To one zgarniają krople z powierzchni szyby, one nie pozwalają, by śnieg ograniczył Ci widoczność i właśnie one ułatwiają życie, kiedy w deszczu pędzisz po autostradzie za tirem. Wycieraczki to cichy bohater każdego samochodu, pomagają dojechać do celu, nawet w najtrudniejszych warunkach atmosferycznych. Właśnie dlatego warto dowiedzieć się, jak o nie dbać, po czym poznać, że są zużyte i w razie konieczności, jak sprawnie je wymienić – tego wszystkiego dowiesz się z naszego poradnika, zapraszamy do lektury!
Najważniejsze informacje
Wycieraczki to niezbędny element każdego samochodu – nie tylko ze względu na to, że zapewniają bezpieczeństwo. Stanowią również podstawowe wyposażenie pojazdu, którego posiadanie jest obowiązkowe i uregulowane przez polskie prawo. Oznacza to ni mniej, ni więcej, że kiedy tego elementu brakuje lub jest on niesprawny, kierowca może otrzymać mandat. Wymiana wycieraczek nie należy do trudnych, wymaga jednak zaznajomienia się z kilkoma wskazówkami. Poniższa instrukcja plus odrobina wprawy wystarczą, by już za jakiś móc zmieniać wycieraczki niemal z zamkniętymi oczami!
Rola wycieraczek
Wycieraczki to z pewnością jedna z najprostszych konstrukcyjnie części auta. Mimo że nie jest tak skomplikowana, jak niektóre podzespoły, ma do odegrania niezwykle ważną rolę. To wycieraczki wpływają bezpośrednio na bezpieczeństwo zarówno kierowcy, jak i innych uczestników ruchu. Wyobraź sobie, jak wyglądałoby prowadzenie auta, kiedy na szybę padałyby gęsto krople deszczu, a nie byłoby czym ich usunąć! Równie dobrze można by było wsiąść do pojazdu z przepaską na oczach. Ten problem dostrzegano już na początku XX wieku – to wtedy zaczęły pojawiać się pierwsze projekty wycieraczek, czy jak je wtedy określano ręcznych linijek ściągających. Wycieraczki napędzane silniczkiem elektrycznym opracowano nieco później, a w 1926 roku zostały wprowadzone na rynek przez markę Bosch. Obecnie elementy te są oczywiście znacznie bardziej zaawansowane technologicznie – mogą np. posiadać czujnik deszczu i włączać się automatycznie, jednak ich znaczenie dla komfortu i bezpieczeństwa jazdy pozostało niezmienne od ponad wieku.
Czy o wycieraczki trzeba dbać?
Większość właścicieli samochodów wie, że dbałość o pojazd pozytywnie wpływa na jego stan i sprawia, że dłużej może on dzięki temu działać sprawnie. Kierowcy nie tylko korzystają z myjni, by auto dobrze się prezentowało – dbają również m.in. o wymianę oleju, klocków hamulcowych, odpowiednich do sezonu opon. Kontrolują stan poszczególnych płynów, oświetlenia, świec zapłonowych, ale wycieraczki? Ten element na ogół nie jest jednym z priorytetów. To duży błąd, zwłaszcza biorąc pod uwagę wspomnianą już wcześniej rolę w zapewnianiu bezpieczeństwa. Kiedy wycieraczki przestają działać jak należy, zwykle obwinia się za to producenta i jakość produktu. Oczywiście zdarzają się i takie sytuacje, że niezależnie od wprowadzanych zabiegów, stan piór pogarsza się w zawrotnym tempie. Jednak najczęściej odpowiednie podejście do konserwacji tej części może znacznie przedłużyć jej żywotność i warto wprowadzić do swojej samochodowej rutyny również pielęgnację wycieraczek.
Niewiele osób zdaje sobie sprawę, jak warunki atmosferyczne wpływają na stan wycieraczek. Tymczasem sezony letni i zimowy to dla najważniejszego elementu – czyli piór wykonanych na ogół z gumy – bardzo trudny okres. Zarówno niskie, jak i wysokie temperatury mogą wpływać na mieszankę gumową. Kiedy słupki termometrów wędrują w dół, bardzo często zaczyna ona twardnieć, z kolei kiedy na szyby pada ostre słońce, staje się bardzo miękka. To z kolei wpływa na elastyczność oraz podatność na uszkodzenia mechaniczne. Latem bardzo często wycieraczki ulegają odkształceniom, przez co mogą nie zbierać wody na całej powierzchni szyby. Zimą – zwłaszcza, gdy kierowca powtarza popularny błąd i odrywa przymarznięte wycieraczki – pióra wyszczerbiają się, co często prowadzi do powstawania smug.

Jak dbać o wycieraczki?
Temperatura i jej działanie na pióra to nie jedyne zagrożenie dla wycieraczek. Problemy, które mogą pojawić się latem to m.in. ptasie odchody i kurz, zimą z kolei źródłem kłopotów mogą okazać się kryształki lodu na szybach. Bardzo często kierowcy powielają jeden kluczowy błąd – w celu ich usunięcia używają płynu do spryskiwaczy i włączają wycieraczki. To prosty przepis na zniszczenie ich – co więc powinno się robić? Bardzo ważne jest delikatne oczyszczanie wycieraczek z pomocą bawełnianej ściereczki, również w sezonie zimowym. Ptasie odchody należy usuwać ręcznie, przy pomocy szmatki i płynu do szyb lub wody. Zamarzniętą szybę dobrze jest natomiast potraktować odmrażaczem albo poczekać aż lód stopi się dzięki ogrzewaniu szyby. Takie podejście z pewnością pozytywnie wpłynie na żywotność tego elementu.
Symptomy zużycia wycieraczek
Dobra wiadomość jest taka, że symptomy zużycia wycieraczek są łatwo dostrzegalne i nie trzeba się zbyt wiele domyślać, jak w przypadku niektórych podzespołów w samochodzie. Jeżeli zauważysz następujące problemy, to najprawdopodobniej znak, że już pora na wymianę elementu:
- Smugi na szybie,
- Efekt zamglonej szyby,
- Pojedyncze mokre miejsca – tzw. wyspy,
- Głośna praca,
- Przeskakiwanie wycieraczek,
- Uderzanie o szybę,
- Pozostawianie plam.
Oczywiście w sytuacji, gdy wycieraczki w ogóle nie odpowiadają na załączanie, diagnoza również jest prosta. Powyższe problemy z wycieraczkami mogą wynikać z uszkodzenia piór, ramion, a nawet całego mechanizmu, czyli silniczka. Warto w tym miejscu podkreślić, że specjaliści polecają wymianę wycieraczek regularnie co roku, niezależnie od tego, czy wymienione symptomy występują, czy też nie.

Jak dobrać wycieraczki?
Wybór nowych wycieraczek – zwłaszcza kiedy robi się to po raz pierwszy – może naprawdę przyprawić o zawrót głowy. Setki, ba – tysiące różnych produktów, a wszystkie obiecują dokładne dopasowanie, łatwy montaż i najlepsze efekty. Stojąc przed taką decyzją, na pierwszym miejscu zwróć uwagę na typ wycieraczek. Trzy podstawowe rodzaje to:
- Wycieraczki szkieletowe – to klasyk, którego bazą jest zewnętrzny szkielet z metalu. Są trwałe i sztywne, stanowią wybór większości kierowców,
- Wycieraczki płaskie – tzw. bezszkieletowe. Pióra mają w tym przypadku charakterystyczny kształt litery C. Kierowcy doceniają ich nowoczesny wygląd,
- Wycieraczki hybrydowe – stanowią dobry kompromis pomiędzy dwoma powyższymi rodzajami. Mają mały stelaż, ale jednocześnie są elastyczne.
Oprócz rodzaju wycieraczek konieczne jest dobranie piór odpowiedniej długości – to bardzo ważne, ponieważ jeśli będą za krótkie, nie zbiorą całej wody, z kolei zbyt długie elementy będą o siebie zahaczać. Zalecaną długość można sprawdzić w specyfikacji samochodu, jeżeli nie będzie to możliwe, można sprawdzić wytyczne na stronie producenta lub po prostu zmierzyć długość starych wycieraczek. Kolejnym ważnym parametrem jest rodzaj zaczepu, niektóre wycieraczki pasują wyłącznie do określonego modelu samochodu. Dobra wiadomość jest jednak taka, że w przypadku mniej popularnych typów, producenci często dołączają do kompletu specjalne adaptery.
Wymiana wycieraczek samochodowych krok po kroku
Jak już wcześniej wspomniano – wymiana wycieraczek nie należy do skomplikowanych, a w większości przypadków do produktu załączona jest krótka instrukcja. Warto jednak poznać dokładnie poszczególne kroki, które sprawią, że wymiana będzie szybka i skuteczna. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że źle wykonany montaż wycieraczek nie oznacza tylko problemów z ich funkcjonowaniem, może również prowadzić do uszkodzeń szyby.
Do wymiany wycieraczek potrzebne będą następujące akcesoria: śrubokręt, szczypce, bawełniana ściereczka, rękawiczki.
Mając przygotowany powyższy zestaw oraz oczywiście nowe wycieraczki, można przystąpić do następujących kroków:
- Unieś ramię wycieraczki i ustaw je w pozycji pionowej,
- Zlokalizuj zaczep z plastiku lub metalu w punkcie, w którym pióro łączy się z ramieniem,
- Odblokuj zaczep – na ogół należy go w tym celu wcisnąć lub przesunąć. Nie używaj dużej siły, sprawdź, co mówi na ten temat instrukcja obsługi samochodu,
- Wysuń stare pióro z haczyka ramienia,
- Przygotuj nowy element – połącz go w razie potrzeby z adapterem,
- Wsuń nowe pióro w haczyk ramienia (jeśli masz wersję z adapterem, wepnij go następnie w metalowe ramię),
- Sprawdź stabilność mocowania, delikatnie pociągając za pióro,
- Przetrzyj nowe pióro bawełnianą ściereczką,
- Delikatnie opuść wycieraczki na szybę, uważając, by jej nie uszkodzić.
Bardzo często powielanymi błędami przy demontażu i montażu wycieraczek samochodowych jest używanie zbyt dużej siły – przez co niektóre elementy mogą zostać wyłamane, a także dotykanie nowych piór bez rękawiczek, co z kolei skutkuje osadzeniem się tłuszczu na gumie i bardzo często powoduje powstawanie na szybie smug.
Podsumowanie
Wycieraczki mają za zadanie zapewnić kierowcy jak najlepszą możliwą widoczność. Trzeba jednak przyznać, że często ze względu na nieprawidłową konserwację oraz błędy w ramach montażu i demontażu – nie mają one takiej możliwości. Warto podczas tych czynności trzymać się wspomnianych wyżej zasad, dzięki czemu pióra będą służyły naprawdę długo, a kiedy przyjdzie już czas na ich wymianę – obejdzie się ona bez żadnych niespodzianek.