W samochodach Mercedes klasy A i B znajdujemy skrzynię biegów o handlowej nazwie Autotronic. Skrzynia ta bywa często wymieniana w gronie najbardziej awaryjnych przekładni, na jakie można trafić. Czy słusznie? Jakiego typu są to awarie i jak można im zapobiegać?

Historia przekładni bezstopniowych – a do takich właśnie należy skrzynia biegów Autotronic od Mercedesa – sięga zaskakująco daleko w przeszłość, bo aż gdzieś do lat 60. ubiegłego już wieku. Pomysł na tego typu konstrukcję powstał w zakładach firmy DAF, która stworzyła prostą i bardzo komfortową dla użytkownika przekładnię bezstopniową montowaną w niewielkich samochodach. Niestety, jak się okazało, rynek nie docenił tego wynalazku. Firma DAF upadła i została wykupiona przez Volvo. To właśnie Volvo podjęło ponowną próbę spopularyzowania bezstopniowych skrzyń biegów, ale i tym razem trudno było mówić o sukcesie.

Lata 2000 przyniosły kolejny etap wprowadzania przekładni bezstopniowych i prób zainteresowania nimi kierowców na całym świecie. Jedną z takich prób podjął Mercedes, wyposażając swoje modele klasy A i B w bezstopniową skrzynię biegów Autotronic. Czy był to sukces? Różnie to można oceniać. Z punktu widzenia rozwoju konstrukcji Autotronic to bez wątpienia sukces inżynierów Mercedesa, a mimo to przekładnia tego typu wciąż uważana jest za zawodną i drogą w eksploatacji. Wielu kierowców przestrzega przed kupnem auta z tego typu skrzynią biegów. Dlaczego tak się dzieje?

Jak działa skrzynia biegów Autotronic montowana w Mercedesach klasy A i B? Co należy do jej największych zalet?

Niektórzy eksperci od mechaniki pojazdowej, opisując skrzynię biegów Autotronic od Mercedesa, wprost mówi o nowej erze w technologii transmisji. Przekładnia ta ma być – według nich – punktem jeśli nawet nie zwrotnym, to niezwykle ważnym. Działanie Autotronica nie jest innowacyjne, bo jak wszystkie skrzynie CVT opiera się na zasadzie przekładni bezstopniowej, w której proporcje zmieniane są za pomocą koła pasowego i pasa typu variator. Jaki efekt przynosi taka konstrukcja? Choćby ten, że samochód wyposażony w przekładnię Autotronic przyśpiesza bez wyczuwalnej przerwy w działaniu siły pociągowej.

Niektórzy mówią wprost, że autami ze skrzyniami CVT jeździ się (przynajmniej pod tym względem), jak samochodami elektrycznymi. Jest to poziom płynności niedostępny nie tylko dla wszystkich przekładni manualnych, ale i większości klasycznych „automatów”. Jednostka napędowa sparowana ze skrzynią Autotronic znacznie szybciej, niż ma to miejsce w przypadku konwencjonalnych, automatycznych skrzyń biegów, osiąga swoją maksymalną wydajność, co również jest ważna zaletą tej konstrukcji. Co jeszcze zapewnia nam bezstopniowa przekładnia Automatic?

  • Obniżony poziom hałasu
  • Wysoki komfort jazdy
  • Możliwość dostosowania się do indywidualnego dla każdego kierowcy stylu jazdy (w trybie standardowym)
  • Łagodne przyśpieszanie ograniczające zużycie paliwa (w trybie komfortowym)
  • Możliwość przejścia na manualną zmianę biegów.

Z wymienionych wyżej zalet na uwagę zasługuje zdolność dostosowania się do stylu jazdy kierowcy. W programie jazdy „S” Autotronic niejako odczytuje, jaki typ kierowcy prowadzi samochód, jaki jest jego preferowany styl jazdy, a następnie dostosowuje swoje ustawienia do jego wymagań. Niestety, wszystko to ma swoją cenę i to wcale nie wyłącznie tę, jaką płaci się za nowe auto z tego typu przekładnią.

Jakie problemy występują najczęściej w skrzyni biegów Autotronic? Do jakich usterek i awarii może w niech dochodzić?

Być może przekładnia Mercedesa występująca pod nazwą handlową Autotronic (lub kodową Mercedes 722.8) nie jest szczególnie często spotykana, ale gdy już jest, wzbudza często obawy wśród kierowców, którzy zetknęli się wcześniej z opiniami na jej temat. A jakie to są opinie? Zgodnie z tym, co możemy przeczytać lub usłyszeć, w skrzyni Autotronic od Mercedesa dochodzi często do:

  • usterek czujnika obrotów – ten błąd pojawić się może czy to przy nagrzanej przekładni, czy czasem wręcz (pozornie) zupełnie bez powodów, co kończy się licznymi problemami z pracą skrzyni biegów, włącznie z przejściem w tryb awaryjny;
  • zaopiłkowania przekładni – powstające w skutek mikrouszkodzeń opiłki krążą następnie po całej skrzy biegów, doprowadzając do kolejnych, zwykle postępujących jedna po drugiej awarii, jak chociażby do uszkodzenia zaworów;
  • mikropęknięć w korpusie mechatroniki – kolejna usterka charakterystyczna dla przekładni Autotronic, powiązana z jej zaopiłkowaniem.

Naprawa Autotronica nie jest tania. Jest to skrzynia zaawansowana technicznie i wymagająca kosztownych podzespołów, a i nie każdy warsztat sobie z nią poradzi. Dlatego tak w jej przypadku, jak i w każdym innym, kluczem jest profilaktyka. Jak taka profilaktyka powinna wyglądać w przypadku skrzyni biegów Autotronic?

Olej do automatycznej skrzyni biegów Febi Bilestein

Olej do automatycznej skrzyni biegów Febi Bilestein

Jakie są koszty eksploatacji auta ze skrzynią Autotronic? W jaki sposób można zadbać o znacznie zwiększenie jej żywotności i bezawaryjności?

Dla każdego, kto przeglądał nasze poradniki dotyczące poszczególnych modeli automatycznych skrzyń biegów, nie będzie żadnym zaskoczeniem to, iż za podstawę profilaktyki ograniczającej możliwość wystąpienia awarii w tego typu konstrukcjach uważamy dbałość o regularne wymiany oleju przekładniowego. Skrzynie CVT, w tym i Autotronic, są mechanizmami bardzo zaawansowanymi i posiadającymi mnóstwo zalet, ale są też niezwykle wrażliwe na zaniedbania. Konstrukcje te nie tolerują zaniedbań i bylejakości. Olej przekładniowy wymieniany nie później niż zgodnie z zaleceniami producenta, jest najlepszym gwarantem tego, iż skrzynia wytrzyma bez poważniejszej awarii nawet kilkaset tysięcy kilometrów.