Objawy zużycia EGR. Kiedy pozostają widoczne, a kiedy wprost nie sposób je zauważyć?
Objawy zużycia zaworu EGR bywają niejednoznaczne. Część z nich może wprowadzać w błąd, sugerując awarię kilku innych podzespołów silnika. Co gorsza, w niektórych przypadkach zużycie EGR może przebiegać bezobjawowo i kierowca będzie wówczas przez długi czas nieświadomie jeździł z niedziałającym zaworem recyrkulacji spalin. Jak to możliwe? Po czym poznać, ze doszło do takiej sytuacji?
SPRAWDŹ OFERTĘ NA ZAWÓR EGR W NASZYM SKLEPIE >>
tańsze nawet o 40%
Zawór EGR, czyli neutralizator szkodliwych gazów
Zawór redukcji spalin, powszechnie znany pod skrótem EGR (Exhaust Gas Recirculation), pełni rolę reduktora poziomu stężenia toksycznego tlenku azotu w spalinach, a przy tym obniża temperaturę w silniku. Jego zadaniem jest w pierwszej kolejności dbałość o środowisko naturalne i nas samych, gdyż tlenki azotu są niebezpieczne również dla ludzi. Mimo tak ważnej funkcji, jak każda inna część eksploatacyjna, również zawór EGR podlega zużyciu. I kiedy już do tego zużycia dojdzie, zaczną powstawać objawy dość uciążliwe zarówno dla samego auta, jak i dla kierowcy. Co to za objawy?
Popularne objawy zużycia zaworu EGR w dieslach i benzyniakach
Efektem naturalnego – a więc wynikającego z długotrwałej eksploatacji – zużycia ERG jest zablokowanie zaworu przez gromadzący się w nim nagar. W przypadku, w którym zawór ten zostanie zablokowany w pozycji otwartej, zaczną pojawiać się objawy sugerujące problemy z silnikiem. Pierwszym i najczęstszym objawem będzie tu wyraźnie zauważalny spadek mocy. Kiedy zużywający się zawór EGR zostanie zablokowany w pozycji otwartej, spaliny zaczną trafiać do kolektora dolotowego w sposób ciągły, zmniejszając ilość tlenu w mieszance paliwowo-powietrznej i obniżając temperaturę spalania. Oznacza to, że silnik nieustannie będzie zmuszony do pracy w nienajlepszych dla siebie warunkach, a to z kolei przełoży się na jego niższe możliwości i to bez względu na to, z jaką siłą będziemy naciskać na pedał gazu.
Ta sama sytuacja w samochodach z silnikiem Diesla wywoła jeszcze jeden objaw. Zablokowany zawór EGR i niższa temperatura spalania w cylindrze przyczynią się do wytwarzania dużej ilości cząstek stałych i bardzo silnego zadymiania spalin. W efekcie z rury wydechowej diesla zaczną wydobywać się ciemne kłęby gęstego dymu, zwłaszcza po mocniejszym naciśnięciu na pedał gazu.
Objawy zablokowania zużytego zaworu EGR w pozycji zamkniętej
Efektem zużycia EGR równie dobrze może być zablokowanie zaworu w pozycji zamkniętej, co oznacza wyjątkowo trudną do zauważenia awarię. A wszystko przez to, że stałe zablokowanie zaworu w pozycji zamkniętej może przebiegać bezobjawowo lub nawet podnieść możliwości jednostki napędowej. Silnik pracował będzie równo i na brak mocy nie sposób będzie narzekać. Z łatwością będziemy osiągać wysokie obroty, a z rury wydechowej wydobywać się będzie lekka mgiełka spalin o jak najbardziej właściwym zabarwieniu. Problem w tym, że mgiełka ta będzie niezwykle bogata w szkodliwe tlenki azotu, a więc bardzo szkodliwa dla nas i całego środowiska. Dodatkowo po jakimś czasie możemy zaobserwować delikatnie zwiększony pobór paliwa.
Teoretycznie silnik z zamkniętym wskutek zbytniego zużycia zaworem EGR będzie również bardziej podatny na przegrzewanie się, jednak w nowoczesnych autach problem ten rozwiązywać będą sterowniki podające w sytuacjach zagrożenia większą ilość paliwa do cylindrów, co ponownie odbije się na rachunkach za benzynę.
Dominik
Konrad
Tymek
Łukasz