Wokół cewek zapłonowych narosło mnóstwo mitów i przesądów nie mających wiele wspólnego z rzeczywistością. Jednym z takich mitów jest konieczność korzystania ze specjalistycznego sprzętu diagnostycznego i pomocy mechanika przy określeniu, czy i która cewka wymaga wymiany. Odpowiedź na to pytanie otrzymamy w prosty sposób, a samą cewkę wymienimy w ciągu 20 minut.

Jak rozpoznać uszkodzoną cewkę zapłonową?

Kiedyś cewki zapłonowe psuły się notorycznie. Obecnie, głównie dzięki wprowadzeniu układów elektronicznych, cewki psują się znacznie rzadziej, jednak nadal są to dość popularne awarie. W przypadku niektórych jednostek napędowych problemy z cewkami są na stałe wpisane w proces eksploatacji. Prawda jest jednak taka, że nierzadko awarie cewek prokurowane są przez samych kierowców, którzy bądź to nie przykładają należytej uwagi do ich funkcjonowania, bądź też wybierając nowe, kierują się tylko i wyłącznie najniższą ceną części.

Jednymi z najczęstszych efektów zepsutej cewki są problemy z uruchomieniem silnika, tzw. falowanie obrotów, szarpanie silnika lub niemożność uzyskania odpowiedniej mocy. Jeśli pojawią się podobne objawy, powinniśmy w pierwszej kolejności sprawdzić, czy to faktycznie problem z cewką, a jeśli tak, to z którą. W tym celu należy uruchomić silnik, a następnie wypinać po kolei wtyczki z każdej cewki. Za każdym razem, gdy po wypięciu wtyczki silnik zgaśnie lub zacznie jeszcze mocniej szarpać, oznacza to, ze sprawdzana cewka działa prawidłowo. Uszkodzoną cewkę poznamy po tym, że po wypięciu z niej wtyczki silnik będzie pracował bez żadnych zmian.

Skąd wziąć pewność, że wskazana cewka nadaje się tylko do wymiany?

Po odnalezieniu zepsutej cewki należy upewnić się, że to właśnie w niej tkwi problem. Można to zrobić w bardzo prosty sposób. Wystarczy zamienić podejrzaną cewkę z cewką sprawną. Należy więc wymontować obie cewki, zamienić miejscami i założyć ponownie. Po takiej zamianie przeprowadzamy nasz test ponownie. Jeśli tym razem silnik nie wykaże żadnych zmian po odłączeniu wtyczki od podejrzanej cewki, wówczas mamy pewność, że jest zepsuta i należy ją wymienić. Jeśli jednak po odpięciu podejrzanej cewki silnik zgaśnie, a pracował będzie nadal po odpięciu cewki, która wcześniej działała bez zarzutu, wówczas problemu musimy poszukać gdzieś indziej. Gdzie?

Jeśli to nie cewki stoją za zakłóceniami pracy silnika, w pierwszej kolejności powinniśmy wziąć pod lupę świece. Ich wymiana zwykle powinna przywrócić wszystko do normy.

W jaki sposób wymienić uszkodzoną cewkę na nową?

Po zdiagnozowaniu awarii cewki i określeniu, którą należy wymienić, wystarczy dokonać wymiany na nową, najlepiej markową część. Sama wymiana jest czynnością niezwykle prostą. W zdecydowanej większości silników cewki zapłonowe przytwierdzane są za pomocą jednej śruby z krzyżakowym łbem. Należy przy tym pamiętać, aby nie zastępować uszkodzonej cewki tanimi, azjatyckimi zamiennikami. Zarówno ich działanie, jak i żywotność pozostawiają bardzo wiele do życzenia, sugerując jednocześnie, że problemem nie jest słaba jakość części, ale np. źle pracująca instalacja elektryczna.