Pompy powietrza wtórnego

W sinikach benzynowych najwięcej szkodliwych substancji powstaje podczas rozruchu jednostki napędowej na zimno. Wdmuchiwanie powietrza wtórnego to sprawdzona i efektywna metoda redukcji szkodliwych zanieczyszczeń emitowanych do atmosfery, powstających przy rozruchu na zimno. Kluczową rolę w tym systemie odgrywa pompa powietrza wtórnego.

System powietrza wtórnego w samochodzie

Newralgicznym momentem dla każdej jednostki napędowej jest rozruch. Silnik jest wówczas poddawany największym przeciążeniom przy znikomej ochronie. Aby zapewnić jednostce łatwiejszy start, komputer sterujący modyfikuje skład mieszanki, wzbogacając ją o więcej niż zwykle paliwa.  

Większa ilość paliwa nie spala się jednak całkowicie, generując przy tym dodatkowe spaliny o wyjątkowo toksycznym składzie. Z większa ilością spalin nie radzi sobie również katalizator, który do prawidłowej pracy potrzebuje nagrzać się do temperatury co najmniej 300℃. W tym momencie niezbędny jest wtórny system powietrza.

W celu zniwelowania tak dużej emisji zanieczyszczeń generowanej w fazie rozruchu silnika na zimno do kolektora wydechowego wdmuchiwane jest bezpośrednio za zaworami wydechu bogate w tlen powietrze z otoczenia (powietrze wtórne). Pozwala to na „dotlenienie” (dopalenie) emitowanych spalin, w wyniku czego powstaje nieszkodliwy dwutlenek węgla i woda. Powstające podczas całego procesu ciepło dodatkowo nagrzewa katalizator i skraca czas niezbędny do zadziałania regulatora lambda.

Pompa powietrza wtórnego

Wtórny system powietrza jest stosowany w motoryzacji od 1997 roku. Z uwagi na ciągłe udoskonalanie układu wtrysku paliwa i systemu sterowania silnikiem w samochodzie, system ten przestaje być stopniowo wykorzystywany w najnowszych konstrukcjach samochodowych. System powietrza wtórnego składa się z pompy powietrza wtórnego, zaworu zasilania powietrzem wtórnym oraz układu sterowania. Pompa powietrza wtórnego jest wentylatorem promieniowym napędzanym elektrycznie, w którym powietrze atmosferyczne dostaje się do pompy przez kanał filtra powietrza.

Powietrze może być zasysane do pompy bezpośrednio z komory silnika. Wówczas pompa powietrza wtórnego jest wyposażona we własny wbudowany filtr powietrza. Zawór wtórnego powietrza montowany jest pomiędzy pompą powietrza wtórnego a kolektorem wydechowym. Zapobiega on uszkodzeniom pompy powietrza wtórnego, jakie mogłyby powstać na skutek oddziaływania spalin, kondensatu i zwiększonego ciśnienia w układzie wydechowym (np. przerwy w zapłonie).

Aktywny system powietrza wtórnego

Aktywny system powietrza wtórnego jest zbudowany z pompy elektrycznej, przekaźnika sterującego, pneumatycznego zaworu sterującego oraz zaworu zespolonego. Cały układ jest sterowany przez sterownik silnika. Podczas pracy systemu przekaźnik sterownika włącza pompę elektryczną. Jednocześnie zostaje wysterowany pneumatyczny zawór sterujący. Otwiera się on i umożliwia działanie podciśnienia z kolektora ssącego na zawór zespolony. Podciśnienie otwiera zawór zespolony, a przetłaczane przez pompę dodatkowe powietrze dostaje się za zaworami wylotowymi do rury wydechowej.

Popularni producenci pompy powietrza wtórnego

  • Bosch
  • Febi Bilstein
  • Pierburg
  • Metzger
  • Meat&Doria
  • ESEN SKV
  • SIDAT
  • SWAG

Szukasz pompy powietrza wtórnego w doskonałej cenie do swojego samochodu? Skorzystaj z wyszukiwarki - wybierz markę samochodu, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego potrzebujesz.

Tylko w iParts.pl system powietrza wtórnego w najniższej rynkowej cenie do Twojego samochodu! Sklep internetowy iParts.pl to gwarancja profesjonalnej obsługi technicznej, najwyższej jakości asortymentu oraz natychmiastowej realizacji zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Pompa powietrza wtórnego PIERBURG
Pompa powietrza wtórnego VEMO
Pompa powietrza wtórnego SIDAT
Pompa powietrza wtórnego MEAT & DORIA
Pompa powietrza wtórnego HOFFER
Pompa powietrza wtórnego METZGER
Pompa powietrza wtórnego TOPRAN
Pompa powietrza wtórnego BOSCH