Wyciek oleju ze skrzyni biegów. Proste sposoby na zdiagnozowanie i usunięcie problemu
Wyciek oleju przekładniowego to zdradliwa awaria. Nie każdy wie, jak go rozpoznać, jak zdiagnozować i jak sobie w takiej sytuacji radzić. Brutalna prawda jest taka, że nie każdy też pamięta o tym, że w jego skrzyni biegów w ogóle jest jakiś olej. A ten nie tylko jest, ale też czasem lubi wyciekać. Dlaczego?
Z jakich powodów może dochodzić do wycieku oleju ze skrzyni biegów?
Skoro dotarliście do tego poradnika, zapewne w Waszym samochodzie doszło do wycieku, który może być wyciekiem ze skrzyni biegów. Może być, to bo jeszcze nic pewnego, ale o tym później. Teraz zajmiemy się możliwymi przyczynami takiego wycieku. Dlaczego jest to ważne? Ponieważ w zależności od przyczyn wycieku oleju przekładniowego, czekają Was inne naprawy i wymiany, a więc i inne koszty. Co więc może być powodem tego, że olej z Waszej skrzyni biegów szuka sobie drogi na zewnątrz? Najczęściej bywa to:
- uszkodzony uszczleniacz – pierwszym podejrzanym w przypadku wycieku ze skrzyni biegów zawsze jest uszczelniacz. Skrzynie biegów posiadają różne uszczelnienia i nawet drobne uszkodzenie tych uszczelnień może prowadzić do wycieku;
- niewłaściwy poziom oleju – a tak dokładniej to zbyt duża ilość oleju w skrzyni biegów, co może zwiększyć ciśnienie wewnątrz do poziomu, przy którym dochodzi do wycieku. Takie „przelanie” skrzyni biegów zwykle ma miejsce, gdy ktoś uzupełnia olej przekładniowy w niewłaściwych warunkach lub w nieodpowiedni sposób. Z drugiej jednak strony pamiętajcie, że zbyt niski poziom oleju może prowadzić do nieprawidłowej pracy skrzyni biegów i potencjalnie uszkodzić jej elementy;
- uszkodzenie lub pęknięcie obudowy – fizyczne uszkodzenia obudowy skrzyni biegów mogą spowodować wyciek oleju, ponieważ olej przekładniowy będzie się mógł łatwo wydostać przez pęknięcia lub otwory;
- wibracje i niewłaściwy montaż – tu już wchodzimy w sferę ciekawostek, ale nadal spotykanych zaskakująco często. Niewłaściwy montaż skrzyni biegów, niedbałe naprawy połączonych z nią elementów lub nadmierne wibracje podczas jazdy mogą powodować luźne połączenia bądź uszkodzenia, które prowadzą następnie wprost do wycieku oleju.
Oprócz wymienionych wyżej przyczyn, warto również wspomnieć o wodzie gromadzącej się w niektórych przekładniach czy o ich nadmiernym obciążaniu. Żaden podzespół nie lubi być nadmiernie obciążany, a w przypadki skrzyni biegów może to się skończyć wyciekiem.
Po czym można rozpoznać, że wycieka olej przekładniowy, a nie inny płyn samochodowy?
Z rozpoznaniem, że mamy do czynienia z wyciekiem oleju przekładniowego, a nie np. oleju silnikowego, również bywa problem. Różni specjaliści różnie próbują sobie z tym radzić. Jedni zaczynają od znalezienia miejsca wycieku i na podstawie tego wywnioskować, co poszło nie tak. Inni dodają do tego organoleptyczne badanie tłustych plam i próbują określić, z jakim środkiem smarnym mamy do czynienia (a może z płynem hamulcowym?). Z całą pewnością w ostatnim czasie przeważają dwie, często połączone ze sobą metody, czyli:
- sprawdzanie poziomu oleju w układzie – a sprawdza się to zwyczajnie, na bagnecie olejowym. Jeśli dostrzeżecie, że któregoś oleju jest wyraźnie mniej niż powinno, z reguły to właśnie ten olej cieknie;
- użycie testerów olejowych – testery olejowe to stosunkowo nowy wynalazek pozwalający w zasadzie w 100% określić nie tylko, z jakim olejem mamy do czynienia (silnikowym czy przekładniowym), ale także jaki jest jego stan i stopień zużycia smarowanego podzespołu.
Pamiętajcie przy tym, że poleganie na samym tylko poziomie oleju w układzie bywa zwodnicze. Zdarzają się sytuacje, w których metoda ta potrafi wprowadzić w błąd nawet doświadczonego mechanika.
W jaki sposób można sobie radzić z wyciekiem oleju ze skrzyni biegów? Na jak długo to wystarczy?
A jeśli już wiecie, że wyciek nastąpił z pewnością ze skrzyni biegów i bez wątpienia cieknie olej przekładniowy? Co należy zrobić dalej? Dalej to już zależy przede wszystkim od:
- stopnia wycieku – jak mocno cieknie z Waszej skrzyni biegów;
- przyczyny wycieku – czyli, mówiąc krótko, co się zepsuło;
- poziomu Waszych chęci do usunięcia awarii – czy zależy Wam na dokładnym usunięciu awarii, nawet jeśli będzie to dość kosztowne, czy nie bardzo.
Jeśli z przekładni cieknie wyraźnie, nie możecie tego zlekceważyć. W momencie, w którym wycieknie z niej zbyt wiele oleju, skrzynia biegów się zwyczajnie zatrze i będzie koniec dalszej jazdy. Przynajmniej już na tej przekładni. W zależności od przyczyn wycieku czeka Was wymiana uszczelniacza czy czegoś więcej – na to pytanie najlepiej odpowie już Wasz mechaniki. Oczywiście, tak czy inaczej przy tej okazji powinniście wymienić sam olej przekładniowy. Tak powinno się postępować zgodnie ze sztuką.
A co, jeśli wyciek jest stosunkowo niewielki, auto stare, a Wy nie macie czasu teraz się tym zajmować? W naszym sklepie – iParts.pl – wśród ponad 4 mln produktów możecie znaleźć m.in. dodatek do oleju przekładniowego LIQUI MOLY „Stop wyciekom oleju przekładniowego” pozwalający zatamować niewielkie wycieki oleju ze skrzyni biegów. Preparat ten jest niezwykle łatwy w aplikacji i wystarczająco skuteczny, by móc odwlec wszelkie naprawy na dość długo. Na jak długo? Odpowiedź na to pytanie znają chyba wyłącznie Wasze uszczelniacze.