Zaparowane reflektory to prawdziwa zmora niektórych kierowców. Zjawisko to nie tylko obniża ogólną estetykę auta – samochód wygląda przez to na mocno zaniedbany – ale też negatywnie wpływa na sprawność i efektywność świateł. W jaki sposób możemy z tym walczyć? Czy istnieją jakieś naprawdę sprawdzone metody na zaparowane reflektory?

Dlaczego w reflektorach samochodowych zbiera się para wodna lub po prostu woda?

Para wodna w reflektorach to zjawisko biorące swoje przyczyny w naturalnych prawach fizyki. Aby jednak przyjąć za pewnik sposób ich działania, musicie najpierw uświadomić sobie, że nie istnieje coś takiego, jak w pełni szczelny reflektor samochodowy. Każdy reflektor posiada mniejszą lub większą nieszczelność. Dotyczy to również tych najnowszych, całkowicie już zespolonych reflektorów samochodowych. To właśnie za sprawą tych nieszczelności może dochodzić (i dochodzi) do zupełnie naturalnego przenikania powietrza z zewnątrz do wnętrza reflektorów i na odwrót. Kierunki ruchu powietrza zmieniają się pod wpływem temperatury, wraz z rozgrzewaniem się reflektorów. Wraz z powietrzem do wnętrza reflektora dostaje się również wilgoć, która osiada następnie na jego ścianka w postaci pary wodnej.

Sposobem przeciwdziałania parowaniu reflektorów są obecnie tzw. odpowietrzniki, w które każdy nowoczesny reflektor jest wyposażony. Tymi to odpowietrznikami rozgrzane powietrze z reflektora ucieka na zewnątrz, a elementem chroniącym reflektor przed wilgocią są montowane na odpowietrznikach specjalne, gąbczaste filtry.

W którym momencie zaparowane reflektory to normalne zjawisko, a kiedy jest to już poważny problem?

Zaparowane reflektory to jest (niestety) zjawisko normalne i może zdarzać się w różnych sytuacjach praktycznie w każdym samochodzie. Być może wolni od niego byliby kierowcy żyjący w wyjątkowo suchym klimacie. W Polsce jednak – co potwierdzają sami mechanicy i fachowcy z ASO – para wodna w reflektorach to norma. Często też kierowcy zaniepokojeni zaparowanymi reflektorami odsyłani są przez serwisy do domu, bo też faktycznie nie zawsze jest się czym przejmować.

Problemem z zaparowanymi reflektorami pojawia się wówczas, gdy do owego zaparowywania dochodzi często lub nawet bardzo często, a sama para osadza się już nie tylko w postaci lekkiej, delikatnej mgiełki pokrywającej jedynie niewielką część reflektora, ale zajmuje znaczny obszar i z czasem zaczyna się zwyczajnie skraplać. Jeśli i w Waszym przypadku doszło do podobnej sytuacji, Wasza reakcja powinna być jak najszybsza. Ignorowanie tego może poważnie ograniczyć efektywność świateł (zagrażając Waszemu bezpieczeństwu) i skrócić wyraźnie ich żywotność.

Jak pozbyć się pary wodnej z reflektorów samochodowych?

Sposobów na rozwiązanie problemów z wiecznie zaparowanymi reflektorami w samochodzie jest kilka, a ich zastosowanie zależy przede wszystkim od tego, z jakim reflektorem macie do czynienia.

Sposób 1. Reflektory nowe, o wadliwej konstrukcji lub stare, mocno już wyeksploatowane

Najlepszym i najbardziej zalecanym rozwiązaniem w podobnych przypadkach będzie tu wymiana obecnego reflektora na nowy. Może się to wydawać zaskakujące, ale to właśnie w ten sposób zaoszczędzicie najwięcej czasu i pieniędzy.

Poszukujących nowych reflektorów lub żarówek samochodowych zapraszamy na stronę naszego sklepu iParts.pl. W razie problemów z ich doborem, w każdej chwili możecie skorzystać z porady jednego z naszych ekspertów.

Sposób 2. Reflektory starsze, w których doszło do znacznego rozszczelnienia i zabrudzenia oraz zawilgocenia wnętrza

Reflektory w starszych modelach aut często pozwalają na naprawdę daleko posuniętą ingerencję, można je więc swobodnie i nieraz naprawdę szybko rozebrać. Jeśli są to reflektory klejone (często to właśnie kruszący się klej jest przyczyną znacznego rozszczelnienia), należy je najpierw w miejscu łączenia ogrzać opalarką, co pozwoli je łatwo rozkleić.

Po rozebraniu takiego reflektora należy jego wnętrze dokładnie, ale ostrożnie umyć (odbłyśników nie wolno myć nawet szmatką! – w grę wchodzi tu jedynie kąpiel w detergentach i opłukiwanie wodą demineralizowaną), a następnie pozostawić do wyschnięcia. Wymienić należy zużyte uszczelki lub uzupełnić warstwę kleju.

Sposób 3. Nowoczesne reflektory z niedrożnymi odpowietrznikami

W nowoczesnych reflektorach często to właśnie niedrożne odpowietrzniki stoją za przyczyną częstego ich zaparowywania. W takiej sytuacji należy te odpowietrzniki – o ile jest to możliwe - delikatnie przeczyścić.

Jeśli problemem nie są odpowietrzniki lub gdy samo ich przeczyszczenie nie wchodzi w grę, najlepiej jest zgłosić się do serwisu lub od razu wymienić reflektory na nowe.