Oleje silnikowe i inne płyny

Oleje samochodowe silnikowe

Oleje silnikowe samochodowe

Oleje do silnika samochodowego dostępne w iParts.pl posiadają bardzo dobre właściwości smarujące, zapobiegając tym samym ścieraniu się elementów mechanicznych jednostki napędowej podczas jej pracy. Oleje silnikowe zapewniają również odpowiednie chłodzenie motoru, a także pozwalają na skuteczne czyszczenie silnika z pozostałości procesu spalania. Oleje silnikowe to efektywna ochrona jednostki napędowej przed jej zbyt szybkim zużyciem, przez co może ona pracować bezawaryjnie o wiele dłużej.

Głównymi składnikami oleju silnikowego są przede wszystkim frakcje powstające na skutek destylacji ropy naftowej. W zależności od stopnia uszlachetnienia frakcji, a także ilości innych zastosowanych składników, rozróżniamy oleje samochodowe syntetyczne, półsyntetyczne oraz mineralne.

Kluczowe właściwości oleju silnikowego

  • Trwały film olejowy uzyskany poprzez właściwy dobór lepkości oraz skuteczne obniżenie współczynnika tarcia w silniku (dzięki modyfikatorom tarcia i dodatkom uszlachetniającym) eliminuje ryzyko zatarcia elementów ruchomych jednostki napędowej.
  • Oryginalne oleje silnikowe pozwalają na efektywne odprowadzanie ciepła z jednostki napędowej w wyniku obmywania i chłodzenia jej rozgrzanych elementów, dzięki czemu możliwe jest utrzymanie odpowiedniej temperatury pracy silnika. Należy pamiętać, że poszczególne elementy motoru mogą rozgrzewać się do ekstremalnie wysokich temperatur (np. denko tłoka może się rozgrzać do 250 stopni Celsjusza, a panewki nawet do 130 stopni Celsjusza).
  • Dobrej jakości olej silnikowy eliminuje ryzyko wystąpienia korozji elementów metalowych oraz żelaznych silnika. Pozwala na to większa liczba zasadowa środka smarnego (alkaliczność oleju), która neutralizuje m.in. kwaśność produktów spalania (związki siarki, H2S itp.).
  • Oleje do silnika samochodowego gwarantują jednostce napędowej odpowiednie ciśnienie sprężania w komorze spalania. Warunkiem jest jednak zastosowanie oleju o właściwej lepkości, który trafi pomiędzy pierścienie a tuleję cylindrową silnika.
  • Utrzymanie jednostki napędowej w należytej czystości zapewniają przede wszystkim wysokiej jakości oleje bazowe, a także specjalistyczne dodatki myjące oraz dyspergujące. Sprawdzony olej silnikowy chroni jednostkę przed odkładaniem się nisko- i wysokotemperaturowych zanieczyszczeń. Takie niepożądane składniki procesu spalania są rozpuszczane w oleju i pływają w nim aż do kolejnego serwisu olejowego samochodu.

3 podstawowe rodzaje oleju silnikowego

Oleje syntetyczne

Oleje syntetyczne to w zasadzie sztuczne odpowiedniki olejów mineralnych. Przygotowywane są na bazie zaawansowanych procesów chemicznych (np. polimeryzacji, kondensacji, estryfikacji, transestryfikacji), stanowiąc kompozycję związków organicznych o określonych strukturach. Oleje syntetyczne w większości przypadków posiadają w swoim składzie produkty przemysłu petrochemicznego otrzymywane z ropy naftowej i gazu ziemnego (np. etylen i jego pochodne). Mogą również zawierać substraty pozyskiwane z surowców roślinnych i zwierzęcych.

Głównym zadaniem olejów syntetycznych jest jak najlepsze zabezpieczenie wszystkich ruchomych części silnika, zapewniając im tym samym prawidłową pracę nawet w ekstremalnych warunkach eksploatacji (przy dużym nacisku oraz wysokiej temperaturze pracy jednostki napędowej). Oleje syntetyczne nie pozostawiają nagaru wewnątrz silnika, co przekłada się na dłuższą jego żywotność, a zastosowanie specjalnych dodatków uszlachetniających wpływa na mniejsze zużycie paliwa. Oleje syntetyczne zachowują swoją płynność w niskich temperaturach dochodzących nawet do minus 60 stopni Celsjusza. Dzięki temu rozruch jednostki napędowej zimą staje się bezproblemowy. Oleje syntetyczne polecamy do samochodów o niskim przebiegu lub zupełnie nowych.

Olej syntetyczny opracowano podczas II wojny światowej. Jego wynalazcami byli niemieccy naukowcy, którzy stworzyli go do użytku na froncie rosyjskim, na którym w okresie zimowym panowały ekstremalnie niskie temperatury (olej syntetyczny zachowywał płynność w tak niekorzystnych warunkach). W samochodach osobowych olej syntetyczny zaczęto wykorzystywać dopiero pod koniec lat 70. XX wieku.

Oleje półsyntetyczne

Oleje półsyntetyczne to w zasadzie połączenie właściwości środków syntetycznych i mineralnych (powstają one z wymieszania syntetycznych i mineralnych baz olejowych). W mieszance olejów półsyntetycznych przeważnie znajduje się 60% oleju mineralnego i około 40% oleju syntetycznego. Ich właściwości są nieco gorsze od olejów syntetycznych, jednak półsyntetyki są w stanie nadal zapewnić bardzo dobrą ochronę silnika.

Oleje półsyntetyczne najlepiej sprawdzają się w samochodach z wysokim przebiegiem, w których jednak jednostka napędowa jest w dobrym stanie technicznym (m.in. pojazdy klasyczne oraz zabytkowe). Oleje półsyntetyczne polecane są również do pojazdów użytkowych, w których silniki pracują często na wysokich obrotach pod dużym obciążeniem. Niejednokrotnie zaleca się zmianę oleju z syntetycznego na półsyntetyczny. Syntetyki charakteryzują się bardzo dużą gęstością, przez co nie zawsze mogą dotrzeć do każdego miejsca w silniku, stąd też konieczność użycia oleju półsyntetycznego (jeśli przebieg samochodu przekracza 300-400 tysięcy km, można zastosować olej półsyntetyczny). Zalecamy stosowanie olejów półsyntetycznych zwłaszcza w starszych silnikach wysokoprężnych.

Oleje mineralne

Oleje mineralne powstały w procesie rafinacji ropy naftowej. Niestety tego typu środki niemal pod każdym względem ustępują syntetykom. Zapewniają o wiele gorsze właściwości smarne oraz oczyszczające, a w skrajnych temperaturach tracą swoją gęstość i lepkość. Stosowanie olejów mineralnych znajduje swoje uzasadnienie wyłącznie w przypadku starszych samochodów typu oldtimer i youngtimer, a także tych wyprodukowanych w latach 80. i wczesnych latach 90. XX wieku. Przeznaczone są również do samochodów ciężarowych oraz dostawczych. Nowsze jednostki napędowe z przełomu lat 90. i 2000. są już tak skomplikowanymi konstrukcjami, że właściwy poziom ochrony mogą zapewnić im wyłącznie oleje syntetyczne i półsyntetyczne.

Pamiętaj! Jednostka napędowa, którą skonstruowano z myślą o pracy na oleju mineralnym, może być smarowana wyłącznie takim środkiem!

Klasa lepkości olejów silnikowych

Klasa lepkości oleju silnikowego to współczynnik podający opór, z jakim rozchodzi się po elementach silnika warstwa oleju (jedna po drugiej). Niska klasa lepkości oznacza rzadszy olej, czyli im wyższy współczynnik lepkości, tym środek smarujący jest gęstszy.

SEA (Society of Automotive Engineers), czyli Stowarzyszenie Inżynierów Amerykańskiego Przemysłu Samochodowego stworzyło powszechnie stosowaną skalę od 0 do 60 dla lepkości oleju silnikowego. Współczynnik 0 opisuje najrzadszy olej silnikowy, natomiast wartość 60 przypisywana jest tym najgęstszym. Klasy lepkości podzielono dodatkowo na zimową i letnią. W przypadku olejów zimowych ich oznaczenie składa się z cyfry przed literą W (np. 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W). Letnie oleje silnikowe posiadają oznaczenie z cyfrą znajdującą się za literą W (np. W8, W12, W16, W20, W30, W40, W50, W60).

Niska lepkość oleju wpływa na mniejsze opory pracy jednostki napędowej. Oleje samochodowe o niskiej lepkości to także produkty energooszczędne, z tym że należy pamiętać, że nie są to rozwiązania przeznaczone do każdego typu silnika. Na pewno nie zaleca się ich stosowania w pojazdach sportowych, w których przeciążenia jednostek napędowych często osiągają swe graniczne możliwości. W takich przypadkach wykorzystywane są oleje silnikowe o najwyższej lepkości wysokotemperaturowej (np. oleje 5W50 czy oleje 10W60).

Liczby w oznaczeniach olejów silnikowych

Istotna jest pierwsza liczba oznaczenia oleju silnikowego, która podpowiada nam, jaka jest jego przydatność w niskich temperaturach. Im mniejsza wartość tej liczby, tym olej silnikowy zapewnia efektywniejszą pracę w niskich temperaturach. W rezultacie oleje 5W30 będą lepsze w okresie zimowym, niż np. oleje 15W40. Oznaczenie 0W (czyli najniższe możliwe) zapewnia bezproblemowy rozruch jednostki napędowej przy temperaturze otoczenia na poziomie nawet -35 stopni Celsjusza. Każda wyższa o 5 jednostek liczba w oznaczeniu oleju określa bezpieczną pracę silnika przy temperaturze o 5 stopni Celsjusza wyższej (np. oleje 5W40 zapewnią wydajną pracę silnika w temperaturze -30 stopni Celsjusza, a już oleje 10W40 w temperaturze około -25 stopni Celsjusza, itd. 

Po oznaczeniu niskotemperaturowej lepkości oleju znajduje się symbol mówiący o lepkości w wysokich temperaturach (liczba po literze W). Przypisanych jest 5 klas dla lepkości w wysokich temperaturach: 20, 30, 40, 50 i 60. Im większa jest ta liczba, tym wyższa może być temperatura otoczenia, w której olej silnikowy zachowa odpowiednią lepkość.

W ofercie iParts.pl znajdują się najlepsze oleje silnikowe takich renomowanych firm, jak np.:

Kiedy wymienić olej silnikowy?

Częstotliwość wymiany oleju zależy przede wszystkim od intensywności eksploatacji silnika, jego konstrukcji, a także obciążenia filtrów paliwa oraz powietrza. Najczęściej zaleca się serwis olejowy dla jednostki napędowej typowego samochodu osobowego co najmniej raz do roku lub po przejechaniu nie więcej niż 15 tys. kilometrów. Nie należy przekraczać interwału wymiany oleju do okresu np. 30 tys. kilometrów lub okresu 2 lat, ponieważ pełne swe właściwości olej silnikowy zapewnia jedynie przez określony czas. Po przekroczeniu tej granicy istnieje duże ryzyko uszkodzenia jednostki napędowej, co pociągnie za sobą dużo wyższe koszty naprawy niż wymiana oleju na nowy. W przypadku zbyt dużego wyeksploatowania silnika zalecane jest skrócenie interwału wymiany oleju nawet do 10 tys. kilometrów przebiegu.

KIEDY WYMIENIĆ OLEJ SILNIKOWY?

5-7 tys. km

Samochody biorące udział zarówno w profesjonalnych, jak i amatorskich zawodach sportowych. Olej co 5-7 tys. km należy również wymieniać w autach 4×4, szczególnie w tych użytkowanych w trudnych warunkach terenowych.

7-10 tys. km

Auta poruszające się głównie po mieście, często stojące w korkach, wykorzystujące system start-stop.

10-15 tys. km

Samochody biorące udział zarówno w ruchu miejskim, jak i poruszające się na dłuższych dystansach, użytkowane na co dzień.

15-20 tys. km

Auta pokonujące najczęściej długie trasy po drogach szybkiego ruchu i autostradach.

Specyfikacje wybranych olejów silnikowych

Przed zalaniem danego silnika konkretnym olejem, należy w pierwszej kolejności sprawdzić specyfikację producenta, ponieważ każda marka samodzielnie określa optymalną, preferowaną lepkość oleju dla danego silnika. W asortymencie iParts.pl znajduje się szeroki wybór olejów o różnych stopniach lepkości. Do najczęściej wybieranych należą:

  • Oleje silnikowe 0W20 – charakteryzują się niską lepkością, gwarantującą stabilność termiczną oraz odporność na utlenianie. Te preparaty zalecane są do samochodów o nowoczesnej konstrukcji, a w szczególności do silników sportowych, a także ekonomicznych.
  • Oleje 0W30 – produkty o niskiej lepkości, stabilne termicznie i odporne na utlenianie. Dają możliwość wydłużenia interwałów wymiany oleju, a także lepszy rozruch silnika w niskich temperaturach. Oleje przeznaczone dla większości dostępnych na rynku silników benzynowych i wysokoprężnych.
  • Oleje silnikowe 0W40 – preparaty znajdujące zastosowanie w większości silników dostępnych aktualnie na rynku, zarówno tych starszych, jak i nowszych konstrukcji. Oleje tego typu zapewniają bezawaryjność oraz utrzymanie maksymalnej mocy jednostki napędowej, nawet w trudnych warunkach atmosferycznych.
  • Oleje 5W20 – przeznaczone do samochodów zarówno starszych, jak i nowszych generacyjnie. Cechuje je energooszczędność, pozwalając na mniejsze zużycie paliwa podczas rozgrzewania i rozruchu silnika oraz jego bezawaryjną pracę.
  • Oleje silnikowe 5W30 – przeznaczone do silników samochodów osobowych, SUV-ów, a także lekkich aut dostawczych napędzanych zarówno benzyną, jak i olejem napędowym. Wpływają na dłuższą żywotność silnika oraz pozwalają na utrzymanie jego pełnej wydajności.
  • Oleje 5W40 – charakteryzują się bardzo dobrymi właściwościami ochronnymi w wysokich temperaturach oraz podczas rozruchu w temperaturach minusowych. Dzięki nieco grubszemu filmowi olejowemu są częstym zamiennikiem dla olejów o innej klasie lepkości.
  • Oleje do silnika samochodowego 5W50 – gwarantują doskonałą ochronę poszczególnych części jednostki napędowej. Ograniczają zużycie silnika, zapobiegając powstawaniu osadu i szlamu.
  • Oleje 10W40 – zapewniają bardzo dobrą ochronę silnika przed zużyciem oraz skuteczne utrzymanie w nim czystości. Produkty przeznaczone są dla samochodów benzynowych, wysokoprężnych oraz napędzanych gazem LPG. Oleje tego typu są wykorzystywane w starszych i nowszych samochodach.
  • Oleje samochodowe 10W60 – znajdują zastosowanie zwłaszcza w silnikach samochodów sportowych i wyczynowych. Charakteryzują się grubym filmem olejowym, co przekłada się na wysoki stopień ochrony jednostki napędowej.
  • Oleje 15W40 – przeznaczone do silników wymagających mocnego i stabilnego filmu olejowego o większym przebiegu, zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych. Preparaty te wydłużają żywotności jednostki napędowej.

Oleje silnikowe i inne płyny w iParts.pl

Wszystkie oleje silnikowe i inne płyny eksploatacyjne dostępne w ofercie sklepu internetowego iParts.pl są w 100% oryginalne i pochodzą od znanych, renomowanych producentów. Gwarantujemy fachową pomoc w doborze odpowiedniego produktu do konkretnego silnika samochodowego, najniższe ceny rynkowe oraz szybką realizację zamówienia!