Reflektory, podobnie jak wiele innych elementów w samochodzie, ulegają naturalnemu zużyciu, co wpływa na pogorszenie ich działania, a tym samym znacznie utrudnia prowadzenie samochodu zwłaszcza nocą. Co jest najczęstszą przyczyną spadku efektywności działania oświetlenia w samochodzie?

Przepalona żarówka

Najczęstszą przyczyną awarii reflektorów samochodowych jest po prostu przepalenie się żarówek. W takiej sytuacji wystarczy dokonać ich wymiany, jednak taka czynność niejednokrotnie wymaga sporego nakładu czasu i pracy. Przyczyną są przede wszystkim bariery konstrukcyjne w najnowszych samochodach, które wymagają demontażu dużej ilości elementów przedniego nadwozia auta, aby dostać się do reflektorów.

Zasilanie i elektryka

W przypadku, gdy efektywność świecenia reflektorów jest bardzo słaba, wówczas prawdopodobnie występuje problem z instalacją elektryczną w samochodzie. Diagnostykę należy rozpocząć od sprawdzenia alternatora, a dokładniej od przyjrzenia się naciągowi paska napędzającego alternator. Tylko napięcie w instalacji elektrycznej w granicach 13,6 – 14,6 V po uruchomieniu silnika gwarantuje prawidłową prace reflektorów. W przypadku niższego napięcia potrzebna będzie specjalistyczna kontrola alternatora oraz regulatora napięcia. Również zbyt wysokie napięcie w instalacji elektrycznej wymaga profesjonalnej interwencji elektryka w celu kontroli ustawienia świateł. Przyczyną złej pracy alternatora mogą być również zużyte szczotki lub łożyska, uszkodzony mostek diodowy, a także zwarcie uzwojenia wirnika lub stojana.

Na złą pracę reflektorów samochodowych może mieć wpływ również uszkodzony akumulator. Przyczyna mogą być zanieczyszczone i skorodowane zaciski, niski poziom elektrolitu, częściowe rozładowanie lub wewnętrzne zwarcie. Większość z tych problemów można usunąć na własną rękę, jednak nie zaszkodzi przeprowadzenie fachowej kontroli akumulatora w profesjonalnej stacji diagnostycznej.

Zbyt małe napięcie

Na nieprawidłowe działanie reflektorów w samochodzie mogą mieć również wpływ spadki napięcia na linii alternator – żarówka. Głównym ich powodem jest zazwyczaj korozja pojawiająca się m.in. na złączach przewodów, skrzynce bezpieczników czy też na gniazdach przekaźników oświetlenia. Te elementy są najbardziej narażone na działanie wody oraz osadzanie się na nich wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń, mimo zastosowanych zabezpieczeń w postaci gumowych i plastikowych osłon. Warto sprawdzić całość instalacji pod fachowym okiem profesjonalnego elektryka.

Największy problem z reflektorami mogą mieć właściciele starszych i tańszych konstrukcyjnie modeli samochodów. W ich przypadku najczęstszą przyczyną awarii reflektorów jest korozja odbłyśników oraz matowienie lustrzanej powłoki, co negatywnie wpływa na jakość strumienia światła. W takiej sytuacji jedynym wyjściem jest niestety wymiana reflektorów na nowe lub kupno zamienników dobrej jakości.

Zalecenia i przeciwskazania

Aby uniknąć problemów z jasnością świecenia reflektorów w samochodzie, warto zmierzyć napięcie w zasilającej żarówki kostce połączeniowej instalacji elektrycznej. Jeżeli wartości napięcia zbytnio odbiegają od parametrów podanych przez producenta (13,6 – 14,6 V), przyczyną mogą być zanieczyszczenia oraz korozja  pojawiające się na kostkach, stykach przekaźników świateł lub skrzynce bezpieczników.

Częstym błędem, jaki popełniają kierowcy, jest tuningowanie na własną rękę reflektorów samochodowych poprzez wymianę fabrycznych żarówek na o wiele mocniejsze (60/55 W dla żarówek H4 oraz 55 W dla żarówek H7) lub ksenonowe. Prowadzi to do szybkiego spadku efektywności świecenia reflektorów oraz dużo gorszej jakości strumienia światła.