Lokalizacja w aucie:
OŚ PRZEDNIA
Lokalizacja w aucie:
OŚ TYLNA
10000+ produktów
Sonda lambda w samochodzie to jedna z tych auto części, o której istnieniu wielu kierowców nie ma nawet pojęcia, do chwili, gdy dojdzie do jej awarii. Wówczas to drastycznie wzrasta spalanie w samochodzie, co na pewno mocno wpłynie na koszty eksploatacyjne auta. Oferujemy szeroką gamę sond lambda do wszystkich modeli współcześnie produkowanych aut, pochodzących od znanych i sprawdzonych producentów auto części.
Sondy lambda są stosowane w jednostkach benzynowych od 1979 roku. Ich pojawienie się w samochodowych układach wydechowych zostało podyktowane wprowadzeniem restrykcyjnych przepisów odnośnie emisji spalin przez silniki spalinowe. Obecnie coraz więcej zarówno samochodów, jak i motocykli jest wyposażana w więcej niż jedną sondę lambda, które ściśle współpracują z katalizatorem układu wydechowego. Od 1992 roku sondy lambda są już standardowym wyposażeniem każdego auta napędzanego silnikiem spalinowym, natomiast w 2000 roku tego rodzaju urządzenia są montowane również w samochodach z jednostkami wysokoprężnymi.
Sonda Lambda jest elektronicznym czujnikiem odpowiedzialnym za utrzymanie prawidłowej mieszanki paliwowo-powietrznej w pojazdach z silnikiem spalinowym wyposażonym w katalizator. Umiejscowiona jest w układzie wydechowym między silnikiem a katalizatorem. Głównym elementem pomiarowym sondy jest galwaniczny czujnik z elektrolitem w stanie stałym. Na zewnątrz pokryty jest on cienką warstwą platyny pełniącej zadanie elektrody ogniwa, katalizującej spaliny. Całość pokryta jest ceramiczną obudową z dwutlenku cyrkonu, chroniącą ją przed zanieczyszczeniami.
Sonda posiada również swój grzejnik umożliwiający osiągnięcie optymalnej temperatury pracy wynoszącej 350°C oraz specjalną metalową tubę, która ochrania czujnik przed niekorzystnym działaniem produktów spalania zawartych w spalinach.
Zasada działania sondy Lambda opiera się o część pomiarową sondy, która ma bezpośredni kontakt ze strumieniem opływających ją spalin. Element ten kształtem przypomina palec. Druga część sondy musi mieć kontakt z powietrzem, w celu ustalenia odniesienia miary pomiarowej. Sonda lambda w samochodzie swoją prace zaczyna powyżej temperatury 300°C, gdyż dopiero po osiągnięciu tej temperatury materiał ceramiczny okrywający czujniki, staje się przepuszczalny dla jonów tlenu w spalinach. Im więcej jonów w spalinach, tym niższe napięcie generowane jest przez sondę, a przy mniejszej ilości następuje efekt odwrotny, czyli generowanie większego napięcia. Jego wartość waha się skokowo co 0,5 V. Przy 0,1 V określa się, iż mieszanka spalana jest uboga, a przy 0,9 V mieszanka jest bogata.
Wszelkie informacje zebrane przez sondę lambda, wysyłane są za pomocą przewodu do modułu sterującego pracą silnika. Pomiar sygnału odbywa się z zawrotną prędkością 100 razy na sekundę. W zależności od uzyskanych wyników silnik koryguje skład mieszanki nawet do 300 korekt na minutę, wysyłanej do komory spalania taka ilość tlenu, która zapewni najlepszą jego pracę.
W teorii sonda lambda powinna wytrzymać 150 tys. km przebiegu, a nawet więcej, jednak rzeczywistość bywa często inna. Sondy, jak większość urządzeń mechanicznych, ulega zużyciu oraz nieprzewidzianym awariom. Najczęstszymi objawami uszkodzenia sondy są m.in. drastyczny wzrost zużycia paliwa nawet o 50 proc., samoistne zmiany prędkości obrotowej jednostki napędowej, zmniejszenie mocy silnika, czarny dym wydobywający się z wydechu, większa ilość tlenków węgla i węglowodorów w spalinach czy też zapalenie się kontrolki Check engine. Do awarii sondy lambda dochodzi najczęściej na skutek gromadzenia się sadzy na elemencie ceramicznym urządzenia, co wpływa na wydłużenie czasu reakcji sondy, a w efekcie do całkowitej utraty przez nią zdolności do pomiaru stężenia tlenu. Prowadzi to do przegrzania układu spalania oraz m.in. zniszczenia katalizatora.
Wybierz odpowiednią dla swojego samochodu sondę lambda z naszej oferty, wpisując w wyszukiwarkę markę auta, jego model oraz wersję jednostki napędowej. Otrzymasz pełną listę dostępnych urządzeń pochodzących od najlepszych producentów tego typu elementów samochodowych w najniższych cenach rynkowych.
W naszym sklepie znajdziesz największy wybór auto części do wszystkich marek samochodów osobowych, dostawczych, terenowych i sportowych. Oferowane w iParts.pl sondy lambda to najwyższa jakość gwarantowana przez producenta. Zapewniamy darmową dostawę przy zamówieniach o wartości co najmniej 399 zł brutto.
Najbardziej zauważalnym symptomem tego, że sonda nie działa prawidłowo jest zapalenie się na desce rozdzielczej kontrolki "check engine". Bywa także tak, że sonda wprawdzie działa, lecz przesyła do sterownika błędne wyniki.
czytaj więcej >Gdy Sonda lambda ulegnie awarii, ECU nie będzie otrzymywać danych, jaki jest stosunek powietrza i paliwa w mieszance. Ilość wtryskiwanego paliwa jest niejako pobierana przypadkowo, co powoduje mniej wydajne jego wykorzystanie, a tym samym większe zużycie. Ponadto usterka Sondy Lambda świadczy także o gorszej wydajności katalizatora i w niektórych przypadkach doprowadza do wyższego poziomu emisji szkodliwych składników spalinach.
czytaj więcej >Przed zakupem nowego podzespołu kierowca zwykle dowiaduje się, że istnieje kilka rodzajów Sond Lambda. Do głównych typów zalicza się sondy cyrkonowe, liniowe (A/f) i tytanowe. Co prawda wszystkie pełnią identyczną rolę, ale wykorzystują różne technologie do pomiaru paliwa i powietrza, a ponadto przekazują odmienne sygnały wyjściowe.
czytaj więcej >Mieszanka paliwowo-powietrzna to mieszanina par paliwa z powietrzem, która stanowi czynnik termodynamiczny podlegający sprężaniu, spalaniu i rozprężaniu w cylindrze silnika spalinowego tłokowego. Taka przemiana umożliwia produkcję energii mechanicznej w silniku. Mieszanka powinna mieć jednak odpowiedni skład chemiczny.
czytaj więcej >