Akumulator jest jednym z elektrochemicznych źródeł zasilania, które zapewnia energię w samochodzie. Urządzenie odpowiada za dostarczenie energii do obwodów elektrycznych, cewki zapłonowej i rozrusznika, co pozwala odpalić silnik i poruszać się pojazdem. Istnieje kilka rodzajów tych urządzeń, a jednymi z najbardziej innowacyjnych są akumulatory AGM.

Urządzenie działa, gdy jednostka napędowa samochodu jest wyłączona lub przy małych prędkościach wału korbowego. Zbudowany jest z oddzielnych ogniw, pierwotnych (nieładowalnych) i wtórnych (ładowalnych), połączonych ze sobą. Każde ogniwo stworzone jest z naprzemiennie ułożonych i odizolowanych izolatorami płyt dodatnich i ujemnych, natomiast elektrolitem jest odpowiedni roztwór. Po zanurzeniu płytek w roztworze zachodzą reakcje chemiczne, w wyniku których wytwarzana jest energia. Co wyróżnia akumulatory AGM na tle pozostałych?

Co oznacza skrót AGM?

AGM, czyli Absorbent Glass Mat to jedna z najbardziej zaawansowanych technologii akumulatorów samochodowych dostępnych obecnie na rynku motoryzacyjnym. Cały elektrolit skupiony jest w separatorach wykonanych ze specjalnego włókna szklanego, które umieszczone są pomiędzy ołowiowymi płytami akumulatora. Włókno cechuje stosunkowo duża porowatość i chłonność, która znacznie przekracza objętość zawartego w akumulatorze elektrolitu. Ponadto system uszczelnienia akumulatora AGM zawiera jednokierunkowy zawór ciśnieniowy VRLA, który otwiera się z chwilą nadmiernego wzrostu ciśnienia wewnętrznego i bezpiecznie odprowadza powstały gaz na zewnątrz, co zapobiega rozsadzeniu obudowy akumulatora.

Wysoka zdolność przyjmowania ładunku i nawet 4 razy większa liczba cykli ładowania/rozładowania w porównaniu z tradycyjnymi akumulatorami sprawiły, że typ AGM spełnia najwyższe wymagania kierowców. Akumulatory AGM to idealne rozwiązanie dla samochodów z systemem Start/Stop z odzyskiem energii hamowania, a także do aut z bogatym wyposażeniem elektrycznym.

Wydajność akumulatorów AGM

Akumulatory AGM w zamyśle konstruktorów tego rozwiązania miały być przeznaczone do pracy buforowej (zasilanie awaryjne) i cyklicznej. Żywotność tych podzespołów wynosi od 6 do 9 lat, choć wiele zależy od sposobu eksploatacji samochodu. Dzięki technologi AGM akumulator ma bardzo niski opór wewnętrzny, co pozwala skrócić czas reakcji pomiędzy masą czynną płyty a elektrolitem. Nawet w przypadku ładowania akumulatora w skrajnie niskiej temperaturze uzyskuje się znacznie lepsze parametry magazynowania energii. Nowa technologia AGM gwarantuje następujące korzyści:

  • wyższe napięcie na końcówkach biegunów i dłuższy czas pracy,
  • bardzo duża koncentracja energii,
  • akumulatory są niezwykle szczelne i suche,
  • niewielkie ryzyko uszkodzenia obudowy w skutek wzrostu objętości elektrolitu ze względu na niskie temperatury,
  • włókno szklane umieszczone między płytami akumulatora, zabezpiecza przed wstrząsami i wibracjami,
  • akumulator tego typu może być montowany w dowolnej pozycji,
  • lepsze odprowadzanie ciepła.

Wymiana akumulatorów AGM

Trzeba się uczulić na to, że w samochodach osobowych, które fabrycznie wyposażono w akumulatory AGM, należy w przypadku wymiany zamontować koniecznie taki sam typ akumulatora. W przeciwnym razie może dojść do zakłócenia działania systemu Start/Stop. Bez wątpienia wpłynęłoby to źle także na trwałość standardowego akumulatora, która wyraźnie by się zmniejszyła. Ponadto, wymiana akumulatora w przypadku samochodów z systemem Start/Stop wiąże się z koniecznością adaptacji systemu elektrycznego. Z tego względu wymianę najlepiej zlecić odpowiednio przeszkolonym mechanikom.