DO -9% NA CZĘŚCI SAMOCHODOWE ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

3
3
1
1
4
4
4
4
2
2
2
2
Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": "5"
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Wybrane auto: Peugeot EXPERT Skrzynia (222) (1995.07 - 2008.03) 2.0 (136KM, 100KW) (RFN (EW10J4)) (2002.09 - 2006.12)
Kliknij, aby wyszukać części dla Twojego auta

Dlaczego opony samochodowe hałasują? Co wywołuje ten charakterystyczny huk, pisk, szum oraz wycie podczas jazdy?

Od czego zależy dźwięk generowany przez toczące się opony? Skąd bierze się to charakterystyczne huczenie, wycie, szum, a czasem i pisk, jaki słychać podczas jazdy samochodem? Czy mamy jakikolwiek wpływ na poziom hałasu wywoływanego przez opony samochodowe?

Dlaczego opony huczą, piszczą, szumią, wyją? Hałasujące opony

Średniej klasy auto osobowe na niezłych oponach, poruszające się po autostradzie lub drodze szybkiego ruchu, generuje hałas, który do zamkniętej szczelnie kabiny pasażerskiej przebija się jako dźwięk o sile ok. 67 dB. Na ten hałas składają się dźwięki wywoływane m. in. przez:

  • pracujący silnik,
  • pęd powietrza opływającego nadwozie,
  • toczące się opony.

Do tego dochodzą również dźwięki wszystkich pozostałych, pracujących podczas jazdy podzespołów czy dźwięki z tzw. tła (z otoczenia). Wystarczy, że jedno z tych źródeł dźwięku okaże się ponadnormatywnie głośne, a kierowca i jego pasażerowie momentalnie odczują różnicę w komforcie podczas jazdy. Nierzadko takim hałaśliwym źródłem okazują się być opony. Czy możemy temu jakość zaradzić? Dlaczego opony huczą i jak sprawić, aby generowany przez nie dźwięk stracił na sile?

Dlaczego opony hałasują? Czy możliwe jest stworzenie opon, które nie będą generować żadnych dźwięków?

Opony samochodowe podczas toczenia się generują dźwięk o określonej intensywności. Zjawisko to dotyczy absolutnie wszystkich opon, bez względu na ich budowę czy przeznaczenie. W wielkim uproszczeniu jest to skutek roli, jaką pełnią. Nie dość bowiem, że podczas jazdy wykonują ruch obrotowy o znacznej prędkości, to jeszcze dodatkowo bezustannie (przynajmniej w samochodzie ze sprawnym zawieszeniem) stykają się z nawierzchnią, po której porusza się samochód. Do tego dochodzi jeszcze jeden czynnik, mianowicie powietrze. Tak jak opływa ono podczas jazdy samo nadwozie, tak też uderza w toczące się opony i już samo to wystarczyłoby do powstania charakterystycznego, huczącego dźwięku. Czy oznacza to, że bezgłośne opony są czymś zwyczajnie niemożliwym?

Wprawdzie producenci opon już teraz prezentują nam swoje pomysły na opony do aut przyszłości – niektóre projekty wyglądają naprawdę niewiarygodnie, daleko odchodząc od znanych nam obecnie form – jednak prawa fizyki niełatwo poddają się naszym manipulacjom. Jak długo opony będą się obracać, stykać z podłożem i rozpędzać nasze auta do zawrotnych prędkości, tak długo będą też hałasować. Jedyne, co możemy robić, to redukować ten hałas do poziomu na tyle niskiego, że zwyczajnie utonie on w dźwiękach otaczającego nas tła. I to, być może, uda się kiedyś osiągnąć.

Co wpływa na poziom hałasu wytwarzanego przez opony samochodowe? Skąd te wszystkie szumy i piski podczas jazdy?

Ruch obrotowy, kontakt  z podłożem i pęd powietrza to 3 główne czynniki wpływające na hałas generowany przez opony. Czynniki te można jednak doprecyzować i przedstawić w taki sposób, abyście sami nauczyli się rozpoznawać, które opony będą głośno wyć i huczeć oraz w jakich okolicznościach wywoływany przez nie hałas jest w pełni uzasadniony.

Elementami współdecydującymi o poziomie dźwięku generowanego przez opony samochodowe, są:

  • rodzaj nawierzchni – im równiejsza i czystsza nawierzchnia, tym ciszej porusza się jadące po niej auto. Nawierzchnia pokryta piaskiem, żwirem czy innego typu zabrudzeniami, automatycznie podnosi poziom hałasu wywoływanego przez oponę;
  • typ bieżnika – ogólnie przyjmuje się, że im bardziej „agresywną” rzeźbę posiada bieżnik opony, tym większy hałas opona ta generuje;
  • rodzaj mieszanki gumowej – opony twardy i lekkie, o niskich oporach toczenia, są też oponami stosunkowo cichymi. Opony z miękkiej mieszanki, doskonale przylegające do nawierzchni, są znacznie głośniejsze;
  • ciśnienie w oponach – dzięki badaniom wiemy, że każde 0,5 bara ciśnienia poniżej wskazań producenta, generuje dodatkowo 1dB szumu podczas jazdy.

Pamiętajcie również o tym, że na poziom głośności opon wpływa jej stan oraz stopień zużycia. W miękkich, sportowych oponach wystarczy jednokrotne przegrzanie bieżnika, aby opony zaczęły wyć i szumieć w sposób trudny nieraz do wytrzymania. Inną rzeczą jest, że często na hałas huczących opon narzekają także właściciele opon bieżnikowanych, czyli tzw. „nalewek”. Tutaj przyczyną może być po prostu fakt, iż opona taka jest niejako oponą odtwarzaną, a więc daleką od tego, co powstało pierwotnie w fabryce i od tego, co chcieli osiągnąć jej twórcy i projektanci.

Jak mierzona jest głośność opon samochodowych? Jak możecie ją ocenić na etapie zakupu nowego kompletu?

Na etykiecie każdej nowej opony znajdziecie obecnie podstawowe informacje o tym, jak dany model zachowuje się podczas jazdy. Informacje te opisują:

  • opory toczenia – energooszczędność opony,
  • efektywność podczas hamowania na mokrej nawierzchni – długość drogi hamowania,
  • hałas – poziom dźwięku generowanego podczas jazdy.

Hałas każdej dopuszczonej do sprzedaży opony opisywany jest trójstopniowo i tak też segregowane są opony. Stąd też w naszym sklepie możecie znaleźć opony:

  • ciche – jedna kreska na znaczku symbolizującym falę dźwiękową dobywającą się z głośnika umieszczonego przy oponie,
  • średnio głośne – dwie kreski,
  • głośne – trzy kreski.

Pamiętajcie jednak, że nawet opony głośne mieszczą się w standardach narzuconych producentom opon, które to standardy wykluczają nadmierny hałas (powyżej 76 dB).

Uwaga! Poziom hałasu nowych opon mierzony jest przy prędkości 80 km/h przy wyłączonym silniku. Nie zdziwcie się więc, że jadąc z prędkością 80 km/h, będziecie generować hałas znacznie przekraczający założenia producenta samych opon.

Kobieta w motoryzacji to raczej oksymoron. Branża samochodowa niewątpliwie kojarzona jest z mężczyznami, jednak coraz więcej kobiet, w tym również ja, coraz lepiej odnajduje się w tym typowo męskim świecie. Jako kobieta staram się często pokazać nieco inny punkt widzenia a tematy, które na pierwszy rzut oka wydają się skomplikowane przedstawić w prosty i przystępny, nawet dla laika sposób.
1 komentarz
co do rodzaju nawierzchni to bylo dlamnie jasne tak samo typ bieznika tez jasne ale nie mialem pojecia ze maja wpływ na to takie rzeczy jak rodzaj mieszanki gumowej i cisnienie w oponach

Powiązane artykuły

Opony kierunkowe. Poznaj ich wady, zalety. Sprawdź jak poprawnie założyć

Opony kierunkowe – ich wady i zalety. Jak poprawnie założyć opony kierunkowe i z czym wiąże się ich użytkowanie?

Jak często, wybierając opony samochodowe, zastanawiacie się nie nad ich ceną, nie nad marką, ale nad ich typem? Jak często zadajecie sobie pytanie o powody, dla których warto byłoby postawić na opony kierunkowe? Jeśli niezbyt często, to właśnie teraz przyszedł czas, aby takie pytanie sobie zadać. Zobaczcie sami, kto i dlaczego powinien rozważyć wybór opon kierunkowych.

czytaj więcej >
Homologowane opony, a ich zamienniki. Rozmiar opon inny niż homologacja

Jak rozpoznać opony z homologacją? Czym różnią się od opon bez homologacji i czy można wybrać rozmiar opon inny niż ta homologacja nakazuje?

Dla jednych jest to kolejny marketingowy zabieg mający skłonić kierowców do większych wydatków, dla innych wymóg nowoczesnej motoryzacji i daleko posunięte dopasowanie opony do samochodu. Homologacja producenta – bo o niej mowa – jest tematem niezwykle ciekawym i wciąż kontrowersyjnym. Również w kwestii zmiany rozmiaru opony.

czytaj więcej >
Opinie o oponach całorocznych. Co mówią eksperci, a co kierowcy?

Opinie o oponach całorocznych. Co na ich temat mówią eksperci iParts.pl, a co sądzą o nich kierowcy – klienci naszego sklepu?

Temat opon całorocznych jest i będzie coraz popularniejszy. Nawet jeśli wciąż większość kierowców w Polsce stawia na opony sezonowe, to i tak przecież widać ciągły wzrost sprzedaży opon całorocznych. Z czego wynika to zjawisko? Co o oponach wielosezonowych sądzą eksperci, a co zwykli kierowcy, którzy mają już z nimi pewne doświadczenie? Sprawdźcie, w których miejscach opinie te się pokrywają.

czytaj więcej >
Obowiązek zmiany opon w Polsce 20024/2025

Obowiązek zmiany opon w Polsce w sezonie 2024/2025. Co warto o tym wiedzieć?

Temat obowiązkowej zmiany opon w naszym kraju przewija się od lat, choć głównie w mediach. Praktycznie co roku pojawiają się artykuły zdające się sugerować, że już teraz coś w tej kwestii może się zmienić. Czy faktycznie może? Na ile uzasadnione jest rozpoczynanie dyskusji o wprowadzaniu obowiązku zmiany opon w Polsce już na przełomie 2024/2025 roku?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze
Skontaktuj się z nami jeśli potrzebujesz naszej porady