Firma Continental jest dziś jednym z największych i najlepiej znanych producentów opon samochodowych na świecie. A przecież jej pierwszymi artykułami dla branży motoryzacyjnej nie było ogumienie samochodowe, ale pasy napędowe. Ich wytwarzaniem marka Continental zajmuje się do dzisiaj i robi to z niemałym powodzeniem. Aby się o tym przekonać, wystarczy tylko przyjrzeć się nieco bliżej jej ofercie.

Paski rozrządu Continental

Wszystkie paski rozrządu, bez względu na swoją markę, odpowiadają za synchroniczne przeniesienie mocy – momentu obrotowego z wału korbowego na wałki rozrządu. Właściwe połączenie pomiędzy kołami napędowymi a paskiem i pełna synchronizacja pracy wszystkich elementów układu rozrządu realizowane są dzięki zębom, stąd też tak charakterystyczna budowa pasków rozrządu. Jednak sekret budowy paska rozrządu nie kończy się na jego wyprofilowaniu. Widać to doskonale na przykładzie budowy pasków rozrządu wytwarzanych przez firmę Continental.

Klasyczne paski rozrządu marki Continental zbudowane są z czterech podstawowych elementów, czy też raczej warstw, którymi są:

  1. Tkanina poliamidowa – jest to tkanina pokrywająca sam grzbiet paska, której zadaniem jest wzmocnienie całej jego konstrukcji i zwiększenie odporności na wszelkie obciążenia. Tkanina poliamidowa sama w sobie jest bardzo odporna na wysoką temperaturę, a dodatkowo zwiększa trwałość paska i chroni przed zużyciem jego zewnętrzne krawędzie.
  2. Korpus z elastomeru – to główna część paska składająca się z twardego, wzmocnionego polimeru obudowującego włókna kordu. Materiał, z którego wykonywany jest korpus paska rozrządu Continental to elastomer HNBR, czyli uwodniony kauczuk buta-dienowo-nitrylowy. Elastomer ten dobrze sprawdza się w warunkach oddziaływania wielu różnych obciążeń mechanicznych, a także wysokiej temperatury (może być stosowany w temperaturze do 140℃), czasu (jest częściowo odporny na starzenie się) i sił dynamicznych.
  3. Włókna kordu – powstają głównie z włókna szklanego o wysokiej wytrzymałości i odporności na rozciąganie wzdłużne. Poszczególne włókna kordu wzmacniającego korpus paska rozrządu Continental plecione są parami w sposób krzyżowy, co chroni pasek przed skręcaniem się.
  4. Zęby paska pokryte tkaniną – tu również mamy do czynienia z tkaniną poliamidową, która chroni zęby przed zużyciem oraz siłami ścinającymi.

Szczegóły bodowy paska rozrządu Continental zależą jednak od jego przeznaczenia. W standardowych paskach rozrządu będzie to budowa identyczna z wyżej opisaną, różnice dotyczą jednak:

  • pasków pracujących bezpośrednio w kąpieli olejowej (taki pasek musi być w pełni odporny na olej i wszelkie zanieczyszczenia z silnika),
  • dwustronnych pasków rozrządu,
  • pasków rozrządu z użebrowaniem grzbietu (przeznaczonych do napędu elementów pomocniczych).

Paski wielorowkowe Continental Extra

Firma Continental wprowadziła oznaczenie „Extra” dla wyróżnienia niektórych swoich pasków wielorowkowych posiadających specjalne właściwości techniczne. Oznaczenie to ma na celu uniknięcie ewentualnej pomyłki, która mogłaby grozić dość poważnymi konsekwencjami. Co to za konsekwencje?

Wszystko tak naprawdę zależy od rodzaju napędu pasowego. Założenie niewłaściwego paska wielorowkowegonie posiadającego wymaganego oznaczenia „Extra” (oznaczenie to nie określa wprawdzie, jakie dokładnie właściwości posiada sam pasek, ale jedynie potwierdza dostosowanie do użycia a konkretnym typie napędu) – może skończyć się przyśpieszonym zużyciem paska, generowaniem nadmiernego hałasu, ale również uszkodzeniem paska.

Paski Continentl Extra stosowane są m. in. w układach start-stop oraz innych napędach odznaczających się dużymi wymaganiami wobec zastosowanego w nich paska.

Paski Continental elastyczne

W ofercie marki Continental znajdują się również paski wielorowkowe elastyczne przeznaczone do napędów pomocniczych bez rolek napinających. Ten typ pasków ma za zadanie zapewnić ciągłość napędu pomocniczego w układach, w których nie przewidziano tzw. systemu napinającego. Paski te odpowiadają za pracę takich elementów i urządzeń, jak:

  • alternatory,
  • wentylatory,
  • pompy wody.

Elastyczne paski wielorowkowe Continental przeznaczone są do silników nowoczesnych, a ich interwał wymiany określany jest przez producenta na 120 tys. km (o ile producent pojazdu nie podaje inaczej).