Płyn hamulcowy, choć zaliczany do samochodowych płynów eksploatacyjnych, nie ulega zużyciu w podobny sposób, jak olej silnikowy. Jeśli więc zauważycie, że płyn ten zaczyna znikać, należy natychmiast uzupełnić jego poziom, ale nie tylko. Co jeszcze trzeba zrobić?

Samochodowe płyny eksploatacyjne moglibyśmy podzielić na dwie grupy opisujące sposób, w jaki zachowują się podczas zwykłej eksploatacji. Można więc wyróżnić:

  1. Płyny zużywane (spalane) na skutek standardowej pracy pojazdu,
  2. Płyny „starzejące się”, ale nie podlegające naturalnej redukcji.

Doskonałym przykładem pierwszej kategorii płynów jest olej silnikowy, który w różnych ilościach bywa spalany i jest to zjawisko najzupełniej normalne. Do tej drugiej grupy zaliczamy m.in. płyn hamulcowy, który starzeje się, ale nie powinien znikać. Dlaczego nie powinien? I co zrobić, jeśli jednak znikać zacznie?

Czym jest płyn hamulcowy i w jakich pracuje układach?

To pytanie to podstawy podstaw, które każdy kierowca powinien znać, ale czasem warto je sobie przypomnieć. Płyn hamulcowy to wieloskładnikowa mieszanina płynów, w której skład wchodzą etery alkilowe, glikole etylenowe, estry boranowe czy polipropyneloglikole. Ten płyn samochodowy pełni rolę medium odpowiedzialnego za działanie układu hamulcowego (przede wszystkim) oraz sprzęgłowego. Jako medium przenosi siłę nacisku na pedał hamulca do części odpowiadających bezpośrednio za efektywność hamowania – na klocki hamulcowe. Niedostatek płynu hamulcowego w układzie oznacza, że siła hamowania nie będzie odpowiadać zamiarom kierowcy, a to może skończyć się tragedią.

Czy i o ile poziom płynu hamulcowego w sprawnym samochodzie może spadać?

Samochodowy układ hamulcowy jest (a przynajmniej powinien być) układem szczelnym (nie mylić z układem hermetycznym!). Oznacza to, że krążący w nim płyn hamulcowy, ponieważ nie ulega spalaniu czy innej formie redukcji, nie powinien z tego układu znikać. Oczywiście, dopuszczalnym zjawiskiem jest minimalny ubytek płynu hamulcowego na przestrzeni kilku lat użytkowania. Podobna sytuacja nie powinna wzbudzać w Was niepokoju. Jeśli więc zauważycie przy okazji okresowej wymiany płynu hamulcowego, że jest go nieco mniej niż początkowo, nie ma jeszcze powodu do zmartwień. A kiedy takie powody mogą się pojawić?

Czego oznaką może być szybki ubytek płynu hamulcowego?

Minimalny ubytek płyny hamulcowego na przestrzeni kilkudziesięciu tysięcy kilometrów nie powinno budzić w Was żadnego niepokoju. Pamiętajcie, że układ hamulcowy nie jest układem hermetycznym. Tak jak do jego wnętrza może przenikać woda w postaci pary, tak i na zewnątrz, choćby przez pory w przewodach gumowych, mogą wydostawać się cząsteczki płynu. Jeśli jednak ubytek ten zachodzi nagle, szybko i na zauważalną skalę, to już jest poważny problem. Co może być przyczyną tego zjawiska?

Pierwszym i najważniejszym podejrzanym w przypadku szybkiego ubytku płynu hamulcowego są przewody hamulcowe. Wina może leżeć albo po stornie sposobu ich założenia (jeśli były niedawno wymieniane), albo stanu (jeśli nie były wymieniane od dawna). Cokolwiek jest przyczyną ubytku płynu hamulcowego, należy się tym jak najszybciej zająć. Jak szybko i w jaki sposób?

Jak należy postąpić w przypadku zauważenia dużego ubytku płyny hamulcowego?

Płyn hamulcowy ATE DOT3 1 Litr (G)

Płyn hamulcowy ATE DOT3 1 Litr (G)

Widoczny ubytek płynu hamulcowego w układzie powinien każdego kierowcę skłonić do natychmiastowej reakcji. W sytuacji takiej należy:

  • określić przyczynę utraty płynu,
  • zlokalizować miejsce ewentualnego wycieku,
  • określić stopień problemu (jak duży jest ten wyciek),
  • uzupełnić poziom płynu hamulcowego.

Jeśli stopień utraty płynu jest na tyle duży, iż w ciągu np. kilku tygodni jego poziom spadł z maksimum do minimum, dalsza jazda tym samochodem jest już jawnym proszeniem się o katastrofę. W takim przypadku bez zwłoki należy zająć się nieszczelnym układem.

Gdzie i jak należy sprawdzać poziom płynu hamulcowego?

W celu sprawdzenia poziomu płynu hamulcowego w samochodzie warto jest ustawić auto na płaskiej, równej nawierzchni, najlepiej na specjalnej rampie lub nad kanałem. Poziom płynu sprawdzicie odszukując zbiorniczek płynu hamulcowego (w komorze silnika, zwykle w pobliżu przedniej szyby) i porównując go z wyznaczonymi na zbiorniczku znacznikami. Poziom ten powinien wahać się gdzieś pomiędzy maksimum a minimum. Nie powinien nigdy spadać poniżej minimum, choć przekraczanie maksimum również nie jest zalecane.

Gdzie i jak należy dolać płyn hamulcowy w samochodzie?

Płyn hamulcowy dolewamy do tego samego zbiorniczka, na którym sprawdzaliśmy wcześniej jego poziom. Wystarczy odkręcić korek (Uwaga! Jeśli zbiornik nie był od dawna odkręcany, może być z tym niemały problem) i uzupełnić brakującą ilość płynu prosto z pojemnika. Pamiętajcie, aby przy dolewaniu płynu hamulcowego zachować dobrze pojętą ostrożność (mile widziane gumowe rękawiczki) i nie rozlewać go po pozostałych elementach w komorze silnika. Płyn hamulcowy jest substancją agresywną i szkodliwą – tak dla człowieka, środowiska naturalnego, jak i dla niektórych materiałów.

Jakim płynem hamulcowym zawsze uzupełniamy jego poziom?

Płyn hamulcowy DOT 4 MANNOL 500 ml

Płyn hamulcowy DOT 4 MANNOL 500 ml

Dolewając płyn do układu hamulcowego, zawsze należy pamiętać, aby stosować dokładnie ten sam rodzaj płynu, jaki już w tym układzie krąży. Informację o tym, jakiego typu powinien być to płyn, znajdziecie w instrukcji obsługi pojazdu lub nawet (w niektórych modelach aut) na korku lub zbiorniczku płynu hamulcowego.

Co zrobić w przypadku stwierdzenia szybkiego ubytku płynu hamulcowego?

Szybka utrata płynu hamulcowego z układu oznacza „uziemienie” samochodu. Jeśli przyczyną jest nieszczelność któregoś przewodu, jazda takim autem może skończyć się pęknięciem uszkodzonego przewodu podczas pierwszego gwałtowniejszego (albo i lekkiego) naciśnięcia na hamulec. Podczas jazdy – nawet z niewielką prędkością – taka sytuacja może skończyć się prawdziwą katastrofą.