Zadaniem wału korbowego jest zamiana ruchu posuwisto zwrotnego, na obrotowy. Jest to bardzo istotne zadanie, ponieważ w klasycznym silniku znajdują się tłoki. Dzięki spalaniu mieszanki paliwa oraz powietrza są one wprawiane w ruch. Jest to jednak ruch posuwisto zwrotny, który nie jest w stanie rozpędzić naszego pojazdu. Dopiero za pomocą wału korbowego, a następnie sprzęgła, skrzyni biegów i półosi moment obrotowy generowany przez jednostkę napędową może trafić na koła.
Gdzie znajduje się wał korbowy w samochodzie?
Wał korbowy zlokalizowany jest w dolnej części silnika spalinowego. Jest on niewidoczny i niedostępny bez rozebrania dołu jednostki napędowej, a przynajmniej bez zdjęcia miski olejowej. Jego fragment wystaje natomiast z bloku silnika i montowane jest do niego koło pasowe, które napędza pasek klinowy i uruchamia cały osprzęt motoru. Do wału korbowego przymocowane są tłoki, a w bloku silnika montowany jest na specjalnych łożyskach i wytrzymałych elementach nośnych.
Jakie są objawy usterki wału korbowego?
Jako że wał korbowy jest jednym z najważniejszych i podstawowych elementów całej jednostki, to objawy jego usterki mogą być różne. Do najpopularniejszych zaliczamy m.in. nierównomierną pracę silnika, problem z uruchomieniem jednostki, pogorszoną kulturę pracy, wycieki w okolicach uszczelniaczy wału, a także nieprzyjemne stuki oraz drgania, które nasilają się po dodaniu gazu. Warto pamiętać, że wał jest jednym z najtrwalszych elementów całego silnika, jednak może z czasem ulec zniszczeniu.
Ile kosztuje nowy wał korbowy?
Ceny wałów korbowych mogą być bardzo różne i często zależą od tego, do jakiego silnika oraz modelu samochodu są one przeznaczone. Koszt zakupu wału jest przeważnie dość wysoki i może wahać się w granicach kilku tysięcy złotych. W ofercie naszego sklepu internetowego znajdziecie Państwo wiele wałów korbowych, które pochodzą od renomowanych producentów i dostępne są w bardzo konkurencyjnych cenach. Serdecznie zapraszamy do zakupów na iParts.pl!
Czy da się sprawdzić stan wału korbowego?
Najskuteczniejszym sposobem na sprawdzenie stanu wału korbowego jest rozebranie silnika, wyjęcie wspomnianego elementu i dokładna weryfikacja. Warto pamiętać, że nowoczesne jednostki napędowe są zbudowane bardzo precyzyjnie, więc istotną rolę mogą odgrywać nawet mikroskopijne uszkodzenia lub skrzywienia. Do pełnej diagnostyki wału korbowego warto więc wykorzystać specjalistyczne narzędzia oraz rozwiązania, a przede wszystkim powinniśmy bazować na wiedzy i doświadczeniu specjalistów.