Dobry płyn do chłodnicy to przede wszystkim preparat przygotowany przez znanego producenta, posiadający na etykiecie informacje o przyznanych certyfikatach zgodności, które spełniają rygorystyczne normy amerykańskie ASTM D 3306 i ASTM D 2570 oraz normę PN-C 40007. Gwarantuje to, że płyn został szczegółowo przebadany w profesjonalnym laboratorium i jest bezpieczny dla samochodu. Środek spełniający powyższe normy to na pewno nowoczesny płyn do chłodnicy G11 marki IPARTS z wbudowanym lejkiem do wszystkich marek i modelów samochodów wyprodukowanych w technologii HOAT.
Technologie produkcji płynu do chłodnic
- IAT – Inorganic Additive Technology - technologia dodatków nieorganicznych (np. krzemiany)
- OAT – Organic Acid Technology - technologia dodatków kwasów organicznych (np. kwas etyloheksanowy)
- HOAT – Hybryd Organic Acid Technology - technologia hybrydowa z dodatkami organicznymi i środkami krzemianowymi
- NOAT Nitrated Organic Acid Technology
- POAT Poliorganic Acid Technology
Trzy pierwsze technologie cieszą się największa popularnością na polskim rynku.
Technologia IAT bardzo szybko traci swoje właściwości, ponieważ tworzy na powierzchni warstwę ochroną, która z czasem nawarstwia się, tworząc złogi oraz osady. Te z kolei doprowadzają do zablokowania kanałów wodnych. Płyn wykonany w tej technologii należy wymieniać przynajmniej co 2 lata.
Technologia OAT zapewnia cieńszą warstwę ochronną, a także lepiej radzi sobie z oddawaniem i przyjmowaniem ciepła niż płyny w technologii IAT. Niestety, z uwagi na obecność kwasów, które mogą uszkodzić ołowiane luty, płyny OAT nie nadają się do stosowania w starych samochodach. Częstotliwość wymiany to nie dłużej niż pięć lat.
Technologia HOAT to technologia hybrydowa, dzięki czemu płyn do chłodnic samochodowych G11 IPARS charakteryzuje się m.in. dużo lepszymi właściwościami przeciwkorozyjnymi niż technologia IAT.
Technologie NOAT i POAT to rozwiązania technologiczne nie zawierające kwasów. Płyny wykonane w tych technologiach wytrzymują znacznie dłuższą eksploatację, nawet do 7 lat.
Podział ze względu na zawartość krzemianów
- płyn chłodniczy G11 - zawartość krzemianów 500-680 mg/l
- płyn do chłodnicy G12/G12+ (nie zawiera krzemianów)
- płyn chłodniczy G12++/G13 - zawartość krzemianów 400-500 mg/l
Nie rekomendujemy mieszania płynów z krzemianami z środkami nie zawierającymi krzemianów. Nie zaleca się również mieszania płynów starszej generacji G11 z płynami klasy G12 i G12+. Nie wolno stosować samej wody w układzie chłodzenia jednostki napędowej.
Może to doprowadzić do powstania kamienia wodnego, który, z dużym prawdopodobieństwem, zatka kanały wodne. Ponadto przy niskich temperaturach woda może zamarznąć, a brak inhibitorów w płynie doprowadzi do rozszczelnienia całego układu.
Opis produktu
Układ chłodzenia ma za zadanie nie dopuścić do wzrostu temperatury silnika ponad maksymalny poziom 150°C. Optymalna temperatura silnika to około 90-100°C. Większość silników jest chłodzona pośrednio, czyli poprzez płyn chłodniczy G11, który przepływa przez kanały wewnątrz jednostki napędowej. Powracająca ciecz wraca przez komorę zawodu termostatycznego, który w zależności od temperatury płynu kieruje ją bezpośrednio do pompy, a później do kanałów silnika lub do chłodnicy w celu schłodzenia cieczy.
Zastosowanie samej wody w układzie chłodzenia może skutkować awarią silnika na skutek jej zagotowania się. Brak płynu w układzie chłodzenia powoduje szybki wzrost temperatury podczas pracy i może doprowadzić do zatarcia silnika. Poziom płynu chłodniczego można monitorować poprzez sprawdzenie poziomu cieczy pod maską, odkręcając korek chłodnicy lub w zbiorniczku płynu chłodniczego. Jego poziom powinien utrzymywać się między minimum, a maximum. Płyn do chłodnicy G11 marki IPARTS wytrzymuje temperaturę do -35°C, zawiera glikol monoetylenowy.
Parametry:
- Cecha chemiczna: Bez nitritu
- Specyfikacja: Antifreeze EG/PG, BS
- Specyfikacja: Coolant, ASTM D3306
- Specyfikacja: AFNOR NFR 15-601
- Seria: G11
- Pojemność: 5
Kod EAN:5904624320047