Opony całoroczne powoli, ale systematycznie zdobywają coraz więcej udziałów w rynku. Coraz więcej osób w Polsce i na całym świecie przekonuje się do opon wielosezonowych. Czy seria opon Goodyear Vector 4Seasons wpłynie na tempo tego zjawiska?

Współczesne opony wielosezonowe to amerykański wynalazek. Nic więc dziwnego, że amerykański koncern Goodyear postanowił wziąć się na poważnie do pracy i stanąć do wyścigu o tytuł najlepszego producenta opon całorocznych. W wyścigu tym, oprócz marki Goodyear, biorą udział wszyscy potentaci branży oponiarskiej, na czele z markami Michelin, Pirelli, Nokian czy Bridgestone. Zdaniem jednych w TOP 3 najlepszych opon całorocznych powinny znaleźć się:

  • Goodyear Vector 4Seasons,
  • Michelin CrossClimate,
  • Nokian Weatherproof.

Inni z kolei jedyną konkurencję dla serii Goodyear Vector 4Seasons upatrują właśnie w Michelin CrossClimate, przy czym starcie obu tych serii w wersji Gen-3 (Goodyear) oraz CrossClimat 2 (Michelin), do jakiego doszło na testach w Luksemburgu, zdaje się pokazywać, że w kategorii opon całorocznych jest tylko jeden król. Dlaczego jest nim właśnie Goodyear Vector 4Seasons?

Goodyear Vector 4Seasons Gen-1. Od czego zaczęła się amerykańska dominacja wśród opon całorocznych?

Opona wielosezonowa GOODYEAR Vector 4Seasons 215/60 R17 96V

Opona wielosezonowa GOODYEAR Vector 4Seasons 215/60 R17 96V

Pierwsza odsłona serii opon całorocznych Goodyear Vector 4Seasons pokazała wyraźnie, na co marka Goodyear zamierza kłaść nacisk w swoim flagowym produkcie skierowanym do kierowców szukających opony klasy premium przeznczonej do jazdy przez cały rok. W przypadku Goodyear Vector 4Seasons możemy więc zauważyć, iż mamy do czynienia z oponą, która:

  • doskonale radzi sobie na mokrej nawierzchni – widać to po samej budowie bieżnika, a zwłaszcza po szerokości, głębokości i gęstości kanałów rynnowych;
  • ma predyspozycje do radzenia sobie na pokrytej śniegiem nawierzchni – to również coś, co można wyczytać z rzeźby bieżnika, a dokładniej z pasa biegnącego przez środek opony pokrytego gęstą siecią lameli przeznaczonych właśnie do wgryzania się w śnieg;
  • zapewnia wysoki komfort jazdy połączony z ekonomią jej użytkowania – tu najwięcej możemy wyczytać z nowoczesnego składu mieszanki oraz z balansu pomiędzy twardością, a elastycznością opony.

Z pewnością rzeźba bieżnika opon wielosezonowych Goodyear Vector 4Seasons zwraca na siebie uwagę. Sam jej wygląd pokazuje nam, iż mamy do czynienia z oponą, która ma radzić sobie w rozmaitych warunkach drogowych. Testy, jakim model ten poddawany był w latach 2010-2013 pokazują, iż tak właśnie jest.

Goodyear Vector 4Seasons Gen-2. Druga, bardzo ciekawa generacja opon całorocznych amerykańskiego potentata

Opona wielosezonowa GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-2 165/65 R14 79T

Opona wielosezonowa GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-2 165/65 R14 79T

Gdybyśmy mieli oceniać wartość i jakość opony po walorach estetycznych rzeźby jej bieżnika, to opona Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 znalazłaby się w ścisłej czołówce opon stosowanych w samochodach osobowych. Jej bieżnik to wyraźne nawiązanie do opon wykorzystywanych w motosporcie – mocny i delikatny jednocześnie. Twórcy tego modelu połączyli w bieżniku kierunkowym:

  • głębokie kanały rynnowe – nadające oponie cech doskonałego ogumienia na deszcz i duże ilości wody zalewającej nawierzchnię;
  • grube, mocne klocki – zwłaszcza na bokach opony, co sugeruje, że model Goodyear Vector 4Seasons bardzo dobrze poradzi sobie z przeciążeniami powstającymi podczas pokonywania ostrych zakrętów;
  • liczne lamele pokrywające klocki opony – ten z kolei element to znak, że opona jest przystosowana do jazdy w śniegu i pośniegowym błocie.

I faktycznie, zgodnie z zapewnieniami producenta, opona Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 ma wyróżniać się lepszą przyczepnością na śniegu, krótszą drogą hamowania i lepszym prowadzeniem na suchej nawierzchni oraz odpornością na aquaplaning przez cały okres eksploatacji. Zapewniania te zdają się potwierdzać wyniki testów przeprowadzanych przez tak uznane instytucje i magazyny branżowe, jak:

  • „Auto Express UK” – zwycięzca testu,
  • ARBÖ – miejsce 3 na 8 przetestowanych modeli,
  • „Auto Bild allard” – miejsce 4 na 7 przetestowanych modeli,
  • „Auto Express” – rekomendacja i miejsce 2 w testach,
  • „Auto Express” – zdobywca nagrody Product Awards 2020.

Opinie ekspertów zdają się potwierdzać również sami użytkownicy, którzy w większości oceniają model Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 jako bardzo dobry. A co z jego następcą? Jak wygląda to w przypadki modelu Goodyear Vector 4Seasons Gen-3?

Goodyear Vector 4Seasons Gen-3. Trzecia generacja modelu Goodyear Vector 4Seasons

Opona osobowa wielosezonowa GOODYEAR Vector 4Season Gen-3 185/60 R14 86H

Opona osobowa wielosezonowa GOODYEAR Vector 4Season Gen-3 185/60 R14 86H

Być może bieżnik modelu Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 nie robi już takiego wrażenia, jak w przypadku Gen-2, ale wrażenie muszą robić osiągi i możliwości tej opony. Mamy tu bowiem do czynienia z modelem, który, bazując na charakterystyce swoich poprzedników, podkręcił ich zdolności do maksimum tego, co jest na tę chwilę (na obecnym poziomie technologii) możliwe. Opona Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 jest jeszcze lepsza na mokrej nawierzchni, jeszcze lepiej radzi sobie z jazdą po zaśnieżonych drogach i zapewnia jeszcze wyższy komfort. Zwyczajowo potwierdzają to testy takie jak:

  • „Tyre Reviews” – rekomendacja i tytuł zwycięscy testu,
  • „Auto Bild” – zwycięzca testu i przyznany tytuł „Eko-Mistrz 2020”,
  • „Auto Bild allard” – 3 miejsce w rankingu,
  • KÜS Technik GMBH – zwycięzca testu i 1 miejsce wśród 7 testowanych modeli opon całorocznych.

W przypadku Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 jak nigdy wcześniej znacznie ma sama mieszanka gumowa, a dokładniej jej bardzo zaawansowany skład. Efekt? Prawdopodobnie najlepsza opona wielosezonowa klasy premium. Prawdziwy top!

Inne modele opon Goodyear:

Goodyear EfficientGrip