Nikt nie lubi przyznawać się do błędu, a tym bardziej ponosić konsekwencji własnego zaniedbania. Tymczasem bolesna prawda jest taka, że zdecydowana większość uszkodzeń pompy cieczy chłodzącej to Wasza, Drodzy Kierowcy, wina. Rażące błędy w eksploatacji i brak terminowych wymian są podstawową i najczęstszą przyczyną awarii pompy wody, które to awarie zwykle uwidaczniają się za pomocą jednego z dwóch objawów. Jakich?

Do czego prowadzi brak terminowej wymiany?

Słynne już zaniedbania serwisowe to w przypadku pompy cieczy chłodzącej przede wszystkim lekceważenie terminów wymian zarówno samego płynu chłodzącego, jak i całego rozrządu. Stary, zużyty płyn chłodzący charakteryzuje się zwykle bardzo wysoką zawartością chlorków, co w połączeniu z jego wysoką temperaturą tworzy z niego środek o silnie korozyjnych właściwościach. Pod jego wpływem korozji może ulec cały układ chłodzący silnika, w tym również pompa, ze szczególnym uwzględnieniem takich elementów, jak wirnik, korpus czy uszczelnienie pierścieniem ślizgowym.

Równie zabójcze dla pompy wody jest nieprzestrzeganie terminów wymiany rozrządu, którego integralnym elementem jest zwykle właśnie owa pompa. Co gorsza, niektórzy kierowcy, wymieniając rozrząd, używają tanich zamienników, które już od nowości nie spełniają wymagań producenta samochodu. Konieczność ponownego zakupu całego zestawu jest w takim przypadku najniższym wymiarem kary za próbę oszczędzania na częściach, na których oszczędzać się nie powinno.

Kiedy wyciek z pompy przestaje być zwykłym zawilgoceniem?

Bez względu na przyczynę i rodzaj popełnionych zaniedbań, należy się spodziewać wystąpienia jednego z dwóch podstawowych objawów awarii pompy cieczy chłodzącej. Pierwszym z nich jest wyciek płynu. Nie należy jednak mylić wycieku z drobnym zawilgoceniem, które może pojawiać się w okolicy otwory drenażowego, zwłaszcza gdy pojawia się na nowej, dopiero założonej pompie. Zawilgocenie to jest wówczas typowym objawem docierania się pompy, jeśli jednak przybiera postać regularnego wycieku (pojawiającego się ponownie po dokładnym przetarciu cieknącego miejsca) może wskazywać na błąd w montażu urządzenia.

Wyciek w używanej pompie to z kolei najprawdopodobniej wina uszczelniacza lub uszczelki znajdującej się pomiędzy korpusem pompy a blokiem silnika. Jeśli taki wyciek wystąpi, to znak, że pompa wody kwalifikuje się do wymiany.

Jakie uszkodzenia pompy mogą wywołać wahania temperatury silnika?

Kolejnym charakterystycznym objawem uszkodzenia pompy cieczy chłodzącej są wahania temperatury krążącego w układzie płynu. Wahania te zwykle możecie dostrzec za pomocą wskaźnika temperatury czy nawet komputera diagnostycznego odczytującego parametry bieżące. Z pewnością jednak przede wszystkim możecie zwrócić uwagę na wzrost temperatury silnika w sytuacjach, w których nie jest to w żaden sposób uzasadnione. Ten objaw to jedna z możliwych oznak tego, że pompa cieczy straciła swoją pierwotną wydajność i nie jest w stanie skutecznie rozprowadzać płynu chłodzącego po całym układzie.

Przyczyny utraty sprawności przez pompę wody mogą być różne. Zwykle jest to efekt uszkodzenia mechanicznego elementów wewnętrznych urządzenia (choćby łopatek wirnika) lub korozji. Sprawdzenie stanu pompy pozwoli potwierdzić te przypuszczenia, warto jednak przy okazji przyjrzeć się również pozostałym częściom układu chłodzenia, gdyż wielce prawdopodobnym jest, że i one ponoszą odpowiedzialność za nieuzasadniony wzrost temperatury silnika.