Do dziś wielu kierowców wybiera auta z silnikiem Diesla z powodów czysto ekonomicznych. Tańsze paliwo oznacza niższe koszty eksploatacji, ale tylko dopóki nie pojawią się problemy ze zwiększonym spalaniem. Co może być ich przyczyną? Dlaczego niektóre diesle palą wyraźnie więcej niż powinny?

Uszkodzone, zużyte, lejące wtryskiwacze

Dowolny mechanik samochodowy biorący udział w teleturnieju telewizyjnym, kiedy otrzymuje pytanie „Co jest przyczyną zwiększonego spalania w silniku Diesla?”, łapie się za głowę i wychodzi ze studia trzaskając drzwiami. Dlaczego? Ponieważ lista możliwych przyczyn takiego stanu rzeczy jest naprawdę imponująca i szczęścia należy życzyć każdemu, kto bez dodatkowych wskazówek spróbuje podać prawidłową odpowiedź. Jeśliby jednak spróbował, to mógłby chcieć obstawić przyczynę najlepiej chyba znaną i opisaną, czyli uszkodzenie wtryskiwaczy.

Temat uszkodzonych wtryskiwaczy jest wśród właścicieli diesli tematem przerabianym na wszystkie strony – praktycznie lub teoretycznie. Charakterystyka oleju napędowego sprzyja zanieczyszczaniu się wtrysków, a to prowadzi do uszkodzeń, zużycia i zjawiska nazywanego „lejącymi wtryskiwaczami”. Zanieczyszczone dysze wtryskiwaczy przestają bowiem rozpylać paliwo w formie aerozolu (jak powinny), a zamieniają się w sikawki polewające grubym strumieniem na wszystkie strony. Zjawisko to prowadzi w dieslach do zwiększonego zużycia paliwa oraz szeregu negatywnych reakcji ze strony silnika. Jak temu zaradzić?

Na lejące wtryskiwacze najlepszym sposobem jest czyszczenie – regularne i prewencyjne – za pomocą odpowiednich preparatów. W naszym sklepie możecie dostać np. oczyszczacz do diesla BIZOL PRO DIESEL SYSTEM CLEAN+ P60 1 litr, który zapobiegnie uszkodzeniom prowadzącym do wymiany wtryskiwaczy, a co najmniej do konieczności ich regeneracji.

Rozstrojony silnik

Pod tą ogólną nazwą kryją się problemy typowe dla zużytego, zaniedbanego silnika diesla, który przestaje funkcjonować w sposób prawidłowy. Pojawiają się problemy z:

  • luzami zaworowymi,
  • nierównym ciśnieniem sprężania na poszczególnych cylindrach,
  • nieprawidłowym sterowaniem silnika.

W zasadzie każdy z tych problemów prowadzi lub może prowadzić do zwiększonego spalania w silnikach Diesla, co odbijać się będzie na Waszym portfelu, nawet jeśli nie zauważycie żadnych innych objawów. Będziecie więc płacić więcej za tankowanie, nie będąc świadomi nie tylko przyczyn, ale i nieraz samej obecności jakiegoś problemu. A przecież czasem wystarczy dobra płukanka do silnika lub krótka wizyta w zaprzyjaźnionym warsztacie, aby wszystko wróciło do normy.

Zimny, wiecznie niedogrzany silnik

Dodatek do oleju napędowego LIQUI MOLY Oczyszczacz wtryskiwaczy Diesel Spulung 500ml
Dodatek do oleju napędowego LIQUI MOLY Oczyszczacz wtryskiwaczy Diesel Spulung 500ml

Jedną z cech każdego silnika spalinowego – również silnika Diesla – jest to, iż do prawidłowego, zgodnego z pewną normą funkcjonowania potrzebuje odpowiedniej temperatury. Temperaturę tę osiąga na skutek własnej pracy i następnie stara się ją na tym określonym poziomie utrzymać. Gdy silnik jest zimny, potrzebuje do pracy bogatszej mieszanki paliwowo-powietrznej, a to oznacza, że potrzebuje więcej paliwa. Rośnie więc spalanie i rosną nasze rachunki za eksploatację auta. A kiedy silnik ten jest zimny? Przede wszystkim na starcie. Dlatego te pierwsze minuty są tak dla niego, jak i dla nas najtrudniejsze. Może być jednak i tak, że silnik Diesla pozostanie wiecznie niedogrzany za sprawą usterki termostatu. Termostat ten na co dzień odpowiada za ustalenie temperatury silnika na odpowiednim poziomie i chłodzenie go, gdy ta zbytnio wzrasta. Uszkodzony termostat może chłodzić nasz silnik ponad miarę, zanim ten zdąży się jeszcze odpowiednio rozgrzać. Sterownik silnika będzie wówczas otrzymywał cały czas informację o tym, że silnik jest zimny i potrzebuje bogatszej mieszanki. Efekt? Wspomniany już wzrost spalania. Co można z tym zrobić?

Uszkodzony termostat w miarę łatwo jest zdiagnozować w każdym profesjonalnym warsztacie. Zdiagnozować i wymienić na nowy – najlepiej na termostat oryginalny lub naprawdę klasowy zamiennik. Na szczęście jedne i drugie możecie znaleźć u nas po dobrych cenach, nie będziecie więc musieli daleko szukać.

Zapchane filtry – powietrza i cząstek stałych

Oczyszczacz do diesla BIZOL PRO DIESEL SYSTEM CLEAN+ P60 1 litr
Oczyszczacz do diesla BIZOL PRO DIESEL SYSTEM CLEAN+ P60 1 litr

Do prawidłowego funkcjonowania każdy silnik Diesla potrzebuje idealnego przepływu na dolocie oraz na wylocie. Oznacza to pełną drożność przepływu w układzie dolotowym – zasysającym powietrze z zewnątrz – i w układzie wydechowym. Tymczasem w obu tych układach mamy postawione przeszkody w postaci przede wszystkim filtrów, a filtry te lubią się co jakiś czas zapychać. Filtr powietrza, nawet jeśli jest wymieniany regularnie i zgodnie z zaleceniami, może się zapchać choćby tylko częściowo po jednym rajdzie polną drogą. I co wówczas? Wówczas silnik dostaje mniej powietrza, co stara się zrekompensować sobie większą ilością paliwa. Filtry DPF zatykają się rzadziej, ale skuteczniej, co również może skutkować zwiększonym spalaniem. Do tego mamy jeszcze katalizatory, które potrafią się rozsypać i zablokować, dając podobne efekty, jak przytkane DPF-y. Mówiąc krótko – przyczyn wzrostu zużycia paliwa związanych z przepływem spalin i powietrza może być kilka. A co robić, gdy już się zdarzą?

Zapchane filtry wymieniamy, tak jak i uszkodzone katalizatory. O filtry DPF powinniśmy dodatkowo dbać, stosując właściwy olej silnikowy niskopopiołowy i starając się jeździć w taki sposób, by mogły się wypalać prawidłowo, do samego końca.

Wymienione problemy nie zamykają, rzecz jasna, listy możliwych przyczyn zwiększonego spalania w dieslu. Należałoby tu dodać jeszcze przynajmniej uszkodzoną sondę lambda, blokujące się hamulce czy źle dobrane i niedopompowane opony. I zapewne wiele, wiele więcej.