Lokalizacja w aucie:
OŚ PRZEDNIA
Lokalizacja w aucie:
OŚ TYLNA
10000+ produktów
Oświetlenie polega na zastosowaniu światła (promieniowania widzialnego) w celu odpowiedniego wyeksponowania miejsc, obiektów lub ich otoczenia. Rozwój konstrukcji elektrycznych źródeł światła zewnętrznego w samochodach jest bardzo dynamiczny. Najpopularniejszymi źródłami światła stosowanymi obecnie w samochodach są nadal tradycyjne żarówki, żarówki halogenowe, lampy łukowe ksenonowe oraz coraz częściej stosowane diody elektroluminescencyjne (LED).
Oświetlenie, jakie stosuje się w samochodach, można podzielić na oświetlenie zewnętrzne oraz wewnętrzne. Źródła światła zewnętrznego w samochodach to światła oświetleniowe (np. reflektory świateł mijania i świateł drogowych), światła sygnałowe (np. światła kierunku jazdy, światła awaryjne, światła obrysowe), światła rozpoznawcze (np. światła tylnej tablicy rejestracyjnej) oraz światła odblaskowe. Źródła światła wewnętrznego to m.in. światła pomagające w oświetleniu wnętrza samochodu (np. oświetlenie w drzwiach) oraz oświetlenie przyrządów pomiarowo-kontrolnych umieszczonych na desce rozdzielczej samochodu.
W reflektorach przednich samochodów stosuje się najczęściej żarówki halogenowe H1, H2, H3, H4, H7, H8, H9, H10, H11, H12, natomiast w oświetleniu sygnałowym wykorzystywane są przede wszystkim standardowe żarówki W5W, WY5W, W16W, W21W, WY5W, W21/5W, P21W, PY21W, P21/5W, P21/4W, P27W, P27/7W, R5W, R10W, RY10W, C5W, H21W.
Przepisy mówiące o stosowaniu świateł zewnętrznych w samochodzie, obowiązujące od 2007 r., są zawarte w dziale II ustawy Prawo o ruchu drogowym (art. 51 i 52). W artykule 51 ustawy powiedziane jest, że „kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza”, a więc światła krótkie każdy kierowca powinien mieć włączone przez cały rok, bez względu na to, jakie warunki pogodowe oraz pora dnia lub nocy są w danym momencie.
Od 2011 r. obowiązują przepisy, mówiące o tym, że wszystkie nowe auta o masie do 3,5 t i będące w sprzedaży na terenie Unii Europejskiej (UE), muszą być seryjnie wyposażone w światła do jazdy dziennej. Właściciele starszych pojazdów mogą zainstalować tego rodzaju oświetlenie we własny zakresie, jednak muszą pamiętać o tym, aby lampy posiadały:
Najczęstszym problemem związanym z oświetleniem zewnętrznym samochodu jest przepalenie się żarówki, przepalony bezpiecznik lub uszkodzona instalacja elektryczna. Przeciętna trwałość tradycyjnych żarówek wynosi około 600-900 godzin. O wiele dłuższą żywotność mają światła ksenonowe, a przede wszystkim światła LED. Współczesne samochody oraz pojazdy jednośladowe zasilane są napięciem o wartości 6 V (motocykle), 12 V (samochody osobowe, terenowe i dostawcze) oraz 24 V (samochody ciężarowe, autokary oraz maszyny robocze).
Technologia LED zmieniła świat. Być może przez wielu wciąż pozostaje niedoceniana, jednak wprowadzenie do masowej produkcji diod LED zrewolucjonizowało wiele branż, w tym i branżę motoryzacyjną. Wielkie koncerny samochodowe od razu zrozumiały, że oświetlenie pojazdów oparte na lampach LED to przyszłość i nadzieja na lepsze jutro. Czy to nie przesada? Absolutnie nie! o czym sami zaraz się przekonacie.
czytaj więcej >Światła samochodowe to jedne z najważniejszych elementów pojazdu. Nie bez powodu od kilku lat mamy obowiązek jeździć w Polsce z włączonymi światłami przez cały rok, bez względu na porę dnia i warunki atmosferyczne. I nie bez powodu producenci świateł co chwila przedstawiają nam nowe, jeszcze lepsze rozwiązania, takie jak chociażby aktualnie podbijające rynek lampy LED.
czytaj więcej >Lampy LED typu retrofit są – w porównaniu do żarówek halogenowych, które mogą z powodzeniem zastępować w starszych modelach aut – trwalsze, wydajniejsze i zapewniają większe bezpieczeństwo na drodze. Nie znaczy to jednak, że możecie je swobodnie stosować w swoich samochodach. Dlaczego?
czytaj więcej >Oświetlenie samochodowe w ciągu ostatnich 30 lat przeszło drogę od żarówek, do laserów. Wszystko to dzięki wielkiej rewolucji, jaką przyniosły diody LED. Czy reflektory laserowe zaznaczą się równie mocno? Jak wypadają lasery w porównaniu ze klasycznymi LED-ami?
czytaj więcej >