Tarcza kotwiczna to dość spory, ale jednocześnie bardzo skromny element układu hamulcowego, w którym wykorzystano hamulce bębnowe. Na co dzień tarczy kotwicznej w ogóle nie widzimy, ponieważ schowana jest za tarczą hamulcową. Jednak mimo iż niewidoczna, pełni w układzie bardzo ważną rolę. Jaką?

Wokół tarczy kotwicznej narosło całe mnóstwo mitów krążących po sieci pod postacią opinii kierowców czy różnych specjalistów od motoryzacji. Jest ich tak wiele, że trudno już oddzielić prawdę od całkowitego nieporozumienia. A oddzielić je trzeba, ponieważ te nieporozumienia mogą przyczynić się do powstawania poważnych awarii, a tym samym do wzrostu kosztów eksploatacji samochodu.

Czym jest tarcza kotwiczna?

Tarcza kotwiczna – wyjaśnia ekspert iParts.pl odpowiedzialny w naszym sklepie za elementy układu hamulcowego – jest częścią bębnowego układu hamulcowego. Znaleźć można ją w tzw. tarczo-bębnach, dość popularnych np. w niemieckich samochodach.

Tarcza kotwiczna pełni podwójną funkcję, służąc jednocześnie jako:

  • element pełniący funkcję stelaża,
  • element osłonowy.

Jest to część przypominająca tarczę wykonaną na planie niepełnego koła, wykonany z dość cienkiej, lekkiej blachy. Ukryty za tarczą hamulcową pozostaje praktycznie niewidoczny i trudno dostępny. Wszelkie czynności, mające na celu konserwacje lub wymianę tarczy kotwicznej wymagają przez to całkiem sporo pracy, stwarzają jednocześnie okazję do przeglądu stanu hamulców.

Jaką rolę w pełni tarcza kotwiczna w układzie hamulcowym?

Tarcza kotwiczna występuje często pod nazwą osłony hamulcowej. Warto znać obie te nazwy nie tylko po to, aby sprawniej poruszać się po zasobach naszego sklepu, ale też by zrozumieć faktyczną rolę tego elementu. A element ten, jak już wspomnieliśmy, pełni funkcję podwójną:

  • jako stelaż służy do mocowania m. in. cylinderka hamulcowego, szczęk, systemu dźwigni i sprężynek. Bez tarczy kotwicznej prawidłowe zamocowanie, a więc i funkcjonowanie hamulców bębnowych jest zwyczajnie niemożliwe;
  • jako osłona tarczy, szczęk, oraz całej reszty systemu tarczo-bębnów. Osłona hamulca chroni wszystkie te elementy przed wodą, błotem, piaskiem, kamieniami itp.

Brak tarczy kotwicznej lub jej poważne zużycie nie może być lekceważone. Nie dajcie się zwieść „specjalistom” twierdzącym, iż część ta nie jest do niczego potrzebna. Argumenty w rodzaju: Panie! A mało to części montują w autach zupełnie po nic? nie mają żadnego uzasadnienia.

Jakie są objawy zużycia tarczy kotwicznej?

Ze względu na swoją budowę, położenie oraz funkcję, tarcza kotwiczna może zostać uszkodzona na wiele różnych sposobów. Ogół dotykających ją awarii możemy jednak podzielić na dwie kategorie, to jest na:

  • uszkodzeniamechaniczne,
  • efekty działania korozji.

Tak jedne, jak i drugie przynoszą dość podobne skutki. Tarcza pod wpływem korozji lub uszkodzenia mechanicznego może zostać wygięta tak, iż jej fragment będzie pocierał np. o tarczę hamulcową, może wręcz urwać się całkowicie, odsłaniając chroniony wcześniej układ. Na skutek tego wnętrze tarczy i hamulców bębnowych zostanie poddane działaniu wody, błota i kamieni, a to z kolei może prowadzić do:

  • obniżenia efektywności hamulców,
  • szybkiego zużywania się poszczególnych elementów układu, na czele z samą tarczą,
  • głośnego piszczenia,
  • przegrzewania się tarczy hamulcowej i zacisków.

Awaria osłony hamulców prowadzi, ogólnie rzecz biorąc, do skrócenia żywotności całego układu i spadku siły hamowania, a więc i do szybkiego remontu tego układu.

Jak wygląda wymiana tarczy kotwicznej?

Wymiana tarczy kotwicznej nie należy do najprostszych, jednak dysponując odpowiednimi narzędziami oraz pewną ilością czasu, jesteście w stanie sobie z tym poradzić. Zwłaszcza jeśli mechanika pojazdowa nie jest Wam zupełnie obca.

W przypadku wymiany tarczy kotwicznej często podnoszonym przez kierowców problemem jest słaba dostępność zamienników. Rzeczywiście osłony hamulców rzadko występują, jako tanie zamienniki, jednak na rynku można znaleźć również całkiem niedrogie oryginały lub zamienniki wysokiej klasy. Dobrym przykładem są tu tarcze kotwiczne dostępne w naszym sklepie – iParts.pl. Wybierając nową osłonę hamulca, pamiętajcie o tym, iż nie jest to element, który wymienia się zbyt często. Do częstych wymian nie jest zwyczajnie przystosowany, dlatego wybierając nową tarczę kotwiczną, stawiajcie na taką, która faktycznie wytrzyma co najmniej kilka kolejnych lat użytkowania.