Andoria to tak naprawdę polskie przedsiębiorstwo z długą i bogatą historią zajmujące się produkcją dobrej jakości silników wysokoprężnych. Wytwórnia z siedzibą w Andrychowie specjalizuje się w budowie jednostek napędowych, części Andoria oraz ich podzespołów. W zakładach, oprócz silników, produkowano również m.in. samochody LDV Convoy, Lublin i pojazdy Honker dla wojska. W 2008 roku firma została kupiona przez Grupę Kapitałową Gwarant.
Początki działalności firmy Andoria sięgają roku 1945, kiedy to rozpoczęto produkcję maszyn rolniczych (wlewniki, łuszczarki), elewatorów, maźnic wagonowych, części do Andoria, itp., a dopiero później silników wysokoprężnych.
W 1947 roku, po przejęciu zakładu przez Zarząd Przemysłu Ciężkiego, rozpoczęto produkcję dwusuwowych jednostek napędowych. Pierwsze produkowane silniki to jednocylindrowe: S60, S320,S231, S301 oraz 1CA90 i 2CA90 ( wersja 2 –cylindrowa). Na bazie silnika S320 produkowane były także jednostki 2,3 i 4 cylindrowe z zastosowaniem do produkcji zespołów napędowych i agregatów prądotwórczych. Silniki S320 i S321 wyposażone w oryginalne części Andoria charakteryzowały się przede wszystkim prostą konstrukcją, wysoką niezawodnością, miały ugruntowaną pozycję na rynkach wschodzących, dobrą jakość i wytrzymałość, a także prostą obsługę serwisową.
Na przełomie lat 60. i 70. XX wieku, przy współpracy z Ricardo Consulting Engineers, rozpoczęto pracę nad prototypowym silnikiem 4C90, który z założenia miał być nowoczesną jednostką napędową dla polskich samochodów osobowych oraz dostawczych. Pierwsze prototypy silników 4C90 zbudowano w 1975 roku. Zainteresował się nimi nawet koncern Ford, który zastanawiał się nad umieszczenie tych silników w modelu Transit. Jednostki 4C90 stosowano m.in. Żuku, Nysie, Lublinie, LDV, ARO, Tarpanie, Honkerze czy GAZ Gazeli.
W latach 60-tych na bazie zakupionej licencji LEYLAND produkowane były również silniki 6 cylindrowe SW400 oraz części zamienne Andoria do tych jednostek, a po późniejszych modyfikacjach wytwarzane były także silniki z turbodoładowaniem 6CT107. Stosowano je głównie w autobusach AUTOSAN, w kombajnach BIZON oraz w ładowarkach FADROMA.
Mocne strony silników Andoria | Słabe strony silników Andoria |
---|---|
|
|
W latach 1994–1998, w związku z rozpoczęciem współpracy z LDV, ruszył w zakładach Andoria montaż samochodów LDV 400 oraz LDV Convoy z jednostkami napędowymi Andoria. W 1996 roku zakłady przejęło koreańskie Daewoo, a w 2002 roku powołano do życia spółkę-córkę pod nazwą Andoria-Mot, która przejęła upadłą spółkę Daewoo Motor Poland. Do 2003 roku produkowano pod jej szyldem samochody Lublin oraz, na zamówienie wojska, pojazdy Honker. W 2015 roku spółka Andoria-Mot wraz z Odlewnią Żeliwa w Zawierciu oraz FUM CHOFUM stworzyła grupę odlewniczą pod nazwą Grupa Zawiercie.
Oryginalne części Andoria teraz dostępne w iParts.pl. Wszystkie oferowane produkty są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Części online w iParts.pl to gwarancja jakości w rozsądnej cenie.
Kupuj w iParts.pl oryginalne auto części do Andoria w najniższej cenie rynkowej!
~Pozytywiusz
Szczerze mówiąc, do dziś nie miałem pojęcia o istnieniu takiej marki. Żuk, Lublin, Honker, Tarpan, a i owszem, ale Andoria?!
~Racjusz
Szczerze mówiąc, do dziś nie miałem pojęcia o istnieniu takiej marki. Żuk, Lublin, Honker, Tarpan, a i owszem, ale Andoria?!