Każdy silnik spalinowy do prawidłowej pracy wymaga chłodzenia. Odpowiednie chłodzenie z kolei możliwe jest jedynie wówczas, gdy cały układ działa bez zarzutu i pozostaje całkowicie szczelny. Jednym z newralgicznych elementów układu chłodzenia silnika jest króciec głowicy układu silnika, zwany również kołnierzem przewodu płynu chłodzącego. Ponieważ część ta pracuje w niezwykle trudnych warunkach, całkiem często może ulegać awariom. Jakiego rodzaju? Jak należy postępować w przypadku uszkodzenia króćca głowicy?

Popularne rodzaje awarii króćca głowicy układu chłodzenia. Jakiego typu usterek możecie się spodziewać?

Króciec głowicy układu chłodzenia łączy blok silnika z chłodnicą. Jego położenie sprawia, iż praktycznie nieustannie oddziałują na niego skrajnie różne temperatury – z jednej strony chłodziwo, z drugiej rozgrzany do ogromnych temperatur silnik. To, plus typowe zużywanie się pod wpływem czasu oraz intensywnej eksploatacji (w układzie nieustannie krąży płyn pod wysokim ciśnieniem), sprawia, że kołnierz przewodu płynu chłodzącego od czasu do czasu może ulec awarii. Jakiego typu usterek możecie się w jego przypadku spodziewać?

  • Wyciek płynu chłodniczego pojawiający się w okolicach króćca – stosunkowo łatwa do zauważenia awaria, jeśli wyciekający płyn chłodniczy spływa po silniku. To, że doszło do wycieku płynu, może być też możliwe do wywnioskowania z pozycji kierowcy, ponieważ skutkuje to zmniejszeniem sprawności układu chłodzenia i nieuzasadnionym wzrostem temperatury jednostki napędowej.
  • Wyciek płynu chłodniczego na wysokości uszczelki zakładanej pomiędzy króćcem a silnikiem – awaria podobna do wyżej opisywanej, przynosząca zbliżone efekty. Warto przy tym pamiętać, że usterka może nie dotyczyć samego króćca głowicy, ale też jego uszczelki, równie jak sam kołnierz podatnej na uszkodzenia.
  • Pęknięcie na króćcu głowicy – do pęknięcia króćca może dojść z różnych przyczyn. Przyczyną bywa błąd podczas jego wymiany (zbyt duża siła włożona w dokręcanie śrub), użycie części słabej jakości (tanich zamienników lub zwykłych podróbek) lub też efekt nadmiernej eksploatacji.
  • Pęknięcie króćca pojawiające się wokół śrub mocujących – uszkodzenie bardzo podobne do wyżej opisywanego. Ze względu na miejsce jego powstania, szczególnie kłopotliwe dla kierowcy, ponieważ uniemożliwiające zastosowanie jakichkolwiek tymczasowych środków zaradczych.

Awaria króćca głowicy może nastąpić w dowolnym momencie, pozbawiając w jednej chwili silnik dotychczasowego chłodzenia. W niektórych przypadkach możliwe jest zastosowanie tymczasowych środków zaradczych, dających szansę na spokojne dotarcie do warsztatu lub własnego garażu, w innych jednak dalsza jazda może okazać się zwyczajnie niemożliwa. Jak należy postępować w przypadku poszczególnych typów awarii króćca?

Jak radzić sobie w przypadku uszkodzenia króćca głowicy silnika? Kiedy konieczna będzie wymiana tego elementu?

Zacznijmy od tego, że króciec głowicy układu chłodzenia, choć teoretycznie nie należy do części eksploatacyjnych (nie podlega regularnym wymianom w określonym interwale czasu lub przebiegu), w rzeczywistości podlega bardzo podobnym regułom. Oznacza to, że jego wymiana prędzej czy później może okazać się zwykłą koniecznością. Jeśli więc część ta ulegnie awarii, oznacza to, że należy ją po prostu wymienić. Wszelkie środki zaradcze w rodzaju łączenia i uszczelniania pęknięcia silikonem lub klejem dwuskładnikowym mają na celu jedynie pomóc kierowcy w bezpiecznym dotarciu do celu, bez konieczności odholowywania samochodu.

Kilka dni temu do iParts.pl zgłosił się nasz stały klient, Mikołaj z Lublina, w poszukiwaniu nowego króćca. Do jego Bmw 5 (F10) 520 d sedan 184KM mogliśmy mu zaproponować kilka opcji, w tym:

Jeśli i w Waszym samochodzie doszło lub dojdzie do awarii króćca głowicy, w każdej chwili możecie znaleźć u nas części pasujące do danej marki i modelu. Ostateczny wybór, na jakiego rodzaju części chcecie postawić, zależy już tylko od Was samych. W każdym momencie możecie też poprosić o pomoc jednego z naszych ekspertów, który podpowie Wam, kiedy i na co warto się zdecydować. I pamiętajcie! Z wymianą uszkodzonego króćca głowicy nie wolno zwlekać!