Niewiele nazw budzi w polskich kierowcach równie wiele obaw, co „Multitronic”. Ta niesławna bezstopniowa skrzynia biegów używana w samochodach marki Audi kojarzy nam się z reguły jednoznacznie – z częstymi awariami i bardzo wysokimi kosztami napraw. Czy słusznie? Czy Multitronic to naprawdę samo zło i brak jakichkolwiek zalet?

Czym jest i jak działa Multitronic?

Multitronic to zapewne najlepiej Wam znany przedstawiciel bezstopniowych skrzyń biegów. Przedstawiciel, gdyż – wbrew obiegowej opinii – nie jest to jedyna konstrukcja tego rodzaju. Bezstopniowe skrzynie biegów (CVT) próbowały wprowadzać u siebie także inne marki – dobrym przykładem jest choćby Nissan – jednak to Multitronic od Audi zyskał bezsprzecznie największą popularność, czy to ze względu na znaczenie i popularność tego producenta, czy też z powodu najlepszych efektów przez ten niemiecki koncern osiągniętych.

Czym jest i jak działa Multitronic?

Oceniając skrzynię Multitronic z czysto mechanicznej (jak również estetycznej) strony, należałoby uznać ja za konstrukcję niezwykłą. Wygląd i sposób jej działania jest wręcz nowoczesny, udowadniający złożoność całego tworzącego ją mechanizmu. Pomysł wykorzystania dwóch kół pasowych w kształcie stożków wraz z łączącym je łańcuchem, zapewnia samej skrzyni biegów niezwykle płynne działanie, a dla kierowcy oznacza niedostępny wcześniej komfort jazdy. Niestety, założenia konstrukcyjne Multitronica (jeśli już o takich można mówić) został raczej dostosowane do specyfiki jazdy i ekonomii kierowców z Europy Zachodniej i przez to wymagają ściśle określonych zachowań. Jakich?

Jak jeździć i jak dbać o skrzynię Multitronic?

Bezstopniowa skrzynia biegów Multitronic jest konstrukcją stworzoną po to, aby wyposażone w nią auto mogło zapewnić kierowcy i jego pasażerom niezwykłą wprost płynność jazdy. Nie doświadczycie tu żadnych szarpnięć przy zmianie biegów, żadnych wahnięć obrotów czy innego typu zjawisk typowych dla znanych Wam doskonale skrzyń manualnych. Samochód posiadający Multitronic dosłownie sunie po drodze niczym lokomotywa, nabierając i wytracając rozpęd stopniowo.

Ta niewątpliwa zaleta wymaga jednak odpowiedniego stylu jazdy. Kierowcy modelów Audi wyposażonych w skrzynię CVT nie mogą pozwolić sobie na zbyt dynamiczną jazdę, czy jakiekolwiek „szaleństwa” na drodze. Multitrionic bardzo źle znosi:

  • agresywny styl jazy,
  • gwałtowne przyśpieszenia i hamowania,
  • wszelkie szarpnięcia,
  • zrywy itp. elementy tak często spotykane na naszych drogach.

A co lubi?

Kluczem do zachowania zakładanej przez producenta żywotności skrzyni Multitronic jest:

  • spokojna jazda,
  • częsta wymiana oleju (niektórzy kierowcy mogą czuć się mocno zaskoczeni faktem, że olej w skrzyni biegów również należy wymieniać),
  • regularne przeglądy.

Oczywiście, nawet przy zachowaniu wszystkich tych zasad Multitronic po ok. 100 tys. km. może zacząć wykazywać pierwsze oznaki zużycia, kwalifikować się do naprawy czy wręcz wymiany. Dla kierowcy z Zachodu, który kupił auto ze skrzynią Multitronic dla zapewnianego przez nią komfortu jazdy, nie stanowiłoby to większego problemu, jednak w Polsce awaria CVT może oznaczać koniec życia samochodu. Dlaczego?

Jakie są powszechne opinie o skrzyni Multitronic?

Koncern Audi stworzył skrzynię Multitronic z myślą o ludziach, którzy komfort jazdy stawiają na pierwszym miejscu, poruszają się po drogach (głównie autostradach lub szybkiego ruch) spokojnie, dokonują regularnych wymian i przeglądów, a wszelkie niedogodności wynikające z takiego rodzaju eksploatacji – w tym i koszty poniesione na naprawy oraz wymiany – nie będą dla nich odstraszające. Jest to jednak dość specyficzna grupa odbiorców, rzadko spotykana poza krajami Europy Zachodniej.

W Polsce, tak jak i w wielu innych częściach świata, skrzynie Multitronic są doceniane za płynną pracę i oferowany przez nie komfort, ale jednocześnie mają opinię niezwykle wymagających i awaryjnych. Opinia ta jest na tyle powszechna i znacząca, że samochody używane, wyposażone w skrzynię Multotronic, są wyraźnie tańsze niż te ze skrzyniami manualnymi. Dlaczego? Ponieważ każdy kupujący takie auto musi brać pod uwagę dwie rzeczy:

  1. Możliwość wysokiego zużycia skrzyni, wynikająca z niewłaściwej eksploatacji i konserwacji.
  2. Duża szansa wystąpienia awarii oraz koszty ewentualnej naprawy.

A koszty te bywają naprawdę duże.

Co warto wiedzieć o awariach i naprawie skrzyni Multitronic?

W przypadku awarii oraz naprawy bezstopniowej skrzyni biegów Multitronic warto pamiętać przede wszystkim o tym, iż:

  1. Usterki i awarie, zgodnie z założeniem producenta, zaczynają się zwykle pojawiać po przejechaniu ok. 150-200 tys. km.
  2. Nieprawidłowa eksploatacja i konserwacja skracają żywotność skrzyni nawet do kilkudziesięciu tysięcy km.
  3. Najczęściej pojawiające się objawy poważnej awarii Multitronica to:
    • szarpanie autem przy niskich obrotach,
    • tzw. „pełzanie” samochodu na przełożeniu neutralnym,
    • wyświetlanie się ostrzeżeń na panelu wskaźników.
  4. Naprawa skrzyni Multitronic z reguły jest bardzo kosztowna. W przypadku aut używanych może przekraczać połowę ich wartości lub nawet więcej.

Kupując auto ze skrzynią Multitronic, musicie pamiętać, iż stawia ono przed Wami zupełnie inne wymagania niż auta ze skrzyniami manualnymi. Jeśli jednak robicie to w pełni świadomi zasad eksploatacji i konserwacji takiego modelu, to możecie być pewni, że w zamian otrzymacie naprawdę niezwykły komfort jazdy. Pytanie tylko, na czym zależy Wam bardziej?