6244 produktów
Tarcza sprzęgła odpowiada za przekazywanie momentu obrotowego z koła zamachowego na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów. Dzięki niej możliwe jest przekazanie mocy z jednostki napędowej samochodu do skrzyni biegów, a następnie na koła. Tarcza sprzęgłowa odpowiada również za redukcję drgań powstających podczas jazdy pojazdem.
Sprzęgło samochodowe posiada tarczę sprzęgła, która pozwala na jej obrót względem piasty tarczy nawet o kilka stopni. Ruchomość połączenia umożliwiają sprężyny śrubowe. Zastosowanie takiego rozwiązania pozwala łagodzić szarpanie generowane podczas ruszania autem, a także w trakcie sprzęgania oraz gwałtownego przyspieszania.
Tarcza sprzęgła jest jedną z głównych części sprzęgła w samochodowym układzie przeniesienia napędu. Składa się z piasty umiejscowionej na wielowypuście wałka sprzęgłowego a także tarczy nośnej z okładzinami ciernymi. To właśnie tarcza sprzęgła odpowiada za przenoszenie napędu z wału korbowego na wałek sprzęgłowy, wykorzystując w tym celu opory tarcia dociśniętych do siebie elementów. Najczęściej (w przypadku pojazdów nieposiadających koła dwumasowego) tarcza sprzęgła samochodowego posiada tłumik drgań skrętnych, który odpowiada za zabezpieczenie układu przed drganiami skrętnymi. Tarcza sprzęgła nie ma sztywno określonej trwałości, a to ile wytrzyma w danym aucie zależne jest w dużej mierze od stylu prowadzenia auta kierowcy.
Tarcza sprzęgłowa składa się z trzech podstawowych elementów:
Najczęstsze awarie tarczy sprzęgła są przyczyną naturalnego zużycia tego elementu. Eksploatacja samochodu prowadzi do ścierania powierzchni ciernej tarczy, która staje się coraz cieńsza. Z czasem, gdy tarcie staje się zbyt słabe, aby było możliwe przekazanie napędu, wówczas dochodzi do tzw. ślizgania się sprzęgła. Objawia się tym, że sprzęgło w samochodzie zaczyna „brać coraz wyżej”, czyli po prostu pedał sprzęgła trzeba puszczać coraz bardziej, żeby pojazd mógł ruszyć z miejsca. Oczywiście zjawisko to postępuje stopniowo, dlatego jest dość trudne do wczesnego zdiagnozowania, szczególnie, gdy z samochód regularnie użytkowany. Identyfikację utrudnia również montowany w wielu samochodach mechanizm samonastawny, który niweluje różnice w działaniu pedału.
Wymieniając tarczę sprzęgła warto wybierać produkty renomowanych producentów, które spełniają wszystkie wymogi jakościowe i konstrukcyjne auta. Tylko odpowiednie tarcze sprzęgła zapewnią wysoką odporność na ścieranie i możliwość pracy przy wysokich temperaturach.
W iParts.pl cena tarczy sprzęgła jest mocno konkurencyjna. Współpracujemy wyłącznie ze sprawdzonymi i godnymi zaufania kontrahentami. Wszystkie oferowane części są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Zapewniamy fachową pomoc techniczną, najniższe ceny na rynku oraz szybką realizację zamówienia.
Okładziny tarczy sprzęgła to typowe części eksploatacyjne, które z czasem ulegają zużyciu. Po pewnym czasie okładzina staje się po prostu zbyt cienka, co może być przyczyną zjawiska tzw. "ślizgania się" sprzęgła. W takim przypadku nie pozostaje Wam nic innego, jak wymienić tarczę sprzęgła lub okładziny. Kiedy dokonać wymiany?
czytaj więcej >Samochody korzystają powszechnie ze sprzęgła suchego, jednotarczowego. Sporych rozmiarów tarcze cierne pozwalają przenosić obrotowy ruch wału korbowego silnika na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów. Nadmierne zużycie sprzęgła może unieruchomić auto, dlatego warto kontrolować jego stan. W jaki sposób to robić?
czytaj więcej >We wszystkich silnikach z tzw. sprzęgłem suchym, tarcza została umieszczona w koszu, który znajduje się między kołem zamachowym a dociskiem sprzęgła. Jeżeli chcecie samodzielnie wymienić tarczę sprzęgła, będziecie musieli najpierw wyjąć silnik lub skrzynię biegów. Operacja taka nie jest konieczna jedynie w przypadku niektórych samochodów, które wyposażone zostały w naprawdę duże silniki.
czytaj więcej >