Chłodnica automatycznej skrzyni biegów, jak sama nazwa wskazuje, odpowiada za chłodzenie i odprowadzanie ciepła generowanego we wnętrzu przekładni podczas jej pracy. Dzięki chłodnicy zmniejszeniu ulega temperatura oleju przekładniowego, który z kolei odpowiada za skuteczne smarowanie wszystkich podzespołów mechanizmu. Zasada jest prosta, im więcej chłodnic posiada przekładnia, tym lepiej, ponieważ takie rozwiązania nie tylko korzystnie wpływają na pracę skrzyni biegów, ale również znacząco wydłużają jej żywotność.
Po co chłodnica w automatycznej przekładni?
W dziewięciu na dziesięć przypadków przyczyną awarii skrzyni biegów jest jej przegrzanie. Normalna eksploatacja w typowych warunkach nie jest groźna dla przekładni, jednak już podczas np. ciągnięcia przyczepy kempingowej, łodzi czy lawety temperatura oleju w skrzyni biegów znacząco wzrasta. Podobnie jest w ruchu miejskim w upalne dni, podczas postoju w korkach lub w czasie jazdy w górach. Obniżenie temperatury oleju w skrzyni o 11 stopni C podwaja żywotność oleju, a w konsekwencji wydłuża znacząco przebieg automatycznej skrzyni biegów. Chłodnica chroni więc przed przegrzaniem skrzyni, podwaja żywotność oleju i przekładni, a co za tym idzie zapobiega kosztownym naprawom.
Po czym poznać, że olej w skrzyni się przegrzewa?
Najczęściej o ty, że dzieje się coś złego świadczy szarpanie podczas zmiany przełożenia, spowodowane zbyt gwałtownym narastaniem siły tarcia pomiędzy powierzchniami roboczymi sprzęgieł i hamulców. Może dochodzić również do wydłużonych, powolnych zmian biegów, co jest spowodowane zbyt wolnym narastaniem siły tarcia pomiędzy powierzchniami roboczymi sprzęgieł i hamulców. Kolejnym problemem może być ruszenie z miejsca, spowodowane pogarszającym się stanem konwertera. Jeżeli skrzynia biegów wykazuje którykolwiek z tych objawów, należy jak najszybciej odwiedzić specjalistyczny warsztat, zanim te problemy przerodzą się w naprawdę poważną awarię.
Jak można wydłużyć życie automatycznej skrzyni biegów?
Jest kilka zasad, które znacząco przedłużą żywotność techniczną każdej skrzyni biegów. Przede wszystkim należy wymieniać olej w skrzyni regularnie, nawet co 40 tys. km. Korzystanie z pierwszego, fabrycznego oleju może być nieco dłuższe. Pamiętajmy, że każdy automat wymaga wymiany oleju. Ponadto na każdym przeglądzie auta powinien zostać skontrolowany poziom oleju w skrzyni. Jakiekolwiek wycieki oleju z przekładni powinny skończyć się natychmiastową wizytą w serwisie. Należy reagować na wszelkie nietypowe hałasy lub niepoprawną pracę przekładni. Warto unikać zbyt agresywnej jazdy autem, jeśli nierozgrzany jest układ napędowy. W samochodach bez chłodnicy oleju skrzyni biegów nie należy dłuższy czas jechać z prędkością zbliżoną do maksymalnej.
Ile kosztuje chłodnica skrzyni biegów?
Wszystko jak zawsze zależy od typu skrzyni biegów, modelu i marki samochodu, producenta oraz skomplikowania całego systemu. Ceny nowych chłodnic przekładni zaczynają się od około 200 zł. W przypadku wielu aut, zazwyczaj tych z wyższej półki, koszt nowej chłodnicy skrzyni biegów może wynosić nawet ponad 1000 zł.