Zawieszenie to jeden z tych niezmordowanych układów samochodowych, który, pomimo oddziaływania ogromnych i często destrukcyjnych sił, zapewnia nam komfort jazdy oraz stateczność i odpowiednią sterowność samochodu. Jak więc widać, systematyczna obsługa, kontrola stanu technicznego i zastosowanie właściwych części są w tym przypadku nieodzowne. W końcu, chodzi o nasze i nie tylko nasze bezpieczeństwo.

Mechanika vs elektronika

Współczesne samochody są naszpikowane najnowocześniejszymi rozwiązaniami, które istnieją i funkcjonują tylko w jednym celu – zwiększyć komfort oraz bezpieczeństwo jazdy w każdych warunkach drogowych. Jednak żadne z nich nie jest w stanie zastąpić układu zawieszenia w samochodzie, składającego się w większości z zespołu elementów tłumiąco-resorujących. To one dostają najbardziej w kość, zwłaszcza podczas jazdy po nierównej i wymagającej nawierzchni.

Obsługa serwisowa zawieszenia

Układ zawieszenia to przede wszystkim amortyzatory, sprężyny zawieszenia, górne mocowania oraz elementy osłonowo-ochronne. Współpraca tych wszystkich składowych wpływa bezpośrednio na prowadzenie pojazdu, jego trakcję i zachowanie się auta na drodze, co z kolei przekłada się na bezpieczeństwo nasze oraz innych uczestników ruchu drogowego. Niestety, wczesne wykrycie awarii i uszkodzeń poszczególnych elementów zawieszenia nie należy do rzeczy łatwych. Najczęściej pracownik warsztatu samochodowego, nazwijmy go Pan Stasiu, likwiduje wyłącznie skutki uszkodzenia elementów zawieszenia, natomiast nie stara się wykryć ewentualnych przyczyn zbyt wczesnej awarii. Tylko kompleksowa obsługa zawieszenia, obejmująca zarówno usuwanie powstałych usterek, jak i zdiagnozowanie przyczyn ich powstania, pozwoli na prawidłowe działanie całego układu zawieszenia. Niestety, Pan Stasiu zazwyczaj chce zarobić, ale się przy tym nie narobić.

Kompleksowe serwisowanie układu zawieszenia powinno obejmować, m.in. szczegółową kontrolę luzów połączeń sworzni, łożysk i elementów metalowo-gumowych, sprawdzenie stanu technicznego części sprężynujących oraz stopnia tłumienia amortyzatorów, a także precyzyjną diagnostykę oporów tarcia pod kątem ruchu zawieszenia.

Sprawdzone części do zawieszenia

Jeśli już dojdzie do awarii układu zawieszenia i konieczna jest wymiana poszczególnych jego elementów, warto w takiej sytuacji kierować się zdrowym rozsądkiem nie zaś nadmierną oszczędnością i przekonaniem, że jakoś to będzie. Kupowanie niskiej jakości, tanich części zamiennych, to igranie z losem na drodze, a w najlepszym wypadku ponowna wizyta u mechanika w bardzo krótkim odstępie czasu.

Decydując się na serwis w ASO, nasz samochód zostanie wyposażony w takie same części, jakie stosuje się podczas fabrycznego montażu, oznaczone firmowym logo producenta. Oczywiście, jest to droższa inwestycja, jednak o wiele pewniejsza. Warto w przypadku zawieszenia stawiać na sprawdzone marki takie, jak np. SKF. Zamontowanie godnych zaufania części da nam właściwy komfort jazdy oraz zapewni odpowiednie bezpieczeństwo przez wiele tysięcy kilometrów.

Dobrą alternatywą dla fabrycznie nowych podzespołów są markowe zamienniki. Wiele z nich jest wytwarzanych przez te same firmy (m.in. SKF) i na tych samych liniach produkcyjnych, co części fabryczne. Jedyna różnica polega tylko na tym, że opakowanie takich podzespołów nie posiada logotypu marki samochodu.