Patrząc na oferty niektórych sklepów motoryzacyjnych, ktoś mógłby pomyśleć, że opony zimowe to po prostu jedna i ta sama opona produkowana przez różne firmy – nie różnią się od siebie niczym poza marką i ewentualnie rysunkiem bieżnika. W rzeczywistości jednak wśród opon zimowych możemy wyróżnić kilka różnych rodzajów opon o odmiennej charakterystyce. Co to za rodzaje?

Podział opon zimowych ze względu na ich konstrukcję i przepisy prawa. Których z nich nie powinniście kupować i dlaczego?

Opona zimowa FORTUNE FSR-901 205/45 R17 88V
Opona zimowa FORTUNE FSR-901 205/45 R17 88V

Jednym z najważniejszych, a mimo to najczęściej pomijanych podziałów opon zimowych jest podział ze względu na ich konstrukcję oraz przepisy prawa określające warunki ich użytkowania. Podział ten być może dlatego jest tak często pomijany, że dla wielu albo jest zbyt oczywisty, ale też zwyczajnie ich nie dotyczy. Tymczasem jednak dokładna znajomość tego podziału jest istotna chociażby po to, aby uniknąć problemów z prawem. Co to za podział? Ze względu na wymienione wyżej czynniki samochodowe opony zimowe dzielimy na:

  • opony zimowe z kolcami – są to opony, w których czoło bieżnika na całym swoim obwodzie wyposażono w metalowe kolce zapewniające lepszą przyczepność na śniegu i lodzie;
  • opony zimowe bez kolców – ten typ opony jest tym, z jakim mamy na co dzień do czynienia w zdecydowanej większości aut osobowych poruszających się po polskich drogach. Nie posiadają kolców, ale powstają z użyciem odpowiedniej mieszanki gumowej, która zapewnia zdecydowanie lepszą przyczepność na śniegu i lodzie niż opony letnie;
  • opony całoroczne – zaprojektowane do użytku w różnych warunkach pogodowych, w tym na śniegu i lodzie, stąd można je w Polsce spokojnie stosować jako opony zimowe.

A teraz pytanie za 100 pkt – których z tych opon możecie legalnie używać w Polsce? Których lepiej nie kupować, jeśli przymierzacie się do wyjazdu do innych krajów Europy? Pewnie nikogo nie zdziwi fakt, że najbezpieczniejszym i jednocześnie najbardziej uniwersalnym wyborem będą opony zimowe bez kolców. Na tych oponach możecie śmiało poruszać się tak po Polsce, jak i po wszystkich krajach Europy, o ile tylko będą to opony z odpowiednimi homologacjami. Takie właśnie homologowane opony zimowe znajdziecie w naszym sklepie iParts.pl.

Mniej uniwersalnym wyborem okazują się być opony całoroczne. Mimo posiadania homologacji opon zimowych, opony te mogą być bezpiecznie używane zimą w Polsce, ale już nie w całej Europie. W niektórych krajach Starego Kontynentu istnieje prawny wymóg jazdy zimą na sezonowych oponach zimowych (oponach zimowych bezkolcowych).

A co z oponami zimowymi z kolcami? Tu to jest dopiero zamieszanie. Opony zimowe z kolcami na podstawie Rozporządzenia (UE) nr 1178/2010 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 listopada 2010 r. ustanawiającego przepisy dotyczące opon zimowych i opon z kolcami oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1005/2008 są oponami, które mogą być dopuszczone do użytku w pojazdach zarejestrowanych w Unii Europejskiej, pod warunkiem że spełniają wymagania określone w niniejszym rozporządzeniu. (Art. 3 ust. 1). Problem w tym, że w Polsce – mimo Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 września 2005 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia – opony z kolcami są zabronione na podstawie art. 60 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108 poz. 908 z późn. zm.), która mówi, że używanie na terenie Polski opon z umieszczonymi w nich na trwałe elementami przeciwpoślizgowymi jest zabronione i zagrożone jest karą grzywny w drodze mandatu karnego w wysokości 100 zł. I przepis ten (przynajmniej wszystko na to wskazuje) cały czas obowiązuje. Ostatecznie więc mamy sytuację taką, że przynajmniej w niektórych krajach UE zimowe opony z kolcami są całkowicie legalną opcją dla kierowców, jednak do jazdy po polskich drogach zdecydowanie lepiej ich nie kupować.

Podział opon zimowych ze względu na ich klasę oraz cenę. Dlaczego opon ekonomicznych nie należy traktować jako bezwzględnie gorszych od opon klasy premium?

Opona osobowa zimowa GOODYEAR 225/45 R17 UltraGrip Performance+ 91H
Opona osobowa zimowa GOODYEAR 225/45 R17 UltraGrip Performance+ 91H

Podział opon zimowych ze względu na ich klasę oraz tzw. półkę cenową jest z pewnością doskonale znany każdemu z Was. Powszechnie przyjęło się w śród każdej kategorii opon wyróżniać:

  • opony klasy ekonomicznej – oparte na najstarszych i najbardziej wypróbowanych technologiach, przez co również najtańsze w sprzedaży;
  • opony klasy średniej – średnia półka cenowa to jakościowy kompromis pomiędzy najstarszymi i najnowszymi technologiami;
  • opony klasy premium – najdroższe, ale również najnowocześniejsze opony, jakie możecie znaleźć na rynku.

Podstawowym błędem kierowców wybierających opony zimowe na podstawie tego właśnie rozróżnienia jest przekonanie, że cena to tylko i wyłącznie jakość. Nie, w przypadku opon wcale to tak nie wygląda. W każdej z tych kategorii znajdziecie opony lepsze lub gorsze, w każdej z nich znajdziecie też opony nastawione na użycie w konkretnych warunkach drogowych i pogodowych. Wiele opon zimowych klasy ekonomicznej doskonale sprawdza się na grubej warstwie śniegu i źle utrzymanych drogach, niekoniecznie już radząc sobie równie dobrze z suchym asfaltem. Niemała część opon zimowych klasy średniej to opony mocno uniwersalne, nie mogące jednak poszczycić się wybitnymi osiągami w konkretnych warunkach. A klasa premium? Tu bywa różnie. Znajdziecie w niej zarówno opony naprawdę mocno zimowe, jak i takie, które przypominają bardziej opony całoroczne i które zimą najlepiej sprawdzą się na autostradach. Dlatego wybierając opony dla siebie, kierujcie się przede wszystkim Waszymi potrzebami, nie ceną. Cena może zmylić, zwłaszcza jeśli kupujcie od dostawców, którzy – jak iParts.pl – potrafią zaoferować Wam ceny na poziomie niższym niż cała konkurencja.