Macie problem z piszczącymi, skrzypiącymi lub po prostu głośno pracującymi wycieraczkami? Z pewnością nie jesteście w tym osamotnieni. Na skutek różnych zdarzeń praca wycieraczek samochodowych potrafi być niezwykle wprost hałaśliwa. Jak możecie sobie z tym samodzielnie poradzić?

Dlaczego wycieraczki skrzypią? Skąd pochodzi ten okropny dźwięk podczas ich pracy?

Hałas, pisk czy skrzypienie rozlegające się podczas pracy wycieraczek samochodowych nie jest – wbrew temu co niektórzy sądzą – efektem tarcia materiału o materiał. Przyczyną tych wszystkich okropnych dźwięków są drgania. To drgania odpowiadają za dźwięk w każdym wydaniu, również w tym. Skoro więc wycieraczki piszczą, gdzieś dochodzi do drgań. Gdzie dokładnie? Jeśli odrzucimy stosunkowo nieliczne przypadki skrzypienia samego mechanizmu czy zużytych elementów ruchomych ramienia, pozostaje nam – i to jest przyczyną najczęstszą – styk pióra wycieraczki z szybą. Z jakich powodów właśnie w tym miejscu może dochodzić do drgań? Zwykle źródłami hałasu podczas pracy wycieraczek są:

  1. zużyte pióra tychże wycieraczek;
  2. brudna lub wyjątkowo chropowata szyba;
  3. uszkodzone ramię wycieraczki.

Jeśli problemem jest zużyte pióro wycieraczki, powinniście je zwyczajnie wymienić. Jeśli winę ponosi brudna szyba… chyba wiadomo, co trzeba z nią zrobić. A co, jeśli przyczyna tkwi w uszkodzeniach ramienia wycieraczki? Z jakich przyczyn do tego uszkodzenia dochodzi?

Jakie są 3 najczęstsze przyczyny głośnej pracy wycieraczek samochodowych?

Pióro wycieraczki BOSCH Aerotwin 3 397 007 523
Pióro wycieraczki BOSCH Aerotwin 3 397 007 523

Jeśli winę za okropny dźwięk rozlegający się przy każdym ruchu wycieraczki w Waszym przypadku ponosi jej uszkodzone ramię, warto wiedzieć, dlaczego do tego uszkodzenia doszło. Najczęściej do czegoś podobnego dochodzi z 3 następujących przyczyn:

  1. Zużycie – ramię pracowało na tyle długo, że zwykłe zmęczenie materiału i działające na nie przeciążenia zwyczajnie je odkształciły;
  2. Niewłaściwy montaż lub obsługa – czasem do uszkodzenia ramienia dochodzi np. podczas napraw lub wymian innych elementów auta, np. przedniej szyby;
  3. Celowe lub przypadkowe uszkodzenie – wystarczy jeden nieżyczliwy sąsiad, aby zupełnie nowe wycieraczki nagle „odgięły się” w ciągu jednej nocy.

Wiecie już, czemu Wasze wycieraczki mogą skrzypieć, wiecie też, co może być za to odpowiedzialne. Ale czy potrafilibyście określić, która wycieraczka i jakiej konkretnie wymaga naprawy?

W jaki sposób możecie sami zdiagnozować rodzaj uszkodzenia hałasujących wycieraczek w swoim aucie?

Ramię wycieraczki szyby VAICO (z przodu po prawej)
Ramię wycieraczki szyby VAICO (z przodu po prawej)

W przeważającej większości przypadków za hałas podczas pracy wycieraczki odpowiada uszkodzone, a w zasadzie odkształcone ramię – ramię lub ramiona, zawsze może się bowiem zdarzyć, że oba będą przyczyną problemów. Jeśli w Waszym aucie skrzypią obie wycieraczki, nie musicie przynajmniej nasłuchiwać, z której strony rozlega się tan okropny pisk. Powinniście jednak przede wszystkim określić, w której fazie pracy dźwięk ten się rozlega. I tak:

  • nieprzyjemny dźwięk w momencie wznoszenia się pióra wycieraczki w górę szyby – oznacza to, że pióro zostało odchylone od pionu właśnie w tym kierunku;
  • pisk lub skrzypienie wycieraczki schodzącej po szybie w dół – pióro wycieraczki jest odchylone krawędzią w stronę maski samochodu.

A po co nam ta cała wiedza? Przede wszystkim po to, aby wiedzieć, w jaki sposób odgięte jest ramię wycieraczki, a więc i jaki powinien być kierunek siły oddziaływania na nią podczas próby jej naprawy.

Czy można samodzielnie poprawić pracę i zlikwidować piszczenie oraz skrzypienie wycieraczek?

Zdecydowanie tak. Naprawa skrzypiących wycieraczek nie jest niczym skomplikowanym i każdy, ale to dosłownie każdy kierowca nawet z jedynie minimalnym doświadczenie w mechanice samochodowej będzie w stanie to samodzielnie przeprowadzić. Mając już zlokalizowane źródło nieprzyjemnych dźwięków, wyciągając na podstawie obserwacji wnioski co do kierunku odchylenia piór wycieraczek, możemy przystąpić do naprawy, która polega na odgięciu odkształconego ramienia wycieraczki w taki sposób, aby pióro ponownie przylegało prostopadle do szyby samochodu. I właśnie taki efekt powinniście osiągnąć. Być może nie uda Wam się to od razu, być może potrzebne będą jakieś poprawki, ale koniec końców – ostrożnie i z wyczuciem – przygniecie ramię tak, aby wycieraczka wróciła do swojej oryginalnej pozycji.

A dlaczego mowa jest tu o poprawie pracy wycieraczek, a nie o całkowitej naprawie? To proste. Bez względu na to, czy ramię zostało wygięte siłowo, czy też pod wpływem wielu lat pracy, materiał, z jakiego jest wykonane, został już osłabiony. Takie ramię po poprawie ułożenia może Wam jeszcze przez jakiś czas dobrze służyć, ale prędzej niż później wycieraczka znów może zacząć piszczeć. Jest to więc bardziej środek zaradczy niż naprawczy. Inna rzecz, że dogięta do właściwego położenia wycieraczka nadal może zostawiać okropne smugi na Waszej przedniej szybie. I tu nie pomoże żadna wymiana pióra. Jeśli więc w Waszym aucie wycieraczki zaczęły skrzypieć, zacznijcie myśleć poważnie o ich całkowitej wymianie.