10000+ produktów
Linka sprzęgła to część odpowiedzialna za sterowanie sprzęgłem w układzie mechanicznym. Obecnie, rozwiązanie to zostało zastąpione bardziej zaawansowanymi systemami (układem hydraulicznym), przez co linkę sprzęgła można znaleźć przede wszystkim w starszych typach pojazdów. Linki sprzęgła z perspektywy czasu stanowiły dość niebezpieczne rozwiązanie, gdyż nie dawały objawów zużycia, przez co kierowca mógł w każdym momencie zostać zaskoczony, gdy dochodziło do jej zerwania. W wyniku zerwania linki sprzęgła następowało do stałego załączenia sprzęgła, co w większości przypadków uniemożliwiało dalszą jazdę samochodem. Było to praktycznie niemożliwe, gdy do takiej awarii dochodziło w przypadku jazdy na najniższym lub najwyższym możliwym biegu – w przypadku zerwania linki na pierwszym biegu bardzo trudne było przepchanie samochodu, zaś gdy do tej samej usterki dochodziło na 4-5 biegu to niemożliwa była jazda autem przy niskich prędkościach.
Oprócz samego problemu dotyczącego zrywających się linek sprzęgła, niekiedy większą przeszkodę stanowiło zamontowanie linki, która niekiedy przeciskała się przez coraz ciaśniejsze komory silnika. Wraz z powstawaniem coraz bardziej zaawansowanych technicznie jednostek napędowych poprowadzenie linki sprzęgła w miarę prosto, bez komplikacji stało się utrudnione, przez co musiała być ona wyginana w wielu miejscach – doprowadzało to do powstawania tarcia, w wyniku czego linka sprzęgła ulegała stopniowemu zużywaniu się.
Linka sprzęgła rzadko zrywa się od razu całkowicie. Jej włókna pękają stopniowo, więc słysząc donośny hałas z okolicy pedału sprzęgła podczas jego wciskania/puszczania należy zastanowić się nad wymianą linki. Co prawda zerwana linka sprzęgła nie oznacza końca podróży, ale znacznie utrudni jazdę, dlatego z wymianą lepiej nie zwlekać.
czytaj więcej >