O ślizgającym się sprzęgle każdy z Was zapewne przynajmniej słyszał, być może wielu też doświadczyło tego zjawiska osobiście. Jego pojawienie się zawsze oznacza problemy z układem przenoszenia napędu i konieczność rychłej wymiany. Ponieważ jednak kończące się sprzęgło nie zawsze daje spektakularne objawy, część kierowców może ten moment zwyczajnie przegapić. Na co powinniście zwrócić uwagę, aby zdiagnozować ślizgające się sprzęgło? Co zrobić, kiedy sprzęgło zacznie się już ślizgać?

Jak możecie rozpoznać ślizgające się sprzęgło? Po czym poznacie, że czas na jego wymianę?

Ślizgające się sprzęgło nie zawsze i nie dla każdego łatwe jest do zauważenia. Problemy z tym mogą mieć np. kierowcy poruszający się niemal wyłącznie po mieście. A zjawisko to naprawdę lepiej jest w porę zauważyć, żeby uniknąć nieprzyjemnych, a często i kosztownych niespodzianek.

  • Jeżdżąc sporo w dłuższe trasy, dajmy na to samochodem z silnikiem wysokoprężnym, możecie nagle zauważyć, że na 3 lub 4 biegu, kiedy dodajecie gazu i obroty wbijają na swój maksymalny zakres, prędkość pozostaje bez zmian lub rośnie w zauważalnie mniejszym stopniu niż powinna.
  • Przy bardziej zużytym sprzęgle jego ślizganie się zaczyna być już zauważalne na niższych biegach, najmocniej używanych podczas poruszania się po zatłoczonych centrach miast. Wówczas to po wbiciu biegu 1 i następnie 2 oraz po naciśnięciu pedału gazu, również zauważycie, że mimo wzrostu obrotów prędkość będzie rosła wyraźnie mniej, niż powinna lub nie będzie rosła wcale.

Z czego bierze się problem ślizgającego się sprzęgła? Mechanizm tej awarii jest bardzo prosty. Niedostateczne złączenie i dociśnięcie sprzęgła do elementów z nim współpracujących sprawia, że prędkość, jaką generuje silnik oraz z jaką obraca się wał korbowy nie zostaje w pełni lub wcale przeniesiona na koła. W „zdrowym”, sprawnym sprzęgle koła obracają się z prędkością silnika, kiedy sprzęgło zaczyna się ślizga, nie jest ono w stanie przenieść prawidłowo prędkości z silnika na koła, stąd samochód jedzie wolniej, niż pracuje sam silnik.

Co powinniście zrobić, kiedy Wasze sprzęgło zaczyna się ślizgać? Czy można wymieniać jedynie samą tarczę?

Ślizgające się sprzęgło to jasny sygnał, że coś w układzie przenoszenia napędu jest już mocno nie tak. Kiedy dojdzie już do takiej sytuacji, wiele, rzecz jasna, zależy od przyczyny problemu, jednak w większości przypadków konieczna jest wymiana sprzęgła. I tu uwaga! Kiedy sprzęgło zaczyna się ślizgać, nie powinniście poprzestawać na wymianie samej tarczy sprzęgła (jeśli to ona jest problemem) czy np. samego docisku. Wymienić należy cały zestaw sprzęgła i to tylko jeśli chodzi o samochody z kołem jednomasowym. Jeśli w Waszym aucie występuje popularny „dwumas”, on również w takiej sytuacji powinien ulec wymianie. Dlaczego?

Konieczność wymiany całego zestawu sprzęgła powinna być dla Was oczywistością. Wymiana sprzęgła po kawałku jest bezsensowna z punktu widzenia mechaniki i ekonomii. Ze względu na ekonomię powinniście przy okazji wymiany ślizgającego się sprzęgła wymienić również koło dwumasowe. Być może byłoby ono w stanie wytrzymać jeszcze te pół roku, jednak jego wymiana tak czy inaczej czekać Was będzie szybciej niż później, a wymieniając obie części jednocześnie, nie płacicie podwójnie niemałej przecież sumy za pracę mechanika.  

Z jakiego powodu sprzęgło zaczyna się ślizgać? Jakie są główne przyczyny tego zjawiska?

Przyczyn ślizgającego się sprzęgła może być całkiem sporo, jednak do najpopularniejszych należą:

  • zużycie tarczy sprzęgła – elementy cierne tarczy zostały zeszlifowane i tarcza zaczyna się ślizgać;
  • zużycie docisku sprzęgła – nie wszyscy i nie zawsze wymieniają cały zestaw sprzęgła, ograniczając się jedynie do samej tarczy, pozostawiając coraz bardziej zużyty docisk na miejscu;
  • wyrobienie się trzpienia stanowiącego punkt podparcia dla dźwigni odpowiadającej za pracę łożyska oporowego;
  • zabrudzenie tarczy sprzęgła lub bieżni olejem wyciekającym z silnika – olej może trafić na sprzęgło choćby z powodu nieszczelności w wale korbowym.

Oprócz tego, jeśli macie do czynienia ze sprzęgłem, które nie jest całkowicie hydrauliczne, winę za jego ślizganie się może ponosić linka sprzęgła.