Jeśli kiedykolwiek zdarzyło Wam się oglądać – choćby tylko na zdjęciach – efekty awarii sworznia wahacza, z pewnością wiecie już, że z tym elementem układu zawieszanie po prostu nie ma żartów. Przy małych prędkościach jego uszkodzenie doprowadzić może do istotnych zniszczeń, przy dużych do prawdziwej katastrofy. Dlatego zawsze musicie zwracać szczególną uwagę na wszelkie objawy uszkodzenia sworznia wahacza i reagować natychmiast po ich wykryciu.

Czym grozi awaria sworznia wahacza?

Nagłe zerwanie czy wybicie sworznia wahacza podczas jazdy samochodem może mieć różne skutki. Jeśli jesteście posiadaczami auta z zawieszeniem wielowahaczowym, w tym konkretnym przypadku możecie uważać się za szczęśliwców. Zerwany sworzeń wahacza doprowadzi wprawdzie do tego, że koło zacznie poruszać się w całkowicie dowolną stronę, ale nadal pozostanie ono w osi. W przypadku samochodów z układem zawieszenia jednowahaczowym, po wypięciu sworznia koło nie tylko będzie poruszać się w dowolną stronę, to również może wyskoczyć z osi i ustawić się całkowicie poziomo.

Zwykle do tego typu awarii dochodzi na drodze, podczas jazdy. Uszkodzony wahacz, którego uszkodzenie nie zostało wcześnie zdiagnozowane, nagle po np. najechaniu na dziurę wypina się w jednej chwili i koło zaczyna kręcić się dowolnie lub odskakuje i ustawia poziomo do nawierzchni. Przy niewielkich prędkościach prowadzi to co najwyżej do rozległych uszkodzeń na obszarze zawieszenia, koła i karoserii w okolicy uszkodzonego wahacza. Przy dużych prędkościach podobna awaria zwiastuje prawdziwą katastrofę, z której trudno będzie wyjść bez względu na poziom umiejętności i doświadczenie kierowcy. Jedynym, co może Was przed tym uchronić, to odpowiednio wczesne wykrycie objawów uszkodzenia sworznia wahacza i jego natychmiastowa wymiana.

Jak rozpoznać objawy uszkodzenia sworznia wahacza?

Sworzeń wahacza to jedna z najważniejszych części całego układu zawieszenia. Ponieważ jest tak istotna, a przy tym dość prosta w budowie, producenci aut zaprojektowali ją w ten sposób, by wytrzymywała jak najdłuższą eksploatację. Niestety, nawet sworznie nie są wieczne. Na szczęście zwykle zanim dojdzie do ich awarii, można zarejestrować kilka typowych objawów uszkodzonego sworznia wahacza. Jakie to objawy?

Za typowe objawy uszkodzenia sworznia wahacza należy uznać przede wszystkim zauważalne luzy na tym elemencie zawieszenia. Luzy te są z reguły wyczuwalne, a czasem też słyszalne w postaci stuków i hałasów dobiegających z okolicy koła podczas jazdy. Niektórzy kierowcy, w których samochodach dochodzi do uszkodzenia sworznia wahacza, zwracają uwagę na wyczuwalne (czasem nawet bardzo mocno) pogorszenie jakości prowadzenia auta. Koła zaczynają reagować na ruchy kierownicy jakby z opóźnieniem lub nagle jakby wymykają się wręcz spod kontroli kierowcy. W takich przypadkach jednak najczęściej problemem jest nie tylko uszkodzony sworzeń wahacza, ale też inne, współgrające z nim elementy zawieszenia.

Aby potwierdzić podejrzenia wobec sworznia wahacza, należy unieść w górę samochód i ustawić na stabilnych podporach. Luzy na sworzniu można wyczuć szarpiąc za koło lub zdejmując je i używając tzw. „łychy” jako dźwigni. Do wykrycia uszkodzenia sworznia wahacza możecie również użyć profesjonalnego szarpaka.