Żywotność pompy wody mieści się zazwyczaj w czasie trwałości napędu rozrządu (od 60 do 160 tysięcy kilometrów) lub nawet go przewyższa. Najczęstsze awarie bądź usterki w wirnikowych pompach układu chłodzenia wynikają przeważnie z błędów w ich eksploatacji lub montażu podczas dokonywanej wymiany. Uszkodzeniu zazwyczaj ulega łożyskowanie lub uszczelnienia. Jakie są najczęstsze problemy z pompą wody w samochodzie?

Łożyskowanie i uszczelnienia

Istnieje wiele czynników zewnętrznych i wewnętrznych, które mogą spowodować awarię pompy wody. Najczęstszym awariom ulega łożyskowanie lub uszczelnienia pompy. W czasie procesu produkcyjnego do wnętrza łożyska pompy wody dostarczana jest odpowiednia ilość smaru, która zazwyczaj wystarcza na cały okres użytkowania urządzenia. Do problemów z łożyskowaniem dochodzi zazwyczaj podczas montażu pompy z użyciem nieodpowiednich narzędzi taki, jak np. młotek. Uderzaniem nim w obudowę pompy może doprowadzić do odkształcenia bieżni łożyska i jego zatarcie.

Zbyt duże napięcie

Innym powodem uszkodzeń są przeważnie zbyt duże siły poprzeczne oddziałujące na wałek pompy. Jest to konsekwencja nieprawidłowego napięcia paska napędu osprzętu silnika lub rozrządu. Tego rodzaju awaria występuje najczęściej w pompach napędzanych paskiem wielorowkowym. Oznaką, że dzieje się coś złego, jest zazwyczaj piszczenie paska wskutek zużycia. Niestety wielu mechaników zamiast wymienić pasek na nowy, zwiększa jego napięcie, co powoduje szybsze zużycie nie tylko pompy układu chłodzenia, ale również alternatora oraz pompy hydraulicznego wspomagania układu kierowniczego.

Nie można również bagatelizować ślizgającego się paska napędu urządzenia. Na skutek nadmiernego tarcia pasek zaczyna piszczeć, generując przy tym dużą ilość ciepła. Wzrost temperatury koła pasowego pompy powoduje również nagrzanie łożyska wałka, co może spowodować degradację zamkniętego w nim smaru.

Płyn chłodniczy

Typową przyczyną awarii pompy wody jest użycie niewłaściwej lub nadmiernie zanieczyszczonej cieczy chłodzącej. To ona jest zazwyczaj przyczyną uszkodzenia mechanicznego uszczelnienia. Hermetyczność pompy ma miejsce na styku pierścienia ślizgowego i wirnika. Dla zapewnienia ich prawidłowej współpracy konieczne jest smarowanie, do którego służy płyn chłodniczy. Częstym błędem popełnianym przez kierowców oraz mechaników jest uruchamianie silnika bez płynu w układzie chłodzenia lub kręcenie wirnikiem pompy przed jej zamontowaniem. Efektem takich działań jest szybsze zużycie urządzenia oraz liczne wycieki.

Wielu mechaników z przyzwyczajenia lub nieuwagi często stosuje płyn chłodniczy niezgodny ze specyfikacją podaną przez producenta samochodu. Trzeba pamiętać, aby płyn chłodzący nie był zanieczyszczony np. drobinkami rdzy lub osadami wapiennymi, w przeciwnym razie dojdzie do pogorszenia jego właściwości smarnych oraz wycieku płynu z układu chłodzenia przy pompie lub przez otwór drenażowy w urządzeniu.

Zbyt długa jazda z uszkodzoną pompą cieczy chłodzącej prowadzi przeważnie do przegrzania silnika, czego efektem jest jego zatarcie, a następnie zniszczenie.