Automatyczna skrzynia biegów Tiptronic. Czym jest, jak działa i jakich usterek powinni spodziewać się jej użytkownicy?
Czym jest automatyczna skrzynia biegów Tiptronic?
Tiptronic to jedna z wersji automatycznej przekładni samochodowej, której cechą szczególną jest możliwość przejścia na manualną zmianę biegów. Konstrukcja ta powstała w warsztatach firmy Porsche, która to firma zastrzegła najpierw nazwę Tiptronik® jako swój znak towarowy, a następnie podzieliła się tym rozwiązaniem z pozostałymi markami samochodowymi skupionymi w grupie VAG. W ten sposób skrzynie Tiptronic trafiły do sporej liczby modeli aut europejskich i nie tylko.
Oficjalnie pod nazwą Tiptronic kryją się przede wszystkim przekładnie automatyczne produkowane przez koncern ZF z rodziny 6HP, jednak tę samą nazwę można również spotkać w przypadku skrzyń automatycznych japońskiej firmy JATCO, które powstały przy współpracy z Volkswagenem.
Jakie modele przekładni Tiptronic można znaleźć na naszym rynku?
Skrzynie automatyczne Tiptronic wyprodukowane przez koncern ZF i wchodzące w skład generacji 6HP noszą następujące oznaczenia:
- 6HP26
- 09E – Audi
- AL 600-6Q – Audi
- 6HP26A
- 6HP26X
- 6HP26A61.
Sama generacja przekładni Tiptornic 6HP jest znacznie większa i obejmuje łącznie 15 modeli.
Jeśli chodzi o japońską wersję skrzyni Tiptronic od firmy JATCO, to tę 5-biegową, nowoczesną przekładnię znaleźć można m. in. w następujących modelach:
- Ford (Mondeo, Galaxy)
- VW (Bora, Sharan, Golf)
- Mazda (6, MPV)
- Audi A3.
Oprócz przekładni, które noszą handlowa nazwę Tiptronic®, na rynku znaleźć można również kilka innych automatycznych skrzyń biegów, które potocznie są w ten właśnie sposób określane, jak choćby:
- Selespeed – montowana w modelach Alfa Romeo,
- Steptronic – rozwiązanie stosowane w BMW,
- Geartronic – konstrukcja używana przez markę Volvo.
W jaki sposób działa automatyczna skrzynia biegów Tiptronic?
Przekładnia automatyczna Tiptronic działa na zasadzie podobnej do sekwencyjnych skrzyń biegów używanych w autach rajdowych i wyścigowych. W jej sterowniku zdefiniowano sześć przełożeń, które odpowiadają sześciu kolejnym biegom. W odróżnieniu od innych rozwiązań konstrukcyjnych skrzyń automatycznych, Tiptronic pozwala kierowcy wybrać konkretne przełożenie, jednak nie może on przy tymi pominąć któregokolwiek z kolejnych biegów – przełożenia zawsze muszą być wbijane stopniowo, jeden po drugim.
Możliwość wyboru przełożenia oraz charakterystyka działania przekładni Tiptronic sprawiają, iż rozwiązanie to pozwala kierowcy zachować szeroką kontrolę w zakresie prowadzenia samochodu i wybrać taki sposób jazdy, jaki najlepiej dopasowany jest do jego potrzeb i oczekiwań.
Jak eksperci oceniają przekładnie automatyczne typu Tiptronic?
Skrzynie Tiptornic cieszą się wśród kierowców i mechaników znacząco lepszą opinią niż np. przekładnie Multitronic. Opinia ta jest na tyle istotna, że znacząco wpływa na cenę samochodu, zwłaszcza w przypadku aut używanych. Z tego też powodu można spotkać się z przypadkami, kiedy to samochód ze skrzynią Multitronic zostaje celowo sprzedany jako auto z przekładnią Triptronic. Czy jednak skrzynie automatyczne Triptronic faktycznie są tak wyraźnie lepsze od modeli Multitronic? Z tym w praktyce bywa różnie.
Przekładnia Triptronic ZF 6HP obecna jest w kilkunastu modelach aut osobowych, przez co dość dobrze poznali ją zarówno kierowcy, jak i mechanicy. Jej głównymi zaletami są szybka zmiana biegów i niewielki wpływ na spalanie. W skrzyni tej jednak dość często dochodzi do usterek w rodzaju:
- pękniętego koszyk wałka wejściowego,
- awarii płytki drukowanej sterownika skrzyni.
Znacznie lepiej wygląda sprawa w przypadki przekładni Tiptronic JF506E. Ta pięciobiegowa, automatyczna skrzynia biegów jest wyraźnie mniej podatna na awarie, a jeśli już do nich dojdzie, są to głównie usterki w rodzaju:
- wadliwego aluminiowego tłoku w jednym z koszyków sprzęgłowych,
- mechanicznego zużycia elektrozaworów.
W przypadku obu skrzyń Tiptronic koszt naprawy jest podobny i wynosi co najmniej kilka tysięcy złotych.
Benek
Olek