6816 produktów
Jeszcze do niedawna chłodnice oleju do samochodu były elementami, które montowano wyłącznie w autach sportowych lub wykorzystujących powietrzny układ chłodzenia. Obecnie takie elementy znajdują się w praktycznie wszystkich autach. Przyczyną tego jest przede wszystkim wzrost mocy silników, które wymagają utrzymania środka smarnego w optymalnej temperaturze pracy. Chłodnica oleju silnikowego jest bardzo zbliżona w swej budowie do chłodnicy klimatyzacji lub wody, lecz jest dużo mniejsza.
W samochodach użytkowanych w trudnych warunkach drogowych, chłodnice oleju są standardowym wyposażeniem dodatkowym silnika. Montuje się je przede wszystkich w autach sportowych, których osiągi wyraźnie odbiegają od zwykłych, cywilnych samochodów osobowych. Chłodzenie oleju silnika to główne zadaniem chłodnic oleju. Odpowiadają one również często za schładzanie oleju przekładniowego, a także olejów układu hydrauliki siłowej. Prawidłowa praca chłodnicy pozwala na zwiększenie przebiegów pomiędzy interwałami wymianami oleju, a także wydłuża żywotność jednostki napędowej oraz jej poszczególnych elementów.
Wyróżniamy dwa rodzaje chłodnic oleju pod względem metody wykorzystywanej do schładzania oleju. Chłodnica oleju silnikowego, która jako czynnik chłodzący wykorzystuje powietrze, działa analogicznie do chłodnicy wody schładzanej powietrzem. Olej przedostaje się specjalnymi przewodami do kanalików chłodnicy, gdzie zostaje w naturalny sposób schłodzony przez powietrze, a następnie (będąc w ciągłym obiegu) wraca do poszczególnych podzespołów wymagających smarowania.
Z kolei chłodnice oleju do samochodu, których działanie opiera się o płyn chłodniczy, funkcjonują nieco inaczej. Konkretne oleje silnikowe w trakcie nagrzewania jednostki napędowej osiągają wcześniej swoją temperaturę roboczą. Dzieje się tak, ponieważ oleje odbierają temperaturę płynu chłodniczego. Następnie, po osiągnięciu prawidłowej temperatury pracy przez jednostkę napędową, proces ten zostaje odwrócony i to olej przekazuje ciepło płynowi chłodzącemu, przez co możliwa jest jeszcze lepsza kontrola temperatury olejów.
Chłodnice oleju są niezbędne zwłaszcza w samochodach posiadających turbosprężarkę, która zwiększa moc jednostki napędowej, co w konsekwencji wymaga wydajniejszego smarowania ruchomych elementów silnika. Kluczowym parametrów każdego oleju silnikowego jest jego lepkość, która informuje o zdolności i swobodzie przepływu środka smarnego w układzie. Lepkość zależy od temperatury oleju, a więc niewystarczające chłodzenie sprawi, że lepkość osiągnie tak niską wartość, że smarowanie elementów silnika stanie się utrudnione.
Utrzymanie przez olej odpowiedniej lepkości jest bardzo ważne, ponieważ środek smarny powinien być wystarczająco gęsty, aby przylegać do ruchomych części silnika, ale jednocześnie na tyle rzadki, aby możliwy był jego swobodny przepływ przez cały układ. Chłodnica oleju silnikowego dba więc o jego właściwą, optymalną temperaturę.
Najczęstszym objawem awarii chłodnicy oleju jest ubytek środka smarnego. W zależności od rodzaju i wielkości uszkodzenia, do wycieku oleju może dochodzić w różnym tempie. Taka utrata oleju jest niezwykle groźny dla silnika. W przypadku zbyt niskiego poziomu oleju pojawi się odpowiednia kontrolka na desce rozdzielczej. Wówczas należy reagować natychmiast i zatrzymać samochód.
Tylko w iParts.pl chłodnica oleju z termostatem do każdego modelu samochodu tanio i z gwarancją producenta. Zapewniamy profesjonalna obsługę, najniższe ceny oraz szybką realizację zamówienia.
Od naszych ekspertów, z którymi kontaktujecie się w razie problemów z doborem części zamiennych, wiemy, że coraz częściej pytacie o chłodnicę oleju. Macie wątpliwości co do jej rodzaju, celowości stosowania, a czasem nawet określenia, czy część ta uległa uszkodzeniu. I właśnie ewentualne uszkodzenie chłodnicy oleju wymaga szczegółowego omówienia. Dlaczego? Ponieważ może ono doprowadzić nawet do zniszczenia silnika.
czytaj więcej >