Bez dobrych łożysk nie ma motoryzacji. Przekonał o tym wszystkich przykład szwedzkiego przedsiębiorstwa SKF, które od 1907 roku zaopatrywało praktycznie cały świat w wysokiej klasy łożyska toczne, oprawy oraz części do łożyskowania. Dzisiaj ta sama firma jest producentem części decydujących o sile przemysłu samochodowego i nie tylko, co potwierdza popularność łożysk SKF pierwszej, drugiej oraz trzeciej generacji.

Dlaczego właśnie łożyska SKF?

Za siłą tej szwedzkiej marki przemawiają trzy czynniki składające się na prawdziwy sukces i całkowicie słusznie osiągniętą pozycję niekwestionowanego lidera w swojej branży:

  1. Tradycja – SKF produkuje swoje łożyska nieprzerwanie od 1907 roku.
  2. Doświadczenie – łożyska i części SKF stosowane były i są nadal przez najbardziej wymagające maszyny, pojazdy i urządzenia (produkowane m. in. przez przemysł zbrojeniowy wielu państw), których praca odbywała się w wyjątkowo trudnych warunkach, co pozwoliło na zdobycie szwedzkim inżynierom bezcennego dziś doświadczenia.
  3. Jakość – firma SKF od początku postawiła na jakość produkowanych części, co od razu okazało się strzałem w dziesiątkę. Tysiące przedsiębiorstw zaopatrujących się w łożyska, doceniło ten fakt i w wielu przypadkach współpraca ta trwa do dzisiaj.

Obecnie firma SKF kojarzona jest przede wszystkim z ich sztandarowymi produktami, czyli z łożyskami pierwszej, drugiej oraz trzeciej generacji. W czym tkwi sekret ich popularności?

Łożyska SKF pierwszej generacji

Łożyska te stanowią główny element piasty zintegrowanej 1. generacji produkowanej przez firmę SKF. Piasta zintegrowana 1. generacji obejmuje:

  • łożysko kulkowe skośne, dwurzędowe,
  • dopasowane do łożyska pierścienie,
  • zespół kulek.

Łożysko SKF odpowiada za uzyskanie wymaganego luzu osiowego, co możliwe jest dzięki właściwie dobranym kątom styku, dostosowanym do określonego napięcia wstępnego i przewidzianym do wytrzymywania konkretnych obciążeń koła.

Co je wyróżnia? Oprócz wspomnianego już zoptymalizowania pod kątem obciążeń momentowych, jakie oddziałują na łożysko podczas pokonywania zakrętów, łożyska 1. generacji charakteryzują się m. in.:

  • wykonanymi z poliamidu koszykami, przy czym poliamid został dodatkowo wzmocniony włóknem szklanym,
  • trwałym uszczelnieniem i wypełnieniem smarem wystarczającym na cały okres eksploatacji łożyska,
  • możliwością wyboru uszczelnienia o określonej konstrukcji, odpowiedniej dla różnych typów łożyskowań kół,
  • dostępnością wersji posiadającej pierścień impulsowy ABS.

Dla kogo? Łożyska SKF 1. generacji przeznaczone są do stosowania w kołach napędzanych małych oraz średniej wielkości pojazdów samochodowych.

Łożyska SKF drugiej generacji

Z tymi elementami mamy do czynienia w przypadki piasty zespolonej SKF 2. generacji, która jest konstrukcją o wiele bardziej innowacyjną niż jej poprzedniczka. W tym przypadku szwedzcy konstruktorzy zrezygnowali m. in. z obsady łożyska na rzecz rozbudowy bieżni zewnętrznej i wzbogaceniu jej o kołnierz zastępujący piastę.

Co je wyróżnia? Skoro mowa już była o bieżni pierścienia zewnętrznego, warto też wspomnieć o tym, iż w łożyskach drugiej generacji są one hartowane indukcyjnie, co pozwala poprawić ich osiągi. Oprócz tego cechą charakterystyczną drugiej generacji łożysk są:

  • solidne obrzeże z nagwintowanymi otworami, kołkami i czopem,
  • konstrukcje alternatywne przeznaczone do kół napędowych,
  • możliwość wyboru wersji z pierścieniem impulsowym ABS-u,

Tak jak w przypadku 1. generacji, łożyska 2. generacji są łożyskami uszczelnionymi i wypełnione smarem wystarczającym na cały okres ich użytkowania.

Dla kogo? Łożyska SKF 2. generacji powstały z myślą o nienapędzanych i napędzanych kołach pojazdów średniej wielkości.

Łożyska SKF trzeciej generacji

W przypadku łożysk 3. generacji ponownie mamy do czynienia z kompletnym, zamkniętym modułem wyposażonym w kołnierz, umożliwiającym montaż tarczy hamulcowej, koła oraz zwrotnicy.

Co je wyróżnia? Oprócz typowych dla łożysk poprzednich generacji uszczelnień, wypełniania smarem i alternatywnych rodzajów konstrukcji do kół napędzanych, łożyska 3. generacji to również:

  • solidne obrzeża stałe i wirujące,
  • opcjonalne powlekanie obrzeży warstwą zapobiegającą korozji elektrochemicznej.

Pierścienie z obrzeżem w łożyskach tej generacji zaprojektowano jako lekkie elementy konstrukcyjne.

Dla kogo? Przeznaczeniem łożysk SKF 3. generacji są koła średniej wielkości oraz dużych pojazdów samochodowych, zarówno te napędzane, jak i nienapędzane.

Łożyska SKF X-Tracker®

Ten typ łożysk to stosunkowo nowy punkt w ofercie marki SKF. Stanowią one główny element piast zintegrowanych SKF X-Tracker, która zapewnia dobre osiągi i prowadzenie pojazdu na zakrętach z odpowiednią stabilnością, nawet w przypadku aut o bardzo mocno sportowym charakterze.

Co je wyróżnia? Łożyska SKF X-Tracker® to łożyska zastosowane w asymetrycznej piaście X-Tracker, dwurzędowe, kulkowe, skośne z bieżnią zewnętrzną o większej średnicy i prowadzącej więcej kulek niż bieżnia wewnętrzna. Dzięki takiej właśnie konstrukcji łożysk X-Tracker otrzymujemy:

  • zwiększoną nośność łożyska,
  • dużą trwałość i odporność na efekty eksploatacji,
  • większą sztywność pochylenia kół.

Dla kogo? Łożyska SKF X-Tracker® przeznaczone są do samochodów sportowych oraz aut luksusowych produkowanych seryjnie.