2839 produktów
W nowoczesnych jednostkach napędowych głowica silnika spalinowego stanowi jego najbardziej skomplikowany element. W jej wnętrzu znajdują się praktycznie wszystkie elementy rozrządu, przez co jej ogromne znaczenie w jednostce napędowej jest nie do podważenia. Niestety, głowica silnika samochodowego nie jest niezniszczalna i także ulega awariom oraz uszkodzeniom.
Głowica silnika jest najczęściej wykonana z aluminium lub żeliwa. Podstawowym zadaniem głowicy jednostki napędowej jest zamykanie przestrzeni, w której dochodzi do spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, a która z drugiej strony zamykana jest przez denko tłoka. Zaawansowana technicznie konstrukcja głowicy silnika wymusza jej skomplikowany kształt, przez co najczęściej tworzone są ze stopów metalów lekkich lub z żeliwa. Głowica silnika samochodowego to element zbudowany z szeregu kanałów olejowych oraz chłodzących, a także różnego rodzaju czujników, w tym ciśnienia oleju oraz temperatury płynu chłodzącego.
Ze względu na rodzaj chłodzenia, wyróżniamy dwa główne rodzaje głowic jednostek napędowych – głowice silników chłodzonych cieczą oraz głowice silników chłodzonych powietrzem. W pierwszym rodzaju chłodnic wykonane są specjalne kanały prowadzące, którymi płyn chłodniczy doprowadzany jest do wszelkich miejsc, wymagających chłodzenia, a w dalszej kolejności – najczęściej za pośrednictwem pompy wody, płyn ten kierowany jest do chłodnicy, gdzie ulega procesowi schładzania. W tego typu chłodnicach często montowany jest termostat, który odpowiedzialny jest za otwieranie i zamykanie małego oraz dużego obiegu chłodzącego. Jest to uzależnione od temperatury roboczej jednostki napędowej.
W zdecydowanej większości głowic samochodowych umieszczane są komory spalania, a także wszystkie elementy rozrządu. Ponadto, znajdują się tutaj specjalnie uformowane kanały dolotowe i wylotowe, których zadaniem jest ułatwianie w przemieszczaniu się słupa gazu zasysanego, a także wydalanych spalin. Głowice silnikowe zawierają gniazda świec zapłonowych oraz wtryskiwacze, a w przypadku silników wysokoprężnych gniazda wtryskiwaczy oraz świec żarowych, które mają za zadanie ułatwienie rozruchu w przypadku zimnej jednostki napędowej.
Największym wrogiem każdej głowicy silnika, bez względu na to, z czego została wykonana, jest nagła zmiana temperatury. Głowica silnika samochodowego może ulec uszkodzeniu m.in. przegrzaniu, a także na skutek poważnych ubytków płynu w układzie chłodzenia lub po długiej jeździe głównie na niskich przełożeniach. Uszkodzenia głowicy mogą powstać np. podczas próby uruchomienia jednostki napędowej po bardzo mroźnej nocy lub w momencie najechania na głęboką kałuże z mocno rozgrzanym silnikiem. Innym częstym problemem związanym z głowicą jest uszkodzona uszczelka, która odgrywa ogromną rolę w całym mechanizmie. Uszczelka zabezpiecza przestrzeń pomiędzy samą głowicą a blokiem jednostki napędowej. Jej szczelność pozwala zachować odpowiednie ciśnienie, tak potrzebne w komorze spalania.
Interesuje Cię tania głowica silnika o najlepszych dostępnych na rynku parametrach technicznych? Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.
Jeśli głowica silnika to tylko w iParts.pl! Współpracujemy wyłącznie ze sprawdzonymi i godnymi zaufania kontrahentami. Wszystkie nasze produkty są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Zapewniamy profesjonalna obsługę, najniższe ceny oraz szybką realizację zamówienia.
Blok silnika to niejedyny skomplikowany element silnika. Głowica cylindrów sprawia wrażenie masywnej i zwartej konstrukcji, jednak w rzeczywistości to skomplikowany podzespół z wieloma kanałami i otworami, który bardzo trudno wyprodukować. Skąd biorą się wysokie wymagania jakościowe względem struktury głowicy?
czytaj więcej >