MAF sensor tylko pozornie jest prostym czujnikiem o prostej budowie i równie prostym działaniu. Również pozornie prostą rzeczą jest ustalenie, dlaczego uległ awarii i czy to na pewno on jest przyczyną pojawiających się ciągle problemów z silnikiem. Jak wygląda to w rzeczywistości?

MAF sensor, czujnik MAF lub po prostu masowy przepływomierz powietrza występuje w naprawdę ogromnej ilości odmian, różniących się od siebie rozmiarami, przeznaczeniem (różne modele aut wymagają różnych czujników), położeniem w układzie dolotowym (choć najczęściej znajduje się jednak za filtrem powietrza), a także ceną. Cechami wspólnymi wszystkich czujników MAF z całą pewnością jest rola, jaką pełnią, podatność na określonego typu uszkodzenia oraz efekty tychże uszkodzeń. Co powinniście o tym wszystkim wiedzieć?

Jaką rolę pełni MAF sensor, czyli masowy przepływomierz powietrza?

Żeby silnik spalinowy funkcjonował prawidłowo, do komory spalania musi być dostarczana odpowiednia dla niego ilość paliwa i powietrza. Paliwo i powietrze muszą być mieszane ze sobą we właściwych proporcjach. W zależności od tego, ile w danym momencie trafia powietrza do silnika, wtryskiwana jest do niego odmierzona porcja paliwa. Wtrysk sterowany jest przez ECU, który oblicza każdą porcję paliwa na podstawie danych otrzymywanych przez czujniki, w tym i czujniki przepływu powietrza w układzie dolotowym. Sensor MAF, czyli masowy przepływomierz powietrza, jest tym właśnie czujnikiem, który mierzy ilość powietrza trafiającego do silnika i pośrednio odpowiadającym za całą pracę jednostki napędowej.

Najczęściej stosowanym czujnikiem MAF jest czujnik typu plug-in hot wire, umiejscawiany w kanale dolotowym, gdzieś pomiędzy filtrem a przepustnicą.

Przepływomierz masowy powietrza IPARTS

Przepływomierz masowy powietrza IPARTS

Jakie są najczęstsze usterki czujnika MAF? Co i dlaczego się w nim psuje?

Istnieją różne opinie na temat przyczyn usterek pojawiających się w czujnikach MAF. Z całą pewnością do najważniejszych należałoby zaliczyć:

  • wadę fabryczną,
  • słabą jakość wykonania lub słabą jakość materiałów,
  • uszkodzenie mechaniczne,
  • wilgoć,
  • zabrudzenia.

Z doświadczeń mechaników i ekspertów od motoryzacji wynika jednak, że zaskakująco często do usterek przepływomierza masowego dochodzi na skutek błędów lub zaniedbań użytkownika (kierowcy, właściciela auta). Problemem jest tu nie tylko kwestia wyboru najtańszych zamienników, czy zwykłych podróbek, ale i brak dbałości o stan układu dolotowego. I tak:

  • niewymieniany filtr powietrza,
  • nieprawidłowo wymieniany filtr powietrza,
  • niewłaściwie dobrany filtr powietrza,

wszystko to sprawia, że czujnik MAF cierpi od zabrudzeń, wilgoci, czasem i drobinek osiadającego na nim oleju. A to właśnie wilgoć i zanieczyszczenia są najpoważniejszymi wrogami tego typ sensorów.

Jakie efekty daje uszkodzony przepływomierz? Po czym można rozpoznać jego awarię?

Przepływomierz masowy powietrza DELPHI

Przepływomierz masowy powietrza DELPHI

Podstawowym problemem z rozpoznaniem awarii przepływomierza jest to, iż wiele pojawiających się przy tej okazji efektów towarzyszy również usterkom innego rodzaju części. A efektami tymi są:

  • problemy z uruchomieniem silnika,
  • odczuwalne drgania pojawiające się mimo równej pracy silnika,
  • brak mocy po dodaniu gazu,
  • nierówna praca jednostki napędowej,
  • wzrost zużycia paliwa.

Każdy z tych efektów pojawić się może, ale wcale nie musi. Tak jak i nie musi wcale pojawić się podświetlenie kontrolki check engine. Przy zorientowaniu się w problemach z przepływomierzem, ważne jest skojarzenie ze sobą poszczególnych zjawisk, które na awarię tej właśnie części mogą wskazywać.

W jaki sposób możecie sami zdiagnozować działanie przepływomierza masowego?

W kwestii podejścia do diagnozy przepływomierza masowego funkcjonują dwie szkoły, które w razie wątpliwości co do jego stanu zalecają:

  1. Natychmiastową konsultację z mechanikiem lub
  2. Uprzednie, samodzielne zbadanie sytuacji.

Jeśli wybierzecie rozwiązanie nr. 1, nie musicie praktycznie nic robić. Mechanik powinien zająć się wszystkim od początku do końca. Jeśli jednak wolicie najpierw sami spróbować określić, co złego dzieje się z Waszym autem, macie do wyboru:

  • zbadanie stanu czujnika MAF organoleptycznie, czyli wymontowanie go i dokładne obejrzenie (widoczne zabrudzenia lub uszkodzenia dadzą odpowiedź na Wasze wątpliwości);
  • przetestowanie czujnika zwykłym miernikiem (woltomierzem);
  • podpięcie się do komputera poprzez złącze OBD II i przynajmniej sprawdzenie kodów ewentualnych błędów (kody błędów pojawiające się przy okazji problemów z przepływomierzem mają zwykle oznaczenia od P0 100 do P0 104 oraz P0 171 i P0174).

Po stwierdzeniu, że to czujnik MAF stoi za niewłaściwą pracą silnika, musicie podjąć decyzję, czy należy go wymienić, czy też można go jeszcze reanimować.

Przepływomierz masowy powietrza HELLA

Przepływomierz masowy powietrza HELLA

Czy uszkodzony MAF sensor należy od razu wymieniać, czy też warto go spróbować przeczyścić?

Czyszczenie zabrudzonego sensora MAF nie jest sprawą prostą, gdyż są to urządzenia niezwykle delikatne. Jeśli winę za jego usterkę ponoszą w sposób ewidentny widoczne na nim zabrudzenia, możecie jednak spróbować przywrócić go do stanu oryginalnego. Pamiętajcie jednak o tym, że czyszczenie czujników przynosi pozytywne efekty w mniejszości przypadków i to z różnych względów, dlatego na wszelki wypadek warto być przygotowanym na zakup nowego przepływomierza.

Jak wybrać właściwy czujnik MAF w sklepie iParts.pl? Gdzie powinniście szukać przepływomierza odpowiedniego do swojego auta?

Dostęp do oferowanych przez nas przepływomierzy jest bardzo prosty, a poszukiwania tego właściwego potrwają zaledwie jedną chwilę. Wszystko, co powinniście zrobić, to:

  • wejść na stronę iParts.pl
  • na pierwszej stronie sklepu odnaleźć kategorię System Tworzenia Mieszanki Paliwowej,
  • wejść w pierwszą widoczną tam kategorię Przepływomierz masowy powietrza,
  • następnie wybrać markę swojego auta, jego model oraz typ silnika,
  • z wyświetlonej listy przepływomierzy odpowiednich do Waszego auta, wybierzcie ten, który najbardziej Wam odpowiada.

I to wszystko. Zamówiona część dotrze do Was nawet następnego dnia, a Wy będziecie mieć 14 dni na jej ewentualny zwrot. W razie jakichkolwiek problemów lub wątpliwości, zawsze możecie skontaktować się z jednym z naszych ekspertów iParts.pl.