Części samochodowe nr 1
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": 5
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Znajdź części
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Sprzęgło kompletne

Sprzęgło kompletne LUK LUK
Sprzęgło kompletne SACHS SACHS
Sprzęgło kompletne VALEO VALEO
Sprzęgło kompletne STATIM STATIM
Sprzęgło kompletne BLUE PRINT BLUE PRINT
Sprzęgło kompletne RYMEC RYMEC
Sprzęgło kompletne EXEDY EXEDY
Sprzęgło kompletne AISIN AISIN
Sprzęgło kompletne ASHIKA ASHIKA
Sprzęgło kompletne IPARTS IPARTS
Sprzęgło kompletne HART HART
Sprzęgło kompletne MECARM MECARM
Sprzęgło kompletne JAPANPARTS JAPANPARTS
Sprzęgło kompletne KAMOKA KAMOKA
Sprzęgło kompletne JAPKO JAPKO
Sprzęgło kompletne KAWE KAWE
Sprzęgło kompletne NIPPARTS NIPPARTS
Sprzęgło kompletne KAVO PARTS KAVO PARTS
Sprzęgło kompletne BORG & BECK BORG & BECK
Sprzęgło kompletne OYODO OYODO
Sprzęgło kompletne SASIC SASIC
Sprzęgło kompletne WESTLAKE WESTLAKE
Sprzęgło kompletne COMLINE COMLINE
Sprzęgło kompletne FAST FAST
Sprzęgło kompletne NTY NTY
Sprzęgło kompletne HERTH+BUSS JAKOPARTS HERTH+BUSS JAKOPARTS
Sprzęgło kompletne JP GROUP JP GROUP
Sprzęgło kompletne MAXGEAR MAXGEAR
Sprzęgło kompletne NEXUS NEXUS
Sprzęgło kompletne OEM OEM
Sprzęgło kompletne QUINTON HAZELL QUINTON HAZELL
Sprzęgło kompletne VIKA VIKA
Sprzęgło kompletne ACKOJA ACKOJA
Sprzęgło kompletne BIRTH BIRTH
Sprzęgło kompletne BORSEHUNG BORSEHUNG
Sprzęgło kompletne BUGIAD BUGIAD
Sprzęgło kompletne COFLE COFLE
Sprzęgło kompletne CW CW
Sprzęgło kompletne DELSAH DELSAH
Sprzęgło kompletne DENCKERMANN DENCKERMANN
Sprzęgło kompletne DJ PARTS DJ PARTS
Sprzęgło kompletne DOKUJI DOKUJI
Sprzęgło kompletne DT SPARE PARTS DT SPARE PARTS
Sprzęgło kompletne DT DT
Sprzęgło kompletne EUROREPAR EUROREPAR
Sprzęgło kompletne FAST GENUINE FAST GENUINE
Sprzęgło kompletne FEBI BILSTEIN FEBI BILSTEIN
Sprzęgło kompletne JC PREMIUM JC PREMIUM
Sprzęgło kompletne JPN JPN
Sprzęgło kompletne KM GERMANY KM GERMANY
Sprzęgło kompletne KRAFT AUTOMOTIVE KRAFT AUTOMOTIVE
Sprzęgło kompletne LUCAS LUCAS
Sprzęgło kompletne MAPA MAPA
Sprzęgło kompletne MAPCO MAPCO
Sprzęgło kompletne MASTER-SPORT MASTER-SPORT
Sprzęgło kompletne METALCAUCHO METALCAUCHO
Sprzęgło kompletne NK NK
Sprzęgło kompletne NPS NPS
Sprzęgło kompletne RAICAM RAICAM
Sprzęgło kompletne SACHS (ZF SRE) SACHS (ZF SRE)
Sprzęgło kompletne SBS SBS
Sprzęgło kompletne SCT - MANNOL SCT - MANNOL
Sprzęgło kompletne TOPRAN TOPRAN
Sprzęgło kompletne TRISCAN TRISCAN
Sprzęgło kompletne TRUCKTEC AUTOMOTIVE TRUCKTEC AUTOMOTIVE
Sprzęgło kompletne TRW TRW
Sprzęgło kompletne VAICO VAICO
Sprzęgło kompletne VEMA VEMA
OŚ PRZEDNIA

Lokalizacja w aucie:

OŚ PRZEDNIA

OŚ TYLNA

Lokalizacja w aucie:

OŚ TYLNA

10000+ produktów

Niepoprawne pole
Niepoprawne pole
STATIM
5.0 (7)
Kod produktu:
100.441
niedostępny
5.0 (7)
Producent części:
STATIM
Kod:
100.441
Jednostka:
KPL
Średnica [mm]:  185
Profil piasty:  18,3x20,7-24N
Do 100 dni na zwrot
249,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: niedostępny
NIPPARTS
5.0 (3)
Kod produktu:
J2002091
niedostępny
5.0 (3)
Producent części:
NIPPARTS
Kod:
J2002091
Jednostka:
KPL
Ilość zębów:  20
Artykuł oraz informacja uzupełniająca:  Z wysprzęglikiem centralnym
Średnica [mm]:  212
Do 100 dni na zwrot
250,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: niedostępny
WESTLAKE
0 (0)
Kod produktu:
WVW010
niedostępny
0 (0)
Producent części:
WESTLAKE
Kod:
WVW010
Jednostka:
KPL
Średnica [mm]:  210
Ciężar [kg]:  4,65
Ilość zębów:  28
Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2:  Z tarczą sprzęgła
Artykuł oraz informacja uzupełniająca:  Z dociskiem sprzęgła
Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2:  Bez łożyska oporowego
Do 100 dni na zwrot
250,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: niedostępny
MECARM
5.0 (1)
Kod produktu:
MK9518
niedostępny
5.0 (1)
Producent części:
MECARM
Kod:
MK9518
Jednostka:
KPL
Średnica [mm]:  180
Ilość zębów:  18
Do 100 dni na zwrot
250,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: niedostępny
MAXGEAR
5.0 (1)
Kod produktu:
61-5018
niedostępny
5.0 (1)
Producent części:
MAXGEAR
Kod:
61-5018
Jednostka:
KPL
Średnica [mm]:  190
Profil piasty:  20,1x22,1-20N
Do 100 dni na zwrot
250,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: niedostępny
RYMEC
4.5 (2)
Kod produktu:
JT6274
niedostępny
4.5 (2)
Producent części:
RYMEC
Kod:
JT6274
Jednostka:
KPL
Ilość zębów:  20
Profil piasty:  20.1x23
Wieloczężciowy:  3-częsciowy
Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2:  Z łożyskiem oporowym
Średnica zewnętrzna płyty dociskowej sprzęgła [mm]:  200
Średnica zewnętrzna okładziny ciernej 1 [mm]:  200
Do 100 dni na zwrot
250,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: niedostępny
HART
0 (0)
Kod produktu:
347 073
niedostępny
0 (0)
Producent części:
HART
Kod:
347 073
Jednostka:
KPL
Ilość zębów:  18
Średnica [mm]:  180
Do 100 dni na zwrot
250,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: niedostępny
MECARM
5.0 (1)
Kod produktu:
MK9099
niedostępny
5.0 (1)
Producent części:
MECARM
Kod:
MK9099
Jednostka:
KPL
Średnica [mm]:  190
Ilość zębów:  18
Do 100 dni na zwrot
250,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: niedostępny
MECARM
5.0 (1)
Kod produktu:
MK9464
niedostępny
5.0 (1)
Producent części:
MECARM
Kod:
MK9464
Jednostka:
KPL
Średnica [mm]:  200
Ilość zębów:  24
Do 100 dni na zwrot
250,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: niedostępny
WESTLAKE
0 (0)
Kod produktu:
WCP026
niedostępny
0 (0)
Producent części:
WESTLAKE
Kod:
WCP026
Jednostka:
KPL
Średnica [mm]:  200
Ciężar [kg]:  3,85
Ilość zębów:  18
Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2:  Z tarczą sprzęgła
Artykuł oraz informacja uzupełniająca:  Z dociskiem sprzęgła
Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2:  Z łożyskiem oporowym
Do 100 dni na zwrot
250,00 zł
w tym 23% VAT
Dostępność towaru: niedostępny

Opinie klientów

Thorne
Sprzęgło - komplet LUK 600 0050 00
5.0
Dodano: 2023-10-05
Sprzęgło - komplet LUK 600 0050 00
Komplet w świetnej cenie, około 500pln taniej niż "po znajomości" w lokalnym sklepie. Wszystko pasuje idealnie, po pierwszym tysiącu kilometrów mogę tylko chwalić cały komplet. Warto napisać do BOKu z zapytaniem o dopasowanie części po VINie, zawsze pomogą i doradzą co wybrać.
Tomasz
Sprzęgło - komplet SACHS 2290 601 009
5.0
Dodano: 2023-08-29
Sprzęgło - komplet SACHS 2290 601 009
Sachs to Sachs wiadomo najwyższa jakość. Cena na plus
Grzegorz
Sprzęgło - komplet LUK 600 0016 00
5.0
Dodano: 2023-08-29
Sprzęgło - komplet LUK 600 0016 00
bardzo konkurencyjna cena
Ziele
Sprzęgło - komplet SACHS 2290 601 022
5.0
Dodano: 2023-03-03
Sprzęgło - komplet SACHS 2290 601 022
Bardzo dobry zestaw, na sprzęgle Sachs zrobiłem już przeszło 150000km i nadal jest dobrze, ale powoli rozglądam się za nowym zestawem.
kamil
Sprzęgło - komplet BLUE PRINT ADBP300002
5.0
Dodano: 2023-01-27
Sprzęgło - komplet BLUE PRINT ADBP300002
Scenic 1,6, K4M, 2005 rok, krótki pasuje bez problemu i działa bardzo dobrze. Brałem cały komplet z wysprzęglikiem i całe szczęście bo stary był na końcówce.
Konrad
Sprzęgło - komplet RYMEC JT9363
5.0
Dodano: 2022-12-23
Sprzęgło - komplet RYMEC JT9363
Bardzo miła współpraca, szybka i profesjonalna obsługa
Jan
Sprzęgło - komplet MECARM MK10002D
5.0
Dodano: 2022-11-23
Sprzęgło - komplet MECARM MK10002D
Super jakość ,wykonanie i działanie lepsze niż oe,normalnie extra cena też super ,nawet ku zdziwieniu w komplecie jest gwarancja do wypełnienia przez mechanika
Paweł
Sprzęgło - komplet RYMEC JT6565029
4.0
Dodano: 2022-11-11
Sprzęgło - komplet RYMEC JT6565029
Sprzęgło testowane od około miesiąca przyspieszenie całkiem niezłe jak na Forda Fusion, nie wyje pod górę ale trochę gorzej z przyspieszeniem
Zdzisław
Sprzęgło - komplet LUK 600 0006 00
5.0
Dodano: 2022-11-08
Sprzęgło - komplet LUK 600 0006 00
Udany zakup, łatwy montaż, dobra praca, cicho, spokojnie. Polecam.
Kamil
Sprzęgło - komplet VALEO 832263
5.0
Dodano: 2022-10-07
Sprzęgło - komplet VALEO 832263
Peugeot 207 1,4 vti extra

Zestawy sprzęgła w iParts.pl!

Sprzęgło

Bez względu na to, czy dany samochód posiada skrzynię manualną, czy automatyczną, jazda autem bez sprawnego sprzęgła będzie niemożliwa. Sprzęgło kompletne jest fundamentalnym elementem układu napędowego, który odpowiada za prawidłowe i efektywne przenoszenie momentu obrotowego z koła zamachowego na skrzynię biegów. 

Podstawowe zadania sprzęgła w samochodzie

Sprzęgła do samochodu odpowiadają przede wszystkim za przenoszenie momentu obrotowego z jednostki napędowej do skrzyni biegów. Pozwala to na płynne ruszanie pojazdem z miejsca. Co więcej, wydajnie pracujące sprzęgło jednokierunkowe zabezpiecza układ napędowy przed nadmiernymi przeciążeniami.

Naciśnięcie pedału sprzęgła powoduje wstrzymanie procesu przenoszenia momentu obrotowego z silnika na koła auta. Jest to moment, w którym możliwa jest zmiana przełożenia skrzyni biegów (oddzielenie przekładni od wału korbowego).

Sprzęgło główne w samochodzie odpowiada za niwelowanie drgań oraz ochronę układu napędowego przed nadmiernymi przeciążeniami, wpływając tym samym na poprawę komfortu oraz bezpieczeństwa jazdy.

Zasada działania sprzęgła

Jednostka napędowa w samochodzie odpowiada m.in. za generowanie momentu obrotowego. Im wyższa jego wartość, tym łatwiej pojazd jest w stanie pokonywać opory towarzyszące poruszaniu się po drodze. Aby wprawić samochód w ruch, moment obrotowy musi zostać przeniesiony z silnika na skrzynię biegów, a następnie na koła. Jednak nie może on być przenoszony bez przerwy. Stąd też niezbędne jest sprzęgło.

Naciśnięcie pedału sprzęgła moment obrotowy przestaje być przekazywany, co daje możliwość na zmianę biegów. W tym momencie docisk sprzęgła zostaje odsunięty od tarczy sprzęgła, a moc z silnika do skrzyni biegów nie jest przekazywana. Zdjęcie nogi z pedału powoduje ponowne włączenie sprzęgła, czyli zbliżenie się tarczy dociskowej do koła zamachowego, podczas którego moment obrotowy jest ponownie przenoszony.

Ważną rolę w całym procesie wysprzęglania odgrywa okładzina cierna znajdująca się na tarczy sprzęgłowej. Styka się ona bezpośrednio z wałem korbowym, przez co oddziałuje na nią największa siła tarcia.

Sprzęgło kompletne – najważniejsze elementy sprzęgła samochodowego

Tarcza sprzęgła

Amortyzuje przeciążenia powstające w momencie ruszania samochodu, gwałtownego przyśpieszania oraz odejmowania gazu. W każdym z tych przypadków tarcza sprzęgła tłumi tzw. szarpanie silnika.

Docisk sprzęgła

Odpowiada za utrzymywanie odpowiedniego docisku tarczy sprzęgłowej do koła zamachowego. Niedostatecznie mocne dociśnięcie do siebie tych dwóch elementów powoduje tzw. względny poślizg, a to z kolei przekłada się na przyśpieszone zużywanie się samego docisku oraz tarczy sprzęgła.

 Łożysko sprzęgła

Część odpowiedzialna za prawidłowe włączanie i wyłączanie sprzęgła.

Sprzęgło samochodowe - podstawowe rodzaje 

Sprzęgło samochodowe dostępne jest w kilku wariantach, jednak bez względu na jego rodzaj zawsze pełni ono te same funkcje – umożliwia połączenie i rozłączenie wału napędowego oraz napędzanego.

W niektórych pojazdach moment obrotowy przenoszony jest za pomocą elektromagnesu lub wirującej cieczy.

Obecnie sprzęgła elektromagnetyczne i hydrokinetyczne nie są zazwyczaj montowane w autach seryjnych, a najczęściej wykorzystywanym rozwiązaniem są cierne sprzęgła do samochodów. W ich przypadku moment obrotowy przenoszony jest za pomocą siły tarcia. Wyjątek stanowią pojazdy wyposażone w klasyczną automatyczną skrzynią biegów, w której rolę sprzęgła odgrywa hydrauliczny konwerter momentu obrotowego.

Dostępne obecnie na rynku samochody posiadają 3 podstawowe rodzaje sprzęgieł:

Sprzęgło cierne

Oryginalne sprzęgła cierne to najczęściej montowany rodzaj mechanizmu wysprzęglania w samochodzie z manualną skrzynię biegów. Zasada jego działania polega na przenoszeniu momentu obrotowego z koła zamachowego na wał skrzyni biegów.

Sprzęgła cierne zbudowane są z takich elementów, jak:

W sprzęgle ciernym napęd jest przekazywany za pomocą sił tarcia, które kontrastują z poślizgiem napędzanych oraz napędzających się elementów sprzęgła (po wciśnięciu pedału sprzęgła tarcza dociskowa odsuwa się od tarczy sprzęgłowej). W efekcie tarcie jest eliminowane. Na zmianę przełożenia skrzyni biegów pozwala przede wszystkim rozdzielenie pracy wału korbowego od układu napędowego.

Dobre sprzęgła cierne można dodatkowo podzielić na kilka innych wariantów:

  • ze względu na różne prędkości współpracujących ze sobą wałów wyróżnia się sprzęgła poślizgowe i przymusowe,
  • ze względu na kształt trących o siebie elementów wyróżnia się sprzęgła tarczowe, stożkowe i bębnowe,
  • ze względu na liczbę tarcz najczęściej stosowane są sprzęgła cierne jednotarczowe (stosunkowo tanie rozwiązanie o prostej konstrukcji).

Sprzęgło elektromagnetyczne

Sprzęgła elektromagnetyczne to najczęściej elementy dodatkowych układów w samochodach. Zazwyczaj znajdują się one w klimatyzatorach czy wentylatorach chłodnicy. W przypadku klimatyzacji sprzęgło elektromagnetyczne odpowiada za sklejenie ze sobą kół napędzających tak, aby poprzez włącznik klimatyzacji mógł zostać unieruchomiony kompresor. Polecane sprzęgła elektromagnetyczne umożliwiają przekazywanie napędu za pośrednictwem pola magnetycznego, które oddziałuje na elektromagnesy i jest sterowane za pomocą pedału sprzęgła.

Sprzęgło hydrokinetyczne

Sprzęgło hydrokinetyczne wykorzystywany jest przede wszystkim w samochodach z automatyczną skrzynią biegów. Tego rodzaju rozwiązanie zapewnia płynne przeniesienie momentu obrotowego, co z kolei gwarantuje stabilną pracę jednostki napędowej. Istotnym jest jednak systematyczne serwisowanie sprzęgła hydrokinetycznego, mimo tego, że samo sprzęgło charakteryzuje się stosunkowo wysoką bezawaryjnością.

Oryginalne sprzęgło hydrokinetyczne posiada wał korbowy oraz wirnik, które poruszają cieczą, natomiast łopatki odpowiadają za wytworzenie odpowiedniego wiru. W efekcie uzyskiwana jest energia kinetyczna odpowiedzialna za przenoszenie momentu obrotowego.

Objawy uszkodzenia/zużycia sprzęgła

Istnieje kilka charakterystycznych objawów sygnalizujących uszkodzenie lub zużycie sprzęgła w samochodzie. Przede wszystkim, gdy wciśnięcie pedału sprzęgła staje się problematyczne, najprawdopodobniej doszło do zużycia powierzchni styku pomiędzy łożyskiem oporowym a sprężyną talerzową docisku. Inne oznaki wyeksploatowania sprzęgła samochodowego to:

  • „wysokie” sprzęgło - przy wrzuconym biegu pedał sprzęgła wymaga zwolnienia do niemal końcowej pozycji, aby samochód mógł ruszyć z miejsca (przyczyna leży w zużytych okładzinach sprzęgłowych – takie zjawisko ma miejsce najczęściej przed pojawieniem się kolejnego symptomu zużycia sprzęgła, czyli „ślizgania się” sprzęgła),
  • ślizganie sprzęgła – ma miejsce, gdy przy włączonym biegu i puszczonym sprzęgle dochodzi do wzrostu obrotów silnika, przy jednoczesnym braku wzrostu prędkości lub gdy prędkość ta jest zbyt mała w stosunku do osiąganych przez silników obrotów (przyczyną jest zazwyczaj zużycie okładzin ciernych na tarczy sprzęgła i docisku, zaolejenia tarcz ciernych z powodu uszkodzenia wysprzęglika centralnego lub zużycia uszczelniacza wału korbowego),
  • spalenie sprzęgła – sygnalizuje o tym nieprzyjemny zapach odczuwalny nawet w kabinie samochodu (przyczyną może być zbyt gwałtowne lub zbyt częste używanie sprzęgła, czego konsekwencją jest przegrzanie się okładzin tarczowych, a także jazda na tzw. półsprzęgle),
  • pojawiające się szumy na wolnych obrotach w okolicach skrzyni biegów, które ustępują po wciśnięciu pedału sprzęgła (najczęstszą przyczyną jest zużycie łożyska oporowego sprzęgła),
  • szarpnie przy ruszaniu z miejsca - zazwyczaj powodem jest zły stan tłumików drgań w tarczy sprzęgła lub w kole dwumasowym,
  • odczuwalne drżenie drążka zmiany biegów na biegu jałowym lub pojawiające się wibracje karoserii (przyczyna tkwi najprawdopodobniej w kole dwumasowym),
  • problemy z włączeniem biegu pierwszego lub biegu wstecznego w czasie pracy silnika (może to wynikać z wyeksploatowanego docisku, zużytej okładziny tarczy lub problemów z siłownikiem),
  • zgrzytanie towarzyszące każdej zmianie biegu,
  • konieczność dwukrotnego wciśnięcia pedału sprzęgła w celu włączenia biegu,
  • „twardniejący” pedał sprzęgła (przyczyna leży najczęściej w zużytej powierzchni styku sprężyny talerzowej docisku i łożyska oporowego lub awarii układu hydraulicznego).

Koszt wymiany i ceny sprzęgła

Nawet oryginalne sprzęgło do samochodu nie jest elementem wiecznym, jednak w porównaniu z innymi mechanicznymi podzespołami jest w stanie wytrzymać bardzo długie dystanse (o ile użytkownik auta eksploatuje je w sposób prawidłowy, z zachowaniem odpowiednich nawyków podczas jazdy).

Dobre sprzęgła od renomowanych producentów montowane w nowych samochodach mogą bezproblemowo wytrzymać przebiegi rzędu 200 tys. km, choć ewentualną wymianę warto zawsze przeprowadzić trochę wcześniej, np. po przejechaniu 150 tys. km. Co więcej, do sprzęgła należy już zacząć zaglądać po przejechaniu ok. 100 tys. km.

Koszt wymiany sprzęgła zależy w głównej mierze od rodzaju awarii, a także od modelu i wieku samochodu. Zazwyczaj im popularniejsze auto, tym cena takiej usługi będzie korzystniejsza. Przeważnie wymiana sprzęgła trwa od 2 do nawet 12 godzin – wszystko zależy od marki i modelu auta, a także ewentualnych trudności, które pojawiają się podczas wymiany.

Cena usługi wymiany sprzęgła może dodatkowo wrosnąć wraz z koniecznością zdemontowania ramy pomocniczej lub całkowitego wyjęcia silnika. Z reguły im mniejsze auto i prostsza konstrukcja jednostki napędowej, tym cały proces wymiany sprzęgła jest tańszy. Trzeba się jednak przygotować na wydatek rzędu ok. 400-500 zł w samochodach miejskich, 1000-1500 zł w przypadku aut kompaktowych, do nawet 3-5 tys. zł przy większych, mocniejszych lub bardziej zaawansowanych pod względem technologicznym samochodach.

Do kosztów wymiany sprzęgła należy jeszcze doliczyć cenę odpowietrzenia sprzęgła wraz z uzupełnieniem płynu hydraulicznego – jest to koszt ok. 50 zł, a także cenę wymiany oleju w skrzyni biegów (100-150 zł).

Najlepsze sprzęgło kompletne do praktycznie każdego modelu samochodu jest dostępne w internetowym sklepie motoryzacyjnym iParts.pl! Znajdziesz tutaj szeroki wybór sprzęgieł, wysokiej jakości zestawy sprzęgła m.in. marki LuK, Sachs, oraz tanie sprzęgła Statim, Exedy czy Valeo.

Polecane akcesoria do sprzęgieł:

Powiązania:

Porady z kategorii: Sprzęgło kompletne

Trwałość sprzęgła przy normalnej jeździe

Trwałość sprzęgła przy normalnej jeździe

Nie od dziś wiadomo, że największy wpływ na trwałość sprzęgła w samochodzie ma jego kierowca. Wystarczy przestrzegać kilku istotnych zasad, by uniknąć kosztownych napraw i maksymalnie wydłużyć żywotność tego podzespołu. Ile wyniesie trwałość sprzęgła, jeżeli zastosujemy się do sprzyjającej sprzęgłu jazdy?

czytaj więcej >
Sprzęgło – działanie, budowa i usterki

Sprzęgło – działanie, budowa i usterki

Sprzęgło w samochodzie składa się z trzech zasadniczych części: tarczy sprzęgła, docisku oraz łożyska. Wygląd zewnętrzny sugeruje nam, że są to elementy raczej mało skomplikowane, praktyka pokazuje jednak, że jest inaczej. Wielu użytkowników zmaga się z licznymi usterkami sprzęgła bądź jego poszczególnych podzespołów. Co jest warte zaznaczenia, najczęstszą przyczyną usterek sprzęgła jest kierowca, a konkretniej – jego styl jazdy.

czytaj więcej >
Sprzęgło – oznaki zużycia

Sprzęgło – oznaki zużycia

Kłopoty ze sprzęgłem to żadne odkrycie. To problem, który prędzej czy później dotyka każdy samochód. Przebieg, przy którym sprzęgło zaczyna kaprysić zależy w dużej mierze od stylu jazdy samego kierowcy, a także od jakości zastosowanych materiałów. Pewne jest jedno – zużycia nie odwleczemy w czasie.

czytaj więcej >
Jak zdiagnozować usterki sprzęgła?

Jak zdiagnozować usterki sprzęgła?

Sprzęgło to podstawowy element, który odpowiada za działanie samochodu. Podzespół kontroluje moc silnika, która przekazywana jest na koła pojazdu, napędzające całą jego masę. Dlatego usterka sprzęgła zwykle kończy się całkowitym unieruchomieniem samochodu.

czytaj więcej >

Najczęściej zadawane pytania

Jak diagnozować usterki sprzęgła?

Usterki sprzęgła najłatwiej diagnozować podczas jazdy. Wszelkie dźwięki, szarpnięcia, ślizganie się sprzęgła oraz zapadający się, miękki lub wysoko łapiący pedał objawiają się zawsze w trasie. Każdy z tych objawów może oznaczać coś kompletnie innego i informować nas o innej awarii tego elementu.

Jak dbać o sprzęgło?

Sprzęgło jest elementem, który podczas jazdy przenosi bardzo duże siły z silnika na skrzynię biegów. Nasze drobne błędy sprawiają, że skutecznie skracamy jego żywotność i cały element może przedwcześnie się zużyć. Warto więc unikać stania z wrzuconym biegiem i z nogą na sprzęgle, jazdy w trasie kiedy opieramy naszą stopę o pedał sprzęgła, zbyt gwałtownego puszczania pedału podczas ruszania, itp.

Sprzęgło łapie wysoko, co mam robić?

Wysokie „łapanie” sprzęgła może mieć kilka przyczyn. Do podstawowych należą zużycie się jego okładzin lub rozregulowanie całego elementu. Warto więc zacząć od próby wyregulowania naszego sprzęgła. Jeśli sterowane jest ono przy pomocy linki to można ją naciągnąć w dość łatwy sposób, jeśli natomiast sprzęgło jest hydrauliczne to warto sprawdzić poziom płynu. Co ciekawe w wielu samochodach jest to ten sam płyn, który znajduje się w układzie hamulcowym.

Szarpanie podczas ruszania, czy to wina sprzęgła?

W większości wypadków tak. Może to oznaczać uszkodzone koło dwumasowe lub zużyte tarcze sprzęgła. Szarpanie podczas ruszania może być związane również z ślizganiem się. Spróbujmy wyregulować układ sprzęgła, jeśli to nie przyniesie żadnego skutku to znaczy, że czeka nas wkrótce wymiana.

Ciężka zmiana biegów, czy to objawy zużycia sprzęgła?

Powodów może być kilka. Często są one błahe, jak rozregulowanie się cięgien pod dźwignią zmiany biegów. Ciężka zmiana biegów może być również wywołana uszkodzeniem lub zużyciem się synchronizatorów. Wtedy potrzebna będzie ich wymiana, która jest dość złożonym i skomplikowanym procesem.

Ile kosztuje sprzęgło kompletne?

Cena sprzęgła kompletnego, która obejmuje cały i gotowy do założenia zestaw waha się w granicach 460 do 1310 zł. Koszt ten zależy oczywiście od producenta, jakości zestawu, a także od tego, czy jest to klasyczne sprzęgło, czy sprzęgło z tłumikiem drgań skrętnych.

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
InPost_paczkomaty
Dpd
Gls
Cargo

Płatności

Przelewy24
Blik
Gotówką przy odbiorze