiadać dwa światła stop, rozmieszczone po dwóch stronach tyłu pojazdu. Jednak od dłuższego czasu w zasadzie normą stał się montaż również trzeciego światła stop. Wielokrotnie wykazano bowiem, że obecność sprawnego dodatkowego światła stop zwiększa bezpieczeństwo na drodze. Światło to jest pojedynczą lampą, która zapala się na czerwono podczas hamowania wraz z dwoma pozostałymi lampami stop.
Dodatkowa lampa stop najczęściej występuje dzisiaj w postaci diody LED. Częste stosowanie żarówek LED wynika z ich wyjątkowo długiej żywotności. Jednak powszechnie spotykane, głównie w nieco starszych samochodach, są również klasyczne żarówki. Trzecie światło stop jest połączone z systemem elektrycznym samochodu tak samo jak dwa główne światła.
Warto mieć na uwadze, że jeśli w danym samochodzie zamontowane jest dodatkowe światło stop, przepisy wymagają, aby było ono sprawne. Dlatego też w przypadku jakiejkolwiek awarii konieczna jest natychmiastowa naprawa. Prawdopodobnie najpoważniejszym problemem dotyczącym trzeciego światła jest uszkodzenie przewodów. Wymiana przewodów wymaga nieco nakładu pracy, jest to także odczuwalny wydatek. Jednak najczęściej nieprawidłowości w działaniu wynikają z przepalenia żarówki. Tym samym wymiana tego elementu eksploatacyjnego powinna rozwiązać problem. Nieco trudniej sytuacja prezentuje się wtedy, gdy mamy do czynienia z nierozbieralnymi konstrukcjami, uniemożliwiającymi samodzielną wymianę żarówek.