Po uruchomieniu silnika w komorze spalania bardzo szybko wzrasta temperatura, która może osiągnąć poziom nawet 1900 stopni Celsjusza. Tak wysoka temperatura sprawia, że elementy silnika takie, jak np. głowica lub blok potężnie się nagrzewają. Niezbędny jest wówczas wydajny system chłodzenia w samochodzie, którego jednym z elementów jest pompa wody. Sprawdzamy jak ona działa i jakie jest jej główne zadanie.

Główne elementy systemu chłodzenia

System chłodzenia samochodowego składa się z kilku elementów, jak np. chłodnice powietrza, wody, oleju, termostaty, wentylatory czy też pompy wody. Większość współczesnych silników samochodowych jest chłodzona wodą, a dokładniej rzecz ujmując specjalnym płynem chłodzącym (około 6 litrów płynu w układzie chłodzenia). Należy zaznaczyć, że chłodzenie silnika za pomocą powietrza jest mniej skuteczne od chłodzenia wodnego.

Pompa wody

Samochodowa pompa wody jest w istocie urządzeniem niezbyt skomplikowanym w swej budowie. Konstrukcja składa się z korpusu, wirnika osadzonego na łożysku oraz wspólnego wałka z kołem napędowym. Wirniki w pompie wody osadzone są przeważnie na dwóch łożyskach odpowiednio dobranych do obciążeń generowanych przez wirnik oraz koło napędowe.

Sposób działania

Pompa wody jest napędzana mechanicznie poprzez absorbowanie momentu obrotowego silnika koniecznego do obracania wirnikiem, który z kolei umożliwia cyrkulację chłodziwa w systemie. Zazwyczaj pompa wodna posiada koło pasowe napędzane za pomocą paska zębatego, który również wprawia w ruch wały rozrządu silnika. W niektórych silnikach pompa wodna jest wyposażona w koło pasowe bez przekładni zębatej. Produkowane są również silniki, które posiadają pasek stosowany wyłącznie dla konkretnych urządzeń, jak np. pompy oleju, pompy wspomagania, kompresora klimatyzacji czy też właśnie pompy wodnej. Są to zazwyczaj paski typu Poly-V, które zapewniają o wiele cichszą i płynniejszą pracę urządzeń przy wszystkich prędkościach obrotowych silnika.

Stosowane są również pompy wody, które nie są napędzane tym samym paskiem, co układ rozrządu. Tego rodzaju pompy są zazwyczaj o wiele solidniejsze, ponieważ ich trwałość jest w większości przypadków obliczona na całe życie samochodu. Istnieją również pompy wody o zmiennej wydajności, w których stosuje się zasilanie elektryczne. Takie rozwiązania można spotkać najczęściej w nowoczesnych i bardzo zaawansowanych technicznie autach. Najczęstszą wadą tej konstrukcji jest sam moduł elektryczny, który bardzo często ulega uszkodzeniu.

We współczesnych silnikach samochodowych pompy wody pracują jak wirówki, ponieważ w ich wnętrzu wiruje koło z łopatkami rozchodzącymi się od środka na zewnątrz. Dzięki sile odśrodkowej, doprowadzanej od czoła do wirówki wodzie nadawany jest ruch wirowy. Woda wydostaje się z pompy poprzez otwór znajdujący się z boku urządzenia i trafia bezpośrednio do silnika.