Lokalizacja w aucie:
OŚ PRZEDNIA
Lokalizacja w aucie:
OŚ TYLNA
3152 produktów
Krzyżak wału napędowego, mimo swej prostej i już dość archaicznej, nadal stanowi kluczowe rozwiązanie w układzie napędowym, odpowiadając za przeniesienie momentu napędowego. Podobnie jak łącznik wału napędowe, krzyżak jest jednym z najbardziej obciążonych elementów w samochodowym systemie przeniesienia napędu.
Układ przeniesienia napędu samochodu jest obecnie montowany w trzech głównych konfiguracjach – napęd na przednią oś (FWD - front wheel drive), napęd na tylne koła (RWD- rear wheel drive) oraz napęd 4x4 (AWD - all wheel drive lub 4WD - 4 wheel drive). Jak to w życiu bywa, każde z tych rozwiązań ma zarówno swoje wady, jak i zalety.
Wał napędowy w samochodzie składa się z przegubu, korpusu, wielowypustu oraz flanszy. Krzyżaki wału napędowego znajdują się w przegubie krzyżakowym i montuje się je w widełkach przy użyciu łożysk igiełkowych, które pozwalają im na swobodny skręt.
Krzyżak w układzie przeniesienia napędu to, w przeciwieństwie do przegubów półosi napędowych, asynchroniczny przegub wału napędowego. Standardowe krzyżaki, będące elementami przegubu Kardana, łącząc wał przekazujący i odbierający moment obrotowy powodują jednocześnie okresową zmianę prędkości obrotowej wału odbierającego. Dzięki krzyżakom Kardana wał napędowy może się w ogóle zginać, a więc nie ma niebezpieczeństwa jego złamania czy też uszkodzenia podczas eksploatacji. Zastosowanie krzyżaków i łączników wału napędowego umożliwia przeniesienie ruchu obrotowego pomiędzy elementami wału pracującymi pod różnymi kątami.
Krzyżaki wału napędowego są stosowane zwłaszcza w wałach napędowych przekazujących napęd z jednostki napędowej umieszczonego z przodu na tylną oś, a także w rozwiązaniach odwrotnych. Jest to podyktowane tym, że wały nie pracują pod dużym kątem. Dla wały Kardana maksymalny kąt pracy to 24 stopnie. Asynchroniczne krzyżaki, w przeciwieństwie do elementów homokinetycznych z kulami, są w stanie przenosić znacznie większy moment obrotowy, przez co znajdują one zastosowanie również w półosiach sztywnych mostów głównie w autach terenowych oraz użytkowych.
Krzyżaki, podobnie jak cały wał napędowy w samochodzie, to najczęściej elementy bezobsługowe, a ich żywotność określa się nawet na kilkaset tysięcy kilometrów. W przypadku krzyżaków obsługowych, bo i takie występują, konieczne jest ich smarowanie co kilkanaście do kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Łącznik wału napędowego, w momencie jego zużycia, należy w całości wymienić na nowy. Regeneracja tego elementu ma sens wyłącznie wówczas, gdy mamy do czynienia z nietypowymi krzyżakami, które są trudno dostępne w konkretnej wersji czy rozmiarze. Ogólnie rzecz ujmując, poważne awarie krzyżaków wału napędowego, nawet w mocno eksploatowanych terenówkach, zdarzają się stosunkowo rzadko. Jeśli już coś niedobrego się dzieje, to zazwyczaj jest to związane ze zużyciem łożysk igiełkowych, spadkiem sprawności smarowania czy pojawieniem się korozji.
Sklep iParts.pl dostarcza na polski rynek motoryzacyjny optymalną ofertę elementów układu napędowego i systemów przeniesienia napędu. Dostępne łączniki i krzyżaki wału napędowego to elementy fabrycznie nowe i dostarczane przez najlepszych w branży producentów tego typu części samochodowych. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.
Przegub wału napędowego oraz gotowe wały napędowe do samochodu w atrakcyjnej cenie tylko w iParts.pl! Zapewniamy profesjonalną obsługę, fachową pomoc techniczną oraz natychmiastową realizację zamówienia.