Zawieszenie to jeden z najważniejszych układów w każdym aucie, szczególnie ze względu na jego znaczenie dla bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. To właśnie od niego zależy też w dużej mierze komfort i wygoda. W tym artykule postaramy się scharakteryzować poszczególne elementy zawieszenia i opisać ich najczęstsze usterki.

Współcześnie spotykamy się najczęściej z dwoma rodzajami zawieszeń samochodowych: zależnymi i niezależnymi. Na czym polega różnica pomiędzy tymi zawieszeniami? Tym, czym przede wszystkim różnią się oba rodzaje to fakt, iż w zawieszeniu niezależnym każde koło resorowane jest oddzielnie i nie oddziałuje na inne koło (nie jest z nim w żaden sposób połączone). Z kolei w zawieszeniu zależnym koła przedniej i tylnej osi oddziałują wzajemnie na siebie ze względu na to, że są połączone przy pomocy jednego z elementów zawieszenia np. resora piórowego. 

Zawieszenie jest stosunkowo skomplikowanym układem ze względu na to, iż większość jego elementów ściśle ze sobą współpracuje. Jeśli bierzemy pod uwagę zawieszenie zależne, to możemy mówić o małej ilości elementów, które współpracują w sposób zależny. Odbija się to korzystnie na prawdopodobieństwu wybicia lub uszkodzenia elastycznych części zawieszenia współpracujących ze sobą. 

Zawieszenie samochoduZ kolei w bardziej zaawansowanych technologicznie konstrukcjach mamy do czynienia ze sporą ilością komponentów niezależnie od siebie współpracujących, co wiąże się z tym, że są one połączone metodą umożliwiającą im wzajemne przemieszczanie się względem siebie. Te elastyczne komponenty to przede wszystkim sworznie wahaczy, czy tuleje metalowo-gumowe (zwane silent blokami). 

Niestety, silent bloki i sworznie często okazują się za słabe w stosunku do stanu i jakości polskich dróg, i już po krótkim czasie okazuje się, że należy je wymienić. Typowymi objawami jest zmniejszenie sztywności układu, czy luzy spowodowane zerwaniem i wybiciem tychże komponentów. 

Postaramy zatem po kolei omówić poszczególne elementy zawieszenia, ich rolę, działanie i potencjalne usterki, które mogą ich dotyczyć: 

Wahacze

Wahacze to jeden z komponentów zawieszenia auta, który łączy piastę koła (zwrotnicę) z nadwoziem. Zależnie od metody jego zamocowania i prowadzenia koła wahacz może być ustawiony poprzecznie, wzdłużnie lub ukośnie. Wahacz jest częścią odizolowaną silent blokami (tulejami metalowo-gumowymi), z której korzystamy aby zapewnić tłumienie drgań wynikających z jazdy po danej nawierzchni. 

W każdym aucie zamontowanych jest kilka wahaczy, m.in. wahacz dolny i górny, które mają kształt litery „A”. Wahacze jako jeden z elementów układu zawieszenia, „przywiązują” je do podwozia i mają wpływ na ruch kół, przez co nadwozie, podwozie i zawieszenie mają szansę płynnie współpracować. 

Wahacze najczęściej trzeba wymienić z powodu zużycia. W wyniku procesu eksploatacji stają się one z czasem pogięte, pęknięte, skorodowane lub w inny sposób uszkodzone, i wtedy jak najszybciej trzeba dokonać wymiany, aby nie stwarzać niepotrzebnego zagrożenia dla siebie i innych kierowców na drodze. 

Części zawieszenia samochodowego

Łącznik stabilizatora

Łącznik stabilizatora to element łączący stabilizator z wahaczem bądź bezpośrednio z amortyzatorem. Łącznik stabilizatora położony jest między kolumną McPhersona a drążkiem stabilizatora. Sam stabilizator natomiast, wykonuje bardzo istotne zadania w układzie zawieszenia, odpowiedzialny jest bowiem za przeciwdziałanie przechyłom poprzecznym samochodu w czasie jazdy po łuku. Co za tym idzie, zmniejszając przechył i obciążenie pojedynczych kół w zakręcie - przenosi rolę przyczepności na wszystkie koła. 

Eksperci zalecają regularną wymianę łączników stabilizatora, albowiem usterki tych komponentów mogą skutkować niepewnym i niestabilnym zachowaniem w trakcie manewru skręcania. Tego typu objawy mogą stać się przyczyną niebezpiecznych sytuacji na drodze. Dzieje się tak dlatego, bo praca stabilizatora będzie neutralizowana z powodu luzów na łącznikach. Najbardziej szkodliwa dla łączników stabilizatora jest jazda po dziurach w czasie skrętów i zawracania.

Tuleje wahacza

Tuleje wahacza zwane są również silent – blockami, są to tuleje metalowo-gumowe, które izolują wahacz. Tuleje wahaczy (chociaż niewidoczne) spełniają bardzo ważną funkcję. To właściwie na nich spoczywa ciężar samochodu, bo to one stanowią "połączenie" pomiędzy zawieszeniem i karoserią samochodu. Co za tym idzie, dobre i nowe tuleje wahacza mają znaczny wpływ na stabilniejsze i precyzyjniejsze prowadzenie auta. Objawami zużytych bądź zepsutych tulei są najczęściej dosyć głośne stuki „na dziurach”, czy charakterystyczne szarpanie przy ruszaniu.

Sworzeń wahacza

Sworzeń wahacza to niezwykle istotny komponent układu zawieszenia we współczesnych samochodach. Sworzeń jest podstawową częścią, mocującą zwrotnicę do wahacza. Skręca się on i porusza wraz z zwrotnicą, a dodatkowo amortyzuje i stabilizuje te elementy. Sworzeń w większości przypadków jest nitowany do wahacza. Warto powiedzieć, że awaria sworznia wahacza jest naprawdę niebezpieczna, bowiem usterka może spowodować taką sytuację, w której każde koło jedzie w swoją stronę. Do najczęstszych objawów uszkodzenia sworznia zaliczamy charakterystyczne pukanie – tego typu symptomy należy jak najszybciej sprawdzić, ponieważ mogą stać się przyczyną ciężkiego wypadku. Rzeczą, która najbardziej „dokucza” sworzniowi wahacza to nierówności na długim odcinku drogi, niezależnie od tego, czy samochód jedzie prosto, czy skręca.

W trosce o Państwa auta, iParts.pl zadbał o kompletną ofertę na poszczególne elementy zawieszenia. Wszystkie produkty, które znajdziesz w naszym sklepie są najwyższej jakości. Wśród nich znaleźć można m.in.: 

...i wiele, wiele innych. Serdecznie zapraszamy do zakupów.