W samochodach określanych obecnie jako youngtimery, cewki zapłonowe stanowiły ciągły problem. Zużywały się bardzo szybko i powodowały kłopoty z układem zapłonowym. Po wprowadzeniu układów elektronicznych problem ten przycichł, ale wrócił wraz z nowymi cewkami jednoiskrowymi. Jeśli cewki takie zaczną wykazywać objawy zużycia, jedynym rozwiązaniem jest ich wymiana.

Popularne objawy zużycia cewki zapłonowej

Gdy mowa o najpowszechniejszych objawach zużywania się cewek zapłonowych, w pierwszej kolejności należy wskazać na tzw. wypadanie zapłonów oraz na całkowity brak iskry na jednym z cylindrów. Jeśli objawem tym będzie brak iskry, nie musimy obawiać się jego przeoczenia. System diagnostyki pokładowej wychwyci go natychmiast i poinformuje nas o problemie za pomocą kontroli check engine. Jeśli jednak zużywająca się cewka zapłonowa stanie się przyczyną wypadania zapłonów, wówczas objaw ten może pozostać przez nas przez dłuższy czas niezauważony. Dlaczego? Ponieważ problem ten może umknąć uwadze oprogramowania odpowiedzianego za pracę silnika i nie zostaniemy o nim w żaden sposób poinformowani. W sytuacji uprzywilejowanej znajduję się tu posiadacze najnowszych modeli aut, w których układy nadzorujące skład spalin są wyjątkowo czułe i mają bardzo dużą szansę wykrycia opisanego problemu.

Jakie efekty daje zużywające się cewka?

Gdyby jednak system zawiódł lub samochód nie był w niego wyposażony, pozostaje nam zawsze stara dobra diagnoza, którą przyjdzie nam postawić na podstawie występujących efektów zużycia cewki zapłonowej. Problem w tym, że efektów tych może być naprawdę sporo i nie są one raczej jednoznaczne.

Zwracać musimy przede wszystkim uwagę na zachowanie silnika. Bardzo możliwe, że zużyta cewka zapłonowa przyniesie efekt w postaci jego nierównej pracy, pojawiającej się zwłaszcza podczas przyśpieszania bądź też na postoju. Często z taką nierówną pracą silnika będziemy mieli do czynienia dopiero w momencie, gdy nasza jednostka napędowa odpowiednio się rozgrzeje.

Oprócz nierównej pracy jednostki, zużywająca się cewka zapłonowa może również przynosić objawy w postaci problemów z uruchomieniem samochodu, falujących obrotów silnika, szarpania i okresowych spadków mocy, a także – co chyba najtrudniej jest od razu zauważyć – w postaci wzrostu zużycia paliwa.

Postępowanie w przypadku problemów z cewką

Jeśli już zauważymy pierwsze objawy zużywania się cewki zapłonowej (lub też wyręczy nas w tym system pokładowy), musimy pamiętać o tym, że sama wymiana cewki na nową to nie wszystko. Bardzo ważne jest uprzednie dokładne sprawdzenie wszystkich elementów współpracujących z cewką, może się bowiem okazać, że prawdziwą przyczyną problemu nie jest sama cewka, ale np. świeca zapłonowa, rozdzielacz lub przewody. W takiej sytuacji wymiana zużytej cewki będzie jedynie chwilowym rozwiązaniem i należy spodziewać się szybkiego powrotu niesprawności układu zapłonowego.

Nawet jeśli okaże się, że elementy współpracujące ze zużytą cewką zapłonową są sprawne, warto wymienić je wszystkie razem. Dotyczy to zwłaszcza świec i przewodów zapłonowych, a w przypadku aut wyposażonych w rozdzielacz zapłonu, powinniśmy wymienić również kopułkę i palec rozdzielacza.