Jak ważne jest oświetlenie w samochodzie wie praktycznie każdy kierowca. Reflektory samochodowe nie tylko zapewniają bezpieczeństwo podczas jazdy, ale również umożliwiają kierowcy poruszanie się po drogach po zapadnięciu zmroku. Niestety odbłyśnik, szyba oraz soczewka, które w niektórych reflektorach tworzą tzw. zespół nierozbieralny (sealed beam), mogą po pewnym czasie ulec zużyciu lub rozregulowaniu. Często kierowca może nie zdawać sobie sprawy z tego, że reflektory nie świecą tak, jak powinny. Jak więc skutecznie kontrolować oraz regulować działanie reflektorów?

Pierwsze symptomy awarii

Specyfika polskich dróg ma to do siebie, że podróżując po często dziurawym asfalcie samochód wpada w drgania oraz ulega bezustannym wstrząsom, czego efektem może być zmiana położenia źródeł światła w samochodzie. Pierwszym sygnałem, że z samochodowym oświetleniem dzieje się coś złego, jest zauważalny spadek natężenia emitowanego światła dostrzegalny szczególnie w nocy lub podczas występowania porannych mgieł. Bezpieczeństwo podczas jazdy zapewniają jedynie reflektory emitujące odpowiednio silny i prawidłowo nachylony w pionie do powierzchni drogi i w poziomie do płaszczyzny wzdłużnej symetrii samochodu strumień światła.

Kilka razy w roku

Na prawidłowy kierunek strumienia światła z reflektora mogą mieć wpływ również takie czynniki, jak obciążenie samochodu, ciśnienie w ogumieniu czy też stanowisko oraz ustawienie pojazdu. Kontrola stanu reflektorów powinna być przeprowadzana nie tylko podczas obowiązkowych przeglądów technicznych, ale również podczas serwisów związanych np. z naprawą zawieszenia lub zwykłą wymianą żarówek w reflektorach. Według fachowców, regulacja ustawień oświetlenia w samochodzie powinna być przeprowadzana co najmniej dwa, trzy razy w roku.

Fotoelektryczna kontrola oświetlenia

Aby precyzyjnie skontrolować ustawienia reflektorów, warto udać się do profesjonalnej placówki diagnostycznej. Obecnie do kontroli oświetlenia samochodu nie używa się już standardowych ekranów statycznych, lecz specjalistycznych urządzeń fotoelektrycznych typu SEG, które są wyposażone w szerokokątne wizjery. Przed dokonaniem pomiaru oświetlenia, należy ustawić samochód na równej, poziomej nawierzchni, a następnie odpowiednio skorygować ciśnienie w oponach.

Urządzenie fotoelektryczne umieszcza się na wprost włączonego reflektora samochodowego i ustawia ekran testowy na właściwą wartość kąta nachylenia granicy światła i cienia reflektora, które podane są w procentach. Prawidłowe wartości są zazwyczaj podane na reflektorze i jeżeli wartości pomiarowe nie zgadzają się z tymi podanymi przez producenta, należy dokonać korekty ustawień reflektora za pomocą jego wkrętów regulacyjnych lub z poziomu komputera pokładowego.

Większość współczesnych samochodów ma 3- lub 4-stopniową regulację świateł. Zazwyczaj wykorzystuje się elektryczne korektory ustawienia oświetlenia. Występują również mechaniczne oraz hydrauliczne systemy regulacji świateł samochodowych.