Samodzielna diagnoza, czyli jak rozpoznać uszkodzenia uszczelki głowicy?

Częstą usterką pojazdu, jakiej obawia się wielu kierowców jest przepalenie uszczelki pod głowicą. Uszkodzenie tego elementu można rozpoznać i naprawić samodzielnie - należy jedynie wiedzieć jak się do tego odpowiednio zabrać.

Uszczelka głowicy - jak rozpoznać jej uszkodzenie?

Uszczelka ta łączy blok silnika z głowicą. Jej uszkodzenie może więc prowadzić do różnych niepożądanych zjawisk (np. wycieku płynu z układu chłodzenia do oleju bądź komór spalania, wycieku oleju z silnika czy nagłego obniżenia się kompresji cylindrów). Na początek należy zaznaczyć, że objawy przepalonej uszczelki głowicy daje także kilka innych, zazwyczaj mniejszych usterek (np. pęknięcie głowicy). Dlatego do sprawy trzeba podjeść rozważnie i bez pochopnych działań. Diagnozę uszkodzenia uszczelki głowicy można odbyć na przykład przy pomocy (prostego w użyciu) zestawu do wykrywania dwutlenku węgla w układzie chłodzenia. Tego rodzaju tester da radę obsłużyć każdy kierowca, a wynik zazwyczaj rozstrzyga kwestię szczelności uszczelki. Kierowcy, którzy chcą się jednak upewnić co do swoich podejrzeń mogą oczywiście udać się mechanika. Warto też zdawać sobie sprawę z tego, że na trwałość uszczelki pod głowicą wpływ mają: niesprawny układ chłodzenia, niewłaściwy montaż instalacji gazowej i zbyt mocny tuning.

Objawy uszkodzenia uszczelki pod głowicą

Awarii uszczelki można spodziewać się po zaobserwowaniu w swoim aucie konkretnych objawów. W niektórych modelach samochodów objawy te widoczne są gołym okiem i nie można ich bagatelizować, gdyż może to doprowadzić do zniszczenia silnika. Wśród najbardziej charakterystycznych wymienić można:

  • dymienie pojazdu na biało - taki kolor spalin może być spowodowany tym, że jest w nich dużo wody zamieniającej się w parę wodną (jest to jednak miarodajne w suche i ciepłe dni, bo np. w czasie deszczowej jesieni nie świadczy o wystąpieniu jakiejkolwiek usterki),
  • na korku wlewu oleju lub na bagnecie pojawia się emulsja wody i oleju: czego przyczyną jest wymieszanie się oleju z płynem chłodniczym,
  • szybki ubytek płynu chłodniczego,
  • wycieki oleju (świadczy to o "zmęczeniu" uszczelki głowicy i w tym przypadku jej naprawa nie jest aż tak pilna, bo nie grozi szybkim zatarciem silnika).

Szczególnie niepokojącą sytuacją będzie ta, kiedy kilka powyższych objawów pojawi się jednocześnie. Wtedy ryzyko tego, ze uszczelka głowicy jest uszkodzona staje się bardzo wysokie. Trzeba to jak najszybciej sprawdzić, na przykład w warsztacie samochodowym albo dzięki wspomnianemu wcześniej testowi.