Lokalizacja w aucie:
OŚ PRZEDNIA
Lokalizacja w aucie:
OŚ TYLNA
10000+ produktów
Zależność jest taka – im szybszy samochód, tym w lepsze hamulce powinien zostać wyposażony. Wraz z rozwojem motoryzacji konstruktorzy bardzo szybko zdali sobie sprawę z tego, że szybki samochód należy równie szybko zatrzymać. Tym samym, wraz z rozwojem silników spalinowych następował jednoczesny rozwój układów hamulcowych. Dziś najlepszym i najbardziej wydajnym pod tym względem jest tarczowy układ hamulcowy, który sukcesywnie wypiera z rynku rozwiązania bębnowe.
Obok silnika i elementów odpowiedzialnych za przeniesienie napędu na koła, ogromne znaczenie ma kondycja układu hamulcowego. O jego skuteczności decyduje sprawność wszystkich części hamulców tarczowych, począwszy od przewodów ciśnieniowych, pompy wspomagania, na elementach roboczych (takich jak klocki i tarcze hamulcowe) kończąc.
W nowoczesnych konstrukcjach samochodowych stosowane są najczęściej hamulce tarczowe. Razem z piastą oraz felgą obraca się również tarcza hamulcowa. Zależnie od modelu, przy każdej tarczy znajduje się jeden zacisk. Po obu stronach tarczy instalowane są klocki hamulcowe, które dociskane są do jej powierzchni przez tłoki umieszczone w zaciskach. Ważnym elementem tego układu hamulcowego jest osłona tarczy hamulcowej.
Osłona tarczy hamulcowej odpowiada za zabezpieczeniem tarczy hamulcowej przed uszkodzeniami oraz przed wszelkimi zanieczyszczeniami, które mogą dostać się na powierzchnię tarczy hamulcowej. Jest ona niezbędna do bezproblemowej eksploatacji układu hamulcowego. Osłona tarczy hamulcowej pozwala w znaczący sposób zwiększyć żywotność klocków i tarcz hamulcowych.
W cywilnych autach tarcze hamulcowe mają kształt metalowego okręgu z uchwytami pozwalającymi na precyzyjny i pewny montaż na piaście koła. Średnica tarczy jest uzależniona od podanej przez producenta pojazdu potrzebnej wydajności układu hamulcowego. W tanich i zazwyczaj słabych jakościowo pojazdach montowane są zazwyczaj stalowe, pełne dyski. W mocniejszych konstrukcjach wykorzystuje się tarcze wentylowane. Dzięki kanałom wentylacyjnym, pozwalają one na skuteczniejsze odprowadzanie ciepła podczas hamowania (tarcza z łatwością rozgrzewa się do 500 stopni Celsjusza). W sportowych autach stosowane są tarcze nawiercane i nacinane, które poprawiają chłodzenie w czasie dynamicznej jazdy.
Największą zaletą hamulców tarczowych jest duża zdolność oddawania ciepła. Średnia moc hamowania samochodu o masie 1 tony z prędkości 100 km/h do 0 km/h, to około 100 kW.. Tak duża moc potrzebna do zatrzymania samochodu jest zamieniana na analogiczną ilość ciepła, którą układ hamulcowy musi odprowadzić, aby nie doszło do termicznego uszkodzenia (np. stopienia tarczy hamulcowej, nagłej utraty siły hamowania na skutek wydobywania się z przegrzanego materiału ciernego gazów, itp.).
Wytrzymałość poszczególnych części hamulców tarczowych nie da się precyzyjnie określić. Ma na to wpływ wiele zmiennych, jak chociażby warunki eksploatacji, jakość stosowanych podzespołów czy też styl jazdy kierowcy. W zasadzie w samochodach użytkowanych głównie w mieście tarcze zużywają się decydowanie szybciej niż podczas eksploatacji w trasie. Dobrej jakości tarcze są w stanie wytrzymać około 40 tysięcy kilometrów, o ile wcześniej nie zostaną uszkodzone.
Jeżeli interesuje Cię osłona tarczy hamulcowej tył i przód lub szukasz innych części hamulców tarczowych, w iParts.pl znajdziesz wszystko, czego szukasz w najniższej rynkowej cenie. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund części, których potrzebujesz.
Sklep iParts.pl to największy wybór części, jeśli chodzi o hamulce tarczowe w samochodzie. Zapewniamy pomoc techniczną na każdym etapie zakupów, doskonałą relację ceny do jakości produktów oraz natychmiastową realizację zamówienia.