Samochód osobowy z segmentu B produkowany w latach 1983-1987. To jeden z najpopularniejszych hatchbacków lat osiemdziesiątych. Ĺączna liczba egzemplarzy, które opuściły fabrykę to około 5.3 miliona. Oprócz trzydrzwiowego hatchbacka na rynku pojawiły się także pięciodrzwiowy hatchback, van oraz kabriolet.
Wielokrotnie nagradzana 205-tka uznawana jest za przełomowy model Peugeota, który zapoczątkował sukcesy finansowe marki. Wcześniej Peugeot kojarzony był tylko z wielkimi sedanami typu 504 i 505. W 1984 roku Peugeot 205 zajął drugą pozycję w plebiscycie Europejski Samochód Roku, lokując się tuż za plecami popularnego wówczas Fiata Uno.
W modelu 205 zastosowano wiele rodzajów silników benzynowych i diesli. Początkowo wzorowano się na starszym modelu 104, w którym użyto silnika typu X Dourvin. Dość szybko zmieniono jednak konwencję i użyto silników benzynowych TU, XU, a dla diesla – XUD. Silnik znajdował się z przodu auta, a napęd tylko na przednie koła.
Peugeot 205 I to wielki hit, choć model nigdy nie został poddany face liftingowi, z wyjątkiem drobnych zmian deski rozdzielczej. Jego produkcja zmniejszyła się, gdy zdecydowano się na wprowadzenie modeli zastępczych – 106-ki i 306-ki. Bardzo dobre wyniki finansowe zmotywowały właścicieli Peugeota do dalszych i szybkich działań i stworzono nowy model zastępczy – 206, który wyparł z rynku 205-kę.
Warto wspomnieć, że powstało kilkaset egzemplarzy w wersji Turbo 16 z napędem na cztery koła (T16). Był to wspólny projekt Peugeota i firmy Talbot. Silnik umieszczony centralnie o pojemności skokowej 1778 cm³ z turbosprężarką. W latach 80. kierowcy 205-ki fetowali swoje triumfy w wyścigach m.in. Rajdzie Paryż-Dakar i na Oes.
Zalety:
Wady: