Tak. Każdy współczesny samochód oprócz hamulca zasadniczego posiada również hamulec parkingowy, nazywany także hamulcem postojowym lub awaryjnym. Odpowiada on za zabezpieczenie zaparkowanego auta przed niekontrolowanym jego przemieszczeniem lub stoczeniem się, zwłaszcza, gdy pojazd jest zaparkowany na pochyłości. W przypadku wystąpienia awarii hamulca zasadniczego podczas jazdy samochodem, hamulec postojowy powinien zapewnić kierowcy możliwość bezpiecznego, awaryjnego zatrzymania pojazdu.
Jak działa hamulec postojowy?
Standardowy hamulec awaryjny oddziałuje najczęściej na koła osi tylnej. Specjalny mechanizm załącza elementy głównego układu hamulcowego (które w warunkach normalnej eksploatacji samochodu zostają uruchomione w sposób hydrauliczny lub pneumatyczny) lub elementy dodatkowe w układzie hamulcowym, przeznaczone wyłącznie dla hamulca postojowego - w autach z hamulcami tarczowymi często na tylnej osi zakładane są dodatkowe bębny, których zadaniem jest wyłącznie obsługa hamulca postojowego (hamulec bębnowy łatwiej zablokować, zapewnia przy tym lepszą skuteczność działania).
Ile kosztuje naprawa hamulca postojowego?
W zasadzie największy wpływ na cenę naprawy hamulca postojowego ma marka i model samochodu, w jakim doszło do awarii mechanizmu. Współczesne auta znacznie różnią się od siebie pod względem mechanicznym, dlatego też koszty również będą inne dla dwóch różnych pojazdów. Zazwyczaj naprawa hamulca postojowego ogranicza się do wymiany linki, która uległa zerwaniu lub trwałemu uszkodzeniu. Średnia stawka za wymianę tego elementu hamulca ręcznego u mechanika to około 80 zł.
Co zrobić z przymarzniętym hamulcem ręcznym?
Hamulec postojowy to mechanizm eksploatacyjny, którego poszczególne elementy z czasem zużywają się i niszczeją. Powoduje to m.in. przedostawanie się do jego wnętrza wody, która szybko zamarza w niskich temperatur. Na lince hamulca pojawia się wówczas warstwa lodu, która blokuje jej prawidłowe działanie, uniemożliwiając tym samym korzystanie z hamulca ręcznego. Można spróbować kilkukrotnie uderzyć w pokrytą lodem linkę, by skruszyć zalegający lód. Jeżeli to nie pomaga, wówczas najrozsądniej jest wstawić samochód do ogrzewanego garażu. Kilka godzin postoju w suchym i ciepłym miejscu powinno doraźnie rozwiązać problem.
Czy można jechać na zaciągniętym ręcznym?
Przy sprawnie działającym hamulcu postojowym jest to raczej mało prawdopodobne. Pamiętajmy, że jazda na załączonych hamulcach drastycznie zwiększa ilość generowanego ciepła oddziałującego na tarcze czy bębny. W efekcie na skutek przegrzania bardzo często dochodzi do odkształcenia się tarcz, ewentualnie zeszklenia klocków hamulcowych. Spalić można również bębny i szczęki, jeżeli takowe znajdują się na wyposażeniu samochodu.