Producenci często informują, jaki jest interwał wymiany oleju w skrzyni biegów. Może to być zarówno 30 tys. km, jak i 200 tys. km. Jeśli jednak nie ma tego typu informacji, wielu kierowców przyjmuje, że olej ma wytrzymać całe techniczne życie przekładni. Pamiętajmy jednak, że np. w mieście lub podczas holowania przyczep olej będzie wymagał stosownej wymiany. Nawet jeśli producent zakłada, że oleju nie trzeba wymieniać, zawsze warto to zrobić. Z jaką częstotliwością? Jeśli nie ma innych wskazań (np. skłonność skrzyni do zużycia łożysk), to wymianę powinno się robić co 80-100 tys. km lub co 8-10 lat.
Czy może być za dużo oleju w skrzyni biegów?
Za wysoki poziom nie jest problemem chyba, że cała skrzynia została zalana. Wówczas przy większej prędkości olej wybije odpowietrznikiem. Jeżeli przekładnia pali olej (częsty poślizg na tarczkach) wtedy oleju będzie przybywało. Oleju powinno być tyle ile ostatnim razem. Nadmiar oleju sprzyja jego spienieniu, powoduje wycieki, wypchnięcie uszczelek lub również może przyczynić się do zniszczenia mechanizmów znajdujących się wewnątrz skrzyni biegów.
Jak rozpoznać, że olej cieknie akurat ze skrzyni biegów?
Plama pod pojazdem nie zawsze musi oznaczać, że nastąpił wyciek oleju ze skrzyni biegów. Może to być równie dobrze olej przekładniowy, hydrauliczny ze wspomagania układu kierowniczego, płyn hamulcowy, chłodniczy lub paliwo.
Warto zwrócić uwagę na kolor wyciekającego oleju, choć obecnie nie będzie to tak jednoznaczne, jak w skrzyniach starszego typu:
olej silnikowy ma czarną barwę i nieprzyjemny zapach
olej z automatycznej skrzyni biegów ma najczęściej kolor czerwony, ale jest też np. przezroczysty lub niebieski
olej z manualnej skrzyni biegów ma zazwyczaj żółty odcień
Ile kosztuje naprawa wycieku między skrzynią z półosią?
Najczęściej wycieki oleju ze skrzyni biegów są raczej drobne i dotyczą przede wszystkim połączeń przekładni z półosią. Naprawa w takim przypadku polega na wymianie uszczelniacza lub przegubu, a także uzupełnieniu odpowiedniej ilości oleju w skrzyni. Cena naprawy w dużej mierze zależy np. od ceny samej półosi. Niekiedy kosztuje ona 150 PLN, a zdarza się również, że i 600 PLN. Do kategorii nieszczelności drobnych można zaliczyć też wycieki oleju ze skrzyni biegów na połączeniu obudowy, z tylnego dekla czy poprzez simering na reduktorze.
Jak zlokalizować wyciek z manualnej skrzyni biegów?
Większość problemów z manualną przekładnią zaczyna się od niewielkich rozszczelnień, które jeżeli zostaną szybko rozpoznane, mogą zostać równie szybko usunięte. Najczęstsze objawy wycieków oleju przekładniowego to m.in. szybko zmniejszający się poziom oleju, zapalenie się kontrolki skrzyni biegów czy brunatne plamy pod samochodem o charakterystycznej, nieprzyjemnej woni. Aby mieć zupełną pewność co do tego, że wyciek pochodzi ze skrzyni biegów, wystarczy umieścić pod autem (dokładnie pod przekładnią) papier, gazetę lub biały materiał. W przypadku pojawienia się na pozostawionym w ten sposób materiale oleistych plam, należy jak najszybciej udać się do mechanika, aby uniknąć uszkodzenia albo całkowitego zniszczenia skrzyni biegów.